آیا آب اکسیژنه سفیدکننده خوبی برای دندان‌ها است؟

ممکن است بخواهید در مورد ایمنی و بی خطر بودن تمام محصولات سفید کننده یا “بلیچینگ” دندان موجود در بازار که بسیاری از آنها حاوی آب اکسیژنه هستند اطلاعات موثقی کسب کنید.

به گزارش تکناک، دندانپزشکان و سایر متخصصان در این مورد نظراتی را ارائه کرده اند که در ادامه می توانید بخوانید.

دندانپزشک کریس استراندبورگ، به Health گفت: پراکسید هیدروژن(آب اکسیژنه) در واقع چندین دهه است که در محصولات سفید کننده دندان و محصولات مراقبت از دهان مانند خمیر دندان و دهان شویه استفاده می شود.

پراکسید هیدروژن یک ترکیب شیمیایی اسیدی با فرمول H2O2 است و در شکل خالص آن یک مایع آبی کم رنگ است. علاوه بر محصولات مراقبت از دهان، این ماده اغلب به عنوان یک پاک کننده خانگی، سفید کننده یا ضد عفونی کننده نیز استفاده می شود. این ماده شیمیایی یک اکسید کننده قوی در غلظت بالا است و می تواند برای چشم، پوست و سیستم تنفسی مضر باشد. به همین دلیل، پراکسید هیدروژن باید با احتیاط در انسان ها و حیوانات استفاده شود.

خاصیت سفید کنندگی قوی پراکسید هیدروژن، آن را به یک عنصر رایج در محصولات سفید کننده دندان تبدیل کرده است. دکتر لیزا کریون، به Health گفت: پراکسید هیدروژن از طریق فرآیندی شیمیایی، با شکستن لکه‌های پلیمری به مونومر از طریق فرآیند اکسیداسیون، دندان‌ها را درخشان و سفید می‌کند و در محصولات سفید کننده دندان، لکه ها را از بین می برد، بنابراین دندان ها به تدریج و با خیال راحت بدون آسیب رساندن به سلامت آن ها سفید می شوند.

از آنجایی که این ماده بسیار قوی است، معمولا با یک محصول سفید کننده دیگر مانند جوش شیرین رقیق می شود تا از آسیب به مینای دندان و لثه ها جلوگیری شود.

آیا این ماده خطرناک است؟

پراکسید هیدروژن به عنوان یک عنصر در محصولات سفید کننده تجاری که کاملا بر آنها نظارت و کنترل وجود دارد، کاملا بی خطر است. این ماده را در خمیر دندان و دهانشویه ها و همچنین انواع محصولات سفید کننده، از جمله نوارها، قلم ها و ژل هایی که در محصولات لاستیکی فشرده شده به دور دندان می پیچند، پیدا خواهید کرد. همه این محصولات به پراکسید هیدروژن اجازه می دهند تا در تماس نزدیک با سطح دندان یعنی جایی که لکه ها را از بین می برد و سایه کلی دندان را روشن می کند، قرار گیرد.

دکتر استراندبورگ گفت: پراکسید هیدروژن سابقه ای طولانی در کاربرد مثبت برای سفید کردن دندان دارد بدون اینکه تاثیر قابل توجهی بر استحکام مینای دندان داشته باشد. با این حال، ممکن است با زیاده روی در مصرف آن،به مرور زمان به دندان ها و لثه ها آسیب برسد.

محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه، معمولاً حاوی غلظت پراکسید هیدروژن 3 تا 20 درصد هستند. اگر در دندانپزشکی از این پراکسید هیدروژن استفاده شود، میزان آن بیشتر هم خواهد بود.

بیشتر خمیردندان ها و دهانشویه ها حاوی مقدار کمتری از این ماده شیمیایی هستند که آنها را ضعیف تر و در نتیجه برای استفاده طولانی مدت ایمن تر می کند. در این محصولات، پراکسید هیدروژن همچنین به کشتن باکتری هایی که در ایجاد بیماری لثه نقش دارند، کمک می کند و سلامت لثه را بهبود می بخشد.

استفاده از نوارها یا ژل‌های سفیدکننده می‌توانند لثه‌های شما را تحریک کنند یا در برخی موارد دندان‌هایتان را حساس کنند، اما محدود کردن این کارها یا دادن دوره‌های استراحت بین استفاده ، می‌تواند به شما در جلوگیری از بروز این مشکلات کمک کند.

دکتر استراندبورگ هشدار داد: سفید کردن طولانی مدت با این غلظت های بالای پراکسید هیدروژن، به ویژه زمانی که چندین روز به صورت مکرر استفاده شود، می تواند منجر به تحریک شدید لثه ها و حساسیت در دندان شود. اگر زمانی که لثه ها از قبل تحریک شده اند، استفاده از این ماده سفید کننده بیشتر شود، تحریک لثه می تواند شدیدتر شود. حساسیت دندان معمولاً موقتی است (24 ساعت یا بیشتر)، اما استفاده دائمی از این سفید کننده، می تواند حساسیت دندان را به مدت طولانی تری و به طور دائمی افزایش دهد.

