پانکراس مصنوعی کنترل دیابت را آسان‌تر می‌کند

بیش از 100هزار مبتلا به دیابت نوع یک در انگلستان و ولز می توانند به زودی از یک فناوری پانکراس مصنوعی جدید برای مدیریت وضعیت خود استفاده کنند و اطلاعات لازم را به سازمان ملی بهداشت ارائه دهند.

به گزارش تکناک، این سیستم از یک حسگر گلوکز در زیر پوست استفاده می کند تا به طور خودکار میزان انسولین را از طریق یک پمپ محاسبه کند.

ارزیاب‌های سلامت گفتند که این مسئله بهترین راه برای کنترل دیابت یا مرض قند است، بدون اینکه درمان شود.

یک موسسه خیریه گفت که این مسئله زندگی ها را متحول می کند و مشابه ترین چیز به پانکراس در حال کار در بدن انسان است.

موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) که نهاد بهداشتی است که این فناوری را توصیه می کند، گفت که برای تولید این محصول با قیمت مقرون به صرفه تر،باید با تولیدکنندگان توافقاتی صورت بگیرد.

این فن آوری در آزمایشات، کیفیت زندگی را بهبود بخشید و خطر عوارض طولانی مدت سلامتی را کاهش داد.

در حال حاضر تقریباً 400 هزار نفر در بریتانیا با دیابت نوع یک زندگی می کنند که حدود 29هزار نفر از آنها کودک هستند.

پانکراس افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انسولین تولید نمی کند و یا اگر هم این کار را انجام دهد میزانش بسیار کم است.انسولین هورمون بسیار مهمی است که به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.

بنابراین این افراد باید سطح قند یا گلوکز خون را به دقت کنترل کنند و هر روز با تزریق یا پمپ انسولین میزان انسولین خود را افزایش دهند.

این فناوری جدید این کار را به‌طور خودکار انجام می‌دهد و عملاً عملکرد پانکراس را تقلید می‌کند.اگرچه هنوز برای کارکرد دقیق،این فناوری به اطلاعاتی در مورد دریافت غذا نیاز دارد.

پروفسور پارتا کار، مشاور تخصصی ملی دیابت (Diabetes : group of metabolic disorders characterized by high blood sugar levels over a prolonged period) در NHS انگلستان گفت:ثابت شده است که این فناوری بهترین کنترل را برای مدیریت دیابت نوع 1 می دهد و مواردی مانند قطع عضو، نابینایی و مشکلات کلیوی را احتمالاً بطور کلی از بین می برد.

وی افزود: کیفیت زندگی با این فناوری برای کسانی که از آن استفاده می کنند بسیار زیاد است.

پانکراس مصنوعی کنترل دیابت را آسان‌تر می‌کند

این موضوع به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 اجازه می دهد تا بدون استرس در مورد بالا یا خیلی پایین بودن قند خون و در نتیجه خطرناک شدن شرایط به زندگی روزمره خود ادامه دهند.

یاسمین هاپکینز، 27 ساله، اهل لندن، از زمانی که در سن 12 سالگی به دیابت نوع 1 مبتلا شد، برای حفظ سطح قند خون خود تلاش می کرد.

او در آزمایش‌های مربوط به فناوری جدید شرکت کرد و به بی‌بی‌سی گفت که استفاده از آن برایش خیلی مفید بوده.او گفت: الان وقتی از خواب بیدار می‌شوم، می‌توانم به کارهای معمولی و روزمره برسم و حتی با سگم به پیاده روی بروم.

این فناوری به عنوان گامی تازه به سمت تولید پانکراس مصنوعی توصیف شده است.

هزینه این فناوری خیلی بالاست

بر اساس توصیه‌ها، NICE اعلام کرد که این سیستم ابتدا باید به بیمارانی در انگلستان و ولز که قادر به کنترل دیابت خود نیستند، از جمله زنان باردار، که می‌تواند تنها در انگلستان حدود 100هزار نفر باشد، ارائه شود.

هر کسی می‌تواند تا سه‌شنبه 31 ژانویه در وب‌سایت NICE نظر خود را در مورد راهنمایی‌ها بیان کند.

با این حال، مذاکرات بر سر قیمت مقرون به صرفه برای این فناوری که سیستم حلقه هیبریدی بسته نامیده می شود،هنوز در حال انجام است.

این فناوری در حال حاضر تقریباً 6000 پوند در سال هزینه دارد، اما NICE می‌گوید که می‌خواهد سر قیمتی با NHS موافقت کند که “برای مالیات دهندگان منصفانه باشد”.

هیلاری ناتان، مدیر سیاست‌گذاری در JDRF که یک موسسه خیریه دیابت نوع 1 است و سال‌هاست تحقیق در مورد این سیستم را تامین مالی کرده است، گفت: این فناوری یک درمان کاملا جدید است که در خط مقدم فناوری سلامت و هوش مصنوعی است.

او گفت که در صورت تاییدیه گرفتن، این فناوری جدید زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در انگلستان و ولز را متحول می کند، مرگ و میر ناشی از بالا و پایین بودن گلوکز را کاهش می دهد و خطر مشکلات سلامتی درازمدت این بیماری کاهش می دهد.

او افزود:این فناوری نزدیکترین چیزی است که شبیه به لوزالمعده واقعی عمل می کند.

این فناوری در حال حاضر در اسکاتلند در حال گسترش است و مجوز استفاده در بریتانیا را هم دریافت کرده است.

دیابت نوع 1 وضعیتی متفاوت از دیابت نوع 2 دارد که بسیار شایع تر است.در حالی که هر دو این بیماری ها باعث می شوند سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی شود، نوع 1 یک وضعیت خود ایمنی است که در آن بدن شخص به سلول های پانکراس حمله می کند.

در افراد مبتلا به نوع 2، سلول‌های بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شوند و بنابراین برای حفظ سطح گلوکز خون در محدوده طبیعی به مقدار بیشتری نیاز است.معمولاً می توان دیابت نوع 2 را از طریق رژیم غذایی، ورزش و نظارت دقیق کنترل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.