اینستاگرام در حال توسعه ویژگی جدیدی به نام Flipside است که به کاربران اجازه میدهد بخشی خصوصی و منحصربهفرد در پروفایل خود ایجاد کنند.
بهگزارش تکناک و بهنقل از تککرانچ، ویژگی جدیدی به نام Flipside در اینستاگرام در دست توسعه است که درواقع، به تولید Finstas کمک میکند. Finstas اصطلاحی عامیانه برای حسابهای جایگزین اینستاگرام است که در آن افراد در تضاد با عکسهای بیشتر آراستهشدهای که در حسابهای عمومی خود بهاشتراک میگذارند، عکسهای واقعیتری منتشر میکنند.
این اصطلاح سالها پیش وارد گفتمان جریان اصلی و حتی به یکی از سؤالات کنگره آمریکا نیز تبدیل شد؛ درست زمانیکه سناتور ریچارد بلومنتال از آنتیگون دیویس، رئیس امنیت جهانی اینستاگرام، درباره تعهد به پایاندادن به Finsta پرسید. این سؤال باعث ایجاد موجی از تمسخر آنلاین شد؛ اما هسته اصلی آن نگرانی درباره ایجاد حسابهای خصوصی بهوسیله کاربران جوان بدون اطلاع والدین و استفاده از آنها ارطریق اینستاگرام برای کسب سود بود.
با ویژگی «Flipside»، اینستاگرام بهنظر میرسد قصد دارد اشتراکگذاری محتوا با گروههای خصوصی دوستان بدون نیاز به ایجاد حساب کاملاً جداگانه را آسانتر کند. این ویژگی میتواند به جلوگیری از ایجاد حسابهایی خارج از محدوده کنترلهای والدین در اینستاگرام کمک کند.
Flipside که ابتدا با نام «Your Space» شناخته میشد، بهدست مهندس معکوس، الساندرو پالوزی، حین توسعه کشف شد. پالوزی توضیح داد که Flipside بهمعنای ایجاد فضایی جدید فقط برای شما و دوستانتان است که در آن تنها افرادی که خودتان انتخاب میکنید، میتوانند این بخش از پروفایل شما و محتوای بهاشتراکگذاشتهشده در آن را ببینند.
بهنظر میرسد براساس اسکرینشاتهایی که پالوزی از اپلیکیشن اینستاگرام گرفته است، این ویژگی به کاربران امکان میدهد تا تجربهای شخصیتر و خصوصیتر بهدست بیاورند. برای دسترسی به بخش «Flipside» پروفایل، کاربر باید نمایه فرد را به پایین بکشد تا به طرف دیگر برگردانده شود.
اینستاگرام تأیید کرده است که این پروژه درحالحاضر در مرحله آزمایش داخلی قرار دارد و هنوز به مرحله آزمایشهای عمومی نرسیده است. این ویژگی با ارائه روش جدید برای ایجاد فضایی خصوصیتر درون پلتفرم، میتواند تغییری بزرگ در نحوه اشتراکگذاری و تعامل کاربران در اینستاگرام ایجاد کند.
همچنین، Flipside بهنظر میرسد گامی بعدی در توسعه ویژگیهایی است که به کاربران اجازه میدهد تا محتوای خاصی را تنها با گروهی خاص از دوستان نزدیک بهاشتراک بگذارند. این رویکرد درادامه ویژگی «دوستان نزدیک» است که ابتدا برای بهاشتراکگذاری استوریهای خصوصی بیشتر در ماه نوامبر به فید اصلی اینستاگرام اضافه شد.
با انتشار احتمالی Flipside، پستهایی که به این شکل بهاشتراک گذاشته میشوند، بهجای اینکه در فید اصلی ترکیب شوند، احتمالاً در قسمتی جداگانه از پروفایل کاربر بهنمایش درخواهند آمد. این امکان برای کاربران فرصتی فراهم میکند تا برداشتی دقیقتر و شخصیتر از زندگی خود را با دوستان نزدیکتری بهاشتراک بگذارند و درعین ال از نمایش آن برای مخاطب عمومی جلوگیری میکند.
ویژگی «Flipside» اینستاگرام میتواند تأثیر بسزایی بر بازار برنامههای اجتماعی بگذارد؛ بهویژه روی اپلیکیشنهایی مانند BeReal که کاربران را تشویق میکند تا عکسهای صادقانهتری ارسال کنند. همچنین، در برنامههایی مانند Locket که ویجتهای صفحه اصلی را شامل میشوند، عکسهای جدید از دوستان نمایش داده میشوند.
این ویژگی نهتنها مشکل ایجاد حساب کاربری جایگزین برای بهاشتراکگذاشتن محتوای خصوصی را حل میکند؛ بلکه میتواند رقابت مستقیمی با سایر شبکههای اجتماعی محبوب ایجاد کند. بااینحال، این ویژگی میتواند برای کاربرانی جداب باشد که به ویژگیهایی مانند حلقههای دوستان نزدیک در X اعتماد کرده بودند.
با این ویژگیها، اینستاگرام میتواند تواناییهایش درزمینه اشتراکگذاری خصوصی را تقویت و جایگاه خود را بهعنوان پلتفرم پیشرو در فضای رسانههای اجتماعی حفظ کند و به کاربران امکان دسترسی به تجربیات اجتماعی متنوعتری بدهد.
اینستاگرام هنوز اطلاعات بیشتری از توسعه Flipside را اعلام نکرده است؛ اما پالوزی متوجه شد که این ویژگی به کاربران امکان میدهد تا پروفایلی مجزا ایجاد کنند که شامل عکس نمایه و نام و بیوگرافی متفاوت از نمایه عمومی آنها خواهد بود.
نکته مهم اینکه هرآنچه کاربران در بخش Flipside خود بهاشتراک میگذارند، همچنان تابع دستورالعملهای جامعه اینستاگرام خواهد بود؛ اما بهنظر میرسد که این بخش فاقد گزینه ارسال پیام مستقیم خواهد بود. هنوز مشخص نیست که این ویژگی چه زمانی بهصورت عمومی عرضه میشود یا از مرحله نمونه اولیه داخلی فراتر خواهد رفت یا خیر.