سفید کردن با احتیاط

دکتر استراندبورگ توصیه کرد که اگر اولین بار است که می خواهید دندان هایتان را  با آب اکسیژنه سفید کنید، این کار را بین هفت تا 14 جلسه محدود کنید. برای حفظ امنیت بیشتر دندان ها و لثه، باید به دندان ها و لثه های خود یک روز استراحت بین جلسات بدهید. همچنین باید از انجام بیش از 20 جلسه سفیدکردن دندان در سال خودداری کنید زیرا این کار می تواند برای مینای دندان شما خطرناک باشد. دکتر استراندبورگ گفت: پایبندی به این توصیه به اکثر افراد افزایش خوبی به روشنایی دندان‌هایشان با تأثیرات منفی کم یا حتی بدون هیچ تاثیر منفی می‌دهد.

دکتر هدر کانن، متخصص ارتودنسی،گفت: از انجام یک دوره استفاده از محصولات سفید کننده با پراکسید هیدروژن بیش از یک یا دو بار در سال خودداری کنید. وی ادامه داد : هنگامی که به سطح سفید کننده مورد نظر خود رسیدید (در طول سه تا 10 روز)، حداقل 6 تا 12 ماه دیگر صبر کنید و بعد از این مدت دوباره این کار را انجام دهید.

همچنین اگر تمایل دارید این ماده شیمیایی را در خانه خودتان تهیه کنید، باید خیلی مراقب باشیددکتر کانن هشدار داد که آب اکسیژنه (hydrogen peroxide : chemical compound) می تواند به شدت لثه های شما را بسوزاند و به مینای دندان آسیب برساند. برای تهیه محلول سفیدکننده خود، دکتر کانن رقیق کردن آب را به نسبت آب به هیدروژن پراکسید حداقل به نسبت 1:1 توصیه کرد، اما همیشه یادتان باشد که ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مواد سفید کننده جایگزین

پراکسید هیدروژن تنها ماده سفید کننده دندان نیست.

  • کاربامید پراکسید: یکی دیگر از مواد سفید کننده بسیار رایج در محصولات بدون نسخه است. این ماده ترکیبی از پراکسید هیدروژن و کاربامید است و به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا بسیار شبیه به خد پراسید هیدروژن است و فقط کمی کندتر عمل می کند اما ماندگاری طولانی تری دارد.
  • جوش شیرین: به گفته ی دکتر کانن این ماده در حقیقت برای یک عامل سفیدکننده واقعی نیست، اما به از بین بردن لک دندان ها کمک می کند و آن ها را درخشنده تر می کند.
  • اسید فتالیمیدوپروکسی کاپروییک (PAP):این ماده یکی دیگر از جایگزین های سفید کننده است. دکتر کانن افزود: “سایر مارک های تولیدکننده این سفید کننده ها شروع به کمتر استفاده کردن از پراکسیدهای سنتی کرده اند و از فرمول های جدیدتری که نسبت به آن کم خطرتر، مانند اسید پتالیمیدوپروکسی کاپروییک (PAP) استفاده می کنند.” PAP نسبت به پراکسید هیدروژن بر روی مینای دندان و بافت های لثه سخت تر است، بنابراین این فرمول ممکن است در آینده نزدیک برای شرکت های دیگر محبوب تر شود.
  • زغال چوب :گزینه دیگری است که ممکن است درباره آن شنیده باشید، اما در استفاده از آن باید مراقب باشید. طبق تحقیقات مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا (JADA)، محصولات زغال چوب کمترین شواهدی را در مورد ایمنی و اثربخشی دارند.

دکتر کریون گفت: تحقیقات نشان می دهد که خمیر دندان و محصولات سفید کننده دندان که حاوی مواد ساینده مانند زغال چوب هستند می توانند آسیب های جبران ناپذیری به سطح دندان وارد کنند. خمیر دندان بر پایه زغال چوب با برداشتن مکانیکی خارجی ترین لایه سطح مینا عمل می کند که به طور فیزیکی و دائمی ساختار دندان را از بین می برد. هنگامی که این محصولات در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند در سطح بالایی دندان ها را خشن و کدر کرده و در کل ظاهر زردتری را برای دندان به همراه داشته باشند.

مهم نیست که کدام روش را برای سفید کردن دندانتان انتخاب می کنید، اما همیشه بهتر است ابتدا با دندانپزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که دندان ها و لثه های شما سالم هستند. دکتر کریون گفت: “دندانپزشکان سلامت دهان شما را به عنوان اولویت اول خود قرار می دهند ، بنابراین مشاکرت آنها در روزمره خود برای سلامت دهان و دندان شما بسیار حائر اهمیت است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.