شکایت آمریکا از گوگل به اتهام انحصار بازار تبلیغات دیجیتال

وزارت دادگستری ایالات متحده و هشت ایالت از گوگل ، به دلیل انحصار بازار تبلیغات دیجیتال که باعث می شود دیگر ابزارهای تبلیغاتی نتوانند به اندازه کافی از آن سهم ببرند شکایت کرده اند.

به گزارش تکناک، وزارت دادگستری ایالات متحده و مجموعه ای از ایالت ها از طریق یک کنفرانس مطبوعاتی در روز سه شنبه و شکایتی که در دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای منطقه شرقی ویرجینیا تنظیم شده است، شکایت علیه گوگل در مورد تجارت تبلیغاتی ضد رقابتی را رسانه ای کردند.

در این شکایت آمده است: رفتار ضدرقابتی گوگل موانع را برای ورود شرکت های دیگر به این بازار افزایش داده است. رقبا به حاشیه رانده شده و به طور ناعادلانه ای محروم شده اند.

شرکت گوگل متهم است که فعالیت های را برای «خنثی کردن یا حذف» رقبا، به عنوان بخشی از اثر تجمعی و هم افزایی که به رقابت و فرآیند رقابتی تجارت تبلیغات آسیب رسانده است، انجام داده است.

همراه با وزارت دادگستری، ایالت های کالیفرنیا، کلرادو، کانکتیکات، نیوجرسی، نیویورک، رود آیلند و تنسی به عنوان شاکیان مشترک فهرست شده اند.دعوای گوگل با دولت امریکا ، با زمزمه های یک دادخواست که به اوت 2022 بازمی گردد مدت زیادی است که آغاز شده است.

گوگل از قدرت انحصاری خود برای آسیب رساندن به تبلیغ کنندگانی که جرأت استفاده از محصولات فناوری تبلیغاتی رقیب را در جستجوی منطبقات با کیفیت بالاتر یا هزینه کمتر دارند، سوء استفاده می کند.

بر اساس این شکایت، از دادگاه خواسته شده است که گوگل را به واگذاری مشاغل تبلیغاتی خود مجبور کند.

در حالی که قبلاً گوگل پیشنهاد داده بود که تجارت مزایده تبلیغات خود را تحت یک شرکت جداگانه کسب و کار ارائه تبلیغات دیجیتال خود قرار دهد، وزارت دادگستری امریکا خواسته ای فراتر از این از گوگل دارد.این خواسته وزارت دادگستری امریکا شامل واگذاری مجموعه Google Ad Manager، از جمله سرور تبلیغات Google، DFP، و تبادل تبلیغات Google، AdX  است. این شکایت همچنین از دادگاه می‌خواهد که حکم کند گوگل قانون شرمن را نقض کرده است و از ضد رقابتی بودن در تجارت تبلیغاتی دست بردارد.

گوگل می‌گوید: دعوای قضایی امروز از سوی وزارت دادگستری آمریکا تلاش می‌کند تا برندگان و بازندگان را در بخش فناوری تبلیغاتی بسیار رقابتی تعیین کند. گوگل علاوه بر تکرار  واژه یک “دعوای حقوقی بی اساس” از سوی تگزاس AG که عمدتا توسط دادگاه فدرال رد شد، از اقدامات خود دفاع می کند.

گوگل در بیانیه خود مدعی است که وزارت دادگستری در صورت برنده شدن در این دادگاه  نوآوری را کند می‌کند، هزینه‌های تبلیغات را افزایش می‌دهد و رشد هزاران کسب‌وکار کوچک و ناشر را سخت‌تر می‌کند.این شکایت جدیدترین حمله به گوگل و تجارت تبلیغاتی آن در ایالات متحده است.

در ماه مه 2022، سناتورها قانونی را پیشنهاد کردند که جنبه تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل را در قالب قانون رقابت و شفافیت در تبلیغات دیجیتال از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.