براساس گزارش وضعیت برنامههای پولی شرکت RevenueCat، تنها ۵ درصد از برترین برنامههای موبایل پس از اولین سال خود، به درآمد رضایتبخش برای توسعهدهندگان میرسند.
بهگزارش تکناک، سرمایهگذاران میدانند که اکثر استارتآپها شکست میخورند؛ اما موضوعی که شاید کمتر درک شود، این است که چه تعداد از برنامههای موبایل واقعاً به مرحله درآمدزایی میرسند. طبق تحلیل جدید RevenueCat، شرکت عرضهکننده ابزار اشتراک موبایل، از اقتصاد برنامههای پولی، ۵ درصد برنامههای برتر پس از اولین سال خود، ۲۰۰ برابر درآمد بیشتر از چارک پایینی خلق میکنند؛ درحالیکه متوسط درآمد ماهانه یک برنامه پس از ۱۲ ماه کمتر از ۵۰ دلار آمریکا است.
باتوجهبه اینکه RevenueCat تقریباً ۳۰ هزار برنامه دارد که از ابزارهای پلتفرم آن برای مدیریت درآمدزایی خود استفاده میکنند، گزارش وضعیت برنامههای پولی نمای کلی از دنیای برنامههای پولی ارائه میدهد. صرفنظر از اپل و گوگل، این امر RevenueCat را به بزرگترین مجموعه توسعهدهندگان برنامههای پولی در یک پلتفرم تبدیل میکند.
این گزارش بهطور خاص دادههای بیش از ۲۹ هزار برنامه و ۱۸ هزار توسعهدهنده را بررسی میکند که درمجموع، افزونبر ۶/۷ میلیارد دلار درآمد ایجاد میکنند و بیش از ۲۹۰ میلیون مشترک دارند.
این شرکت پس از تجزیهوتحلیل دادههای خود دریافت که تنها ۱۷/۲ درصد از برنامهها به ۱,۰۰۰ دلار درآمد ماهانه میرسند؛ اما پس از رسیدن به آن نقطه، احتمال رشد بیشتر آنها افزایش مییابد. برای مثال، ۵۹ درصد از برنامههایی که به ۱,۰۰۰ دلار میرسند، به ۲,۵۰۰ دلار نیز خواهند رسید و ۶۰ درصد از برنامههایی که به ۲,۵۰۰ دلار میرسند، به ۵,۰۰۰ دلار هم دست خواهند یافت.
دراینمیان، نکتهای که شاید بیشتر تعجبآور باشد، این است که تنها ۳/۵ درصد از برنامهها به درآمد ۱۰,۰۰۰ دلاری میرسند؛ رقمی که هر توسعهدهنده مستقل ممکن است برای اختصاص تمام وقتش به توسعه برنامه یا استارتآپ مبتنیبر موبایل به آن نیاز داشته باشد. بااینحال، هنگامیکه موارد را به سطح دستهبندی محدود میکنید، در موفقیت برنامهها تفاوتهایی وجود دارد.
برنامههای سلامت و تناسباندام پس از یک سال درآمد بیشتری تولید و حداقل دو برابر بهتر از سایر دستهها، چه در چارک پایین و چه در ۵ درصد برتر، عمل میکنند. دراینمیان، برنامههای گردشگری و بهرهوری بیشترین مشکل را دارند؛ حتی ۵ درصد برتر برنامههای این دسته نیز پس از یک سال حضور در فروشگاههای برنامه، کمتر از ۱,۰۰۰ دلار در ماه درآمد کسب میکنند.
باتوجهبه تعداد زیادی از پروژههای جانبی راهاندازیشده این موضوع چندان تعجبآور نیست که بسیاری از برنامهها درآمد کسب نمیکنند؛ اما دیدن ارقام واقعی درآمدزایی میتواند شوکی برای کسانی باشد که فکر میکنند توانایی غلبه بر این موانع را دارند.
همچنین، RevenueCat دریافت که رایجترین قیمت برای اشتراک ماهانه در این سال همچنان 10 دلار باقی ماند؛ اما قیمت متوسط برای اشتراک ماهانه از 7/05 به 8/01 دلار (حدود 14 درصد) افزایش یافت. گفتنی است که قیمت هفتگی به 5/55 دلار (کمتر از 2 درصد) افزایش و میانگین سالانه از 32/94 به 32/53 دلار (کمی بیش از 1 درصد) کاهش یافت.
این گزارش بر سایر جنبههای رقابت برای کسب درآمد از برنامههای اشتراکی نیز تأکید میکند؛ ازجمله اینکه برنامههای مستقر در آمریکایشمالی 4 برابر میانگین جهانی درآمد کسب میکنند. این یعنی RLTV چهاردهروزه در آمریکایشمالی 0/35 دلار، ولی میانگین جهانی 0/08 دلار است. ژاپن و کرهجنوبی نیز درآمدزایی بهتری در اندروید درمقایسهبا iOS دارند که معمولاً اینطور نیست.
نتیجهگیری مهم دیگر از گزارش وضعیت برنامههای پولی این است که سهم مشترکان ماهانه که پس از 12 ماه حفظ میشوند، سال گذشته حدود 14 درصد کاهش یافته است. این مسئله ممکن است نشان دهد که مصرفکنندگان مراقب جیب خود هستند و اشتراکهای غیرضروری را لغو میکنند.
بااینهمه باتوجهبه اینکه سایر معیارها درمقایسهبا سال گذشته افزایش یافته است، خود صنعت در حال انقباض نیست. بهعنوان مثال، 1/7 درصد از دانلودها در 30 روز اول به مشترکان پولی تبدیل شدند؛ رقمی که درمقایسهبا سال گذشته افزایش یافته است. باوجوداینع تفاوت بین چارک پایین و چارک بالا زیاد است (چارک پایین 0/6 درصد و چارک بالا 4/2 درصد).
علاوهبراین، برخی از مشترکانی که ریزش کردهاند، دوباره باز خواهند گشت؛ زیرا دادهها نشان میدهند که بیش از 10 درصد از آنان در مدت 12 ماه دوباره اشتراک میخرند و حتی دستههایی مانند رسانه و سرگرمی شاهد نرخ فعالسازی مجدد بیشتر هستند.
گزارش بزرگتر به جزئیات بیشتری میپردازد که برای توسعهدهندگان برنامههای اشتراکی مفید خواهد بود؛ ازجمله جزئیات مربوط به بستههای اشتراک، قیمتگذاری، استراتژیهای آزمایشی، نرخ تبدیل، نرخ بازپرداخت، حفظ و رشد.
شرکت RevenueCat پیشبینیهای خود را برای سال آینده نیز بهاشتراک گذاشته و خاطرنشان کرده است که انتظار دارد برنامههای بیشتری از طرحهای اشتراک بدون نسخه آزمایشی استفاده کنند و قیمت اشتراکها افزایش یابد. این شرکت پیشبینی میکند که برنامهها ترکیب مدلهای اشتراک با سایر روشهای کسب درآمد مانند خریدهای تمدیدناپذیر درونبرنامهای، تبلیغات، مشارکت، تجارت الکترونیک و بازاریابی وابسته را شروع خواهند کرد.
هوش مصنوعی نیز برای شخصیسازی تجربه کاربر در برنامهها بهطور گستردهتر استفاده خواهد شد؛ درحالیکه مقررات جدید ممکن است انتخابهای جدیدی را بهارمغان بیاورد. درحالحاضر، فقط برنامههای بزرگتر از استفاده از پردازندههای پرداخت شخص ثالث و فروشگاههای برنامه سود خواهند برد.