اپل پس از موافقت ماسک با پستی یهودیستیزانه، تمام تبلیغات خود را در شبکهی اجتماعی X (توییتر سابق) متوقف کرده است.
بهگزارش تکناک، اپل تصمیم گرفته است تبلغیات خود در پلتفرم ایکس را متوقف کند. این تصمیم پس از انتشار گزارشی در روز پنجشنبه اتخاذ شده است که نشان میدهد تبلیغات از اپل و شرکتهای دیگر درکنار تئوریهای توطئهی راستگرا و محتوای ضدیهودیت نمایش داده میشود.
گزارش امروز Axios به منابعی ناشناس اشاره میکند و میگوید اپل تمام تبلیغاتش را در شبکهی اجتماعی X متوقف کرده است. جزئیات بیشتری دربارهی مدتزمان این توقف در این گزارش ذکر نشده است. این تصمیم پس از تصمیم مشابه IBM گرفته شد که در روز پنجشنبه اعلام کرد میخواهد تمام تبلیغاتش را در ایکس متوقف کند.
گزارش روز پنجشنبهی Media Matters نشان داد که تبلیغات شرکتهای مختلف درکنار پستهایی حاوی تئوریهای توطئهی راستگرا و محتوای ضدیهودی نمایش داده میشوند. این گزارش برای مثال تبلیغات از اپل، آیبیام، اوراکل و سایر شرکتها را نقل کرد.
اپل این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرد که خود ایلان ماسک توییتی ضدیهودی را در روز چهارشنبه حمایت کرد. در این توییت، به جوامع یهودی اتهام زده شده بود که نفرت دیالکتیکی را دربرابر سفیدپوستان ترویج میکنند. ماسک در توییتش نوشت: «شما واقعیت را گفتهاید.»
وقتی ایلان ماسک در سال گذشته توییتر را خرید و تغییراتی در زمینههایی مانند تأیید هویت و نظارت بر محتوا اعمال کرد، اپل بهطور موقت تبلیغاتش را در این پلتفرم کاهش داد. در آن زمان، ماسک علناً اپل را به نفرت از آزادیبیان متهم کرد و گفت که این شرکت بیشتر تبلیغات در توییتر را متوقف کرده است. سپس، ماسک به اپل پارک (Apple Park) سفر کرد تا با تیم کوک دیدار کند. در پی این اتفاق، اپل تبلیغاتش را در توییتر دوباره آغاز کرد.
دو ماه پیش، تیم کوک در مصاحبه با جان دیکرسون، از تصمیم اپل برای ادامهی تبلیغات در ایکس دفاع کرد. کوک در آن مصاحبه گفت:
این چیزی است که از خود میپرسیم. بهطورکلی، دیدگاه من ویژگی مهم توییتر است. این مفهوم را دوست دارم که آنجا برای گفتمان مناسب است. همچنین، مسائلی دربارهی آن وجود دارد که نمیپسندم.
مشخص نیست که توقف تبلیغاتی جدید اپل در شبکهی اجتماعی X چقدر طول خواهد کشید. ناگفته نماند که کوپرتینوییها دربارهی گزارش Axios هنوز اظهارنظری نکرده است.