متا فعالیت ابزار CrowdTangle را در تابستان ۲۰۲۴ متوقف خواهد کرد. این ابزار قدرتمند تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی در بین پژوهشگران بسیار محبوب است.
بهگزارش تکناک، متا، مالک ابزار قدرتمند تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی CrowdTangle، با ارسال ایمیلی به کاربران اعلام کرد که بعد از ۱۴ آگوست ۲۰۲۴ این ابزار دیگر دردسترس نخواهد بود.
پژوهشگرها و رسانهها بهواسطه CrowdTangle میتوانستند فعالیتهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام را تحلیل و محتوای محبوب و حسابهای کاربری پرطرفدار را بررسی کنند و شیوع اطلاعات غلط و سخنان نفرتانگیزی را زیرنظر بگیرند که اغلب باعث ایجاد موجی از انتقادهای منفی علیه متا میشد.
این ابزار در ابتدا بهعنوان محصول شخص ثالث ساخته شد و در سال ۲۰۱۶، خودِ شرکت متا آن را خرید. بااینحال، شرکت متا در سالهای اخیر اقداماتی اساسی انجام داد که از توقف فعالیت این ابزار در آیندهای نزدیک حکایت میکرد.
زمانبندی تصمیم متا برای توقف فعالیت CrowdTangle بهدلیل نزدیکی به انتخابات ریاستجمهوری آمریکا با انتقادهایی مواجه شده است؛ زیرا این اقدام مانع از آن میشود که پژوهشگران و روزنامهنگاران بتوانند دادهها را تا روز انتخابات رصد و تحلیل کنند.
شرکت متا تأکید میکند که در حال ساخت جانشینی برای CrowdTangle به نام «کتابخانه محتوای متا» است. والاستریت ژورنال گزارش داده است که متا این ابزار را بهعنوان ارتقایی کلی با قابلیتهای جدید معرفی میکند؛ مانند امکان جستوجوی محتوا براساس میزان بازدید و مشاهده دادههای مربوط به نظرات عمومی.
بااینحال، دو پژوهشگری که در اوایل کار به «کتابخانه محتوای متا» دسترسی داشتهاند و نیز والاستریت ژورنال که این ابزار جدید را بررسی کرده است، تحتتأثیر قرار نگرفتهاند و به محدودیتهای مهمی اشاره کردهاند. نظر آنها با نظر برندن سیلورمن، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق CrowdTangle، همخوانی دارد. سیلورمن در پست وبلاگی قبل از پرداختن به جزئیات، گفت:
با وجود ادعاهای متا، کتابخانه محتوا درحالحاضر حتی به جایگزینی برای CrowdTangle هم نزدیک نیست. بااینحال، زیرساخت آن عالی است و امکان پرکردن شکافهای مهم بین این دو ابزار وجود دارد.
طبق این گفته، فراتر از بسته ویژگیها نکته حیاتی دیگری درباره «کتابخانه محتوای متا» وجود دارد. «کتابخانه محتوای متا» فقط برای پژوهشگرانی دردسترس است که تحقیقات علمی انجام میدهند و به مؤسسه معتبر دانشگاهی یا غیرانتفاعی وابسته هستند. این یعنی روزنامهنگاران رسانههای تجاری از آن محروم خواهند ماند.
این شامل راستیآزمایان (Fact-Checker) رسانههای تجاری نیز میشود. تنها استثنا برای راستیآزمایانی است که بهطور رسمی با متا همکاری میکنند و روزنامهنگارانی که تحقیق انجام میدهند و به مؤسسه غیرانتفاعی یا دانشگاهی معتبر وابسته هستند.