شیائومی با قیمتی تهاجمی فروش اولین خودروهای برقی خود، یعنی سری SU7 را آغاز کرد. این شرکت چینی معتقد است که میتواند در بازار بیرحم خودرو موفق شود.
بهگزارش تکناک، همبنیانگذار شیائومی، لی جون (Lei Jun)، بهتازگی استراتژی این شرکت را بیان کرده است. قیمت مدل پایه SU7 درحدود ۲۱۵,۹۰۰ یوان و قیمت مدل Max آن ۲۹۹,۹۰۰ یوان است.
شیائومی قصد دارد تا پایان آوریل تحویل انبوه این خودرو را آغاز کند و با دادن هدایای رایگان اضافی مانند یخچال داخلی، خریدهای اولیه را جذابتر کند.
این خودرو حاصل تلاش چندینساله شیائومی و صرف بودجه ۱۰ میلیارد دلاری برای طراحی و تولید آن است. لی جون میگوید که شیائومی خود را در اکثر جنبهها با مدل ۳ تسلا مقایسه و سعی کرده است تا با نسخه عملکردی برتر خود، با پورشه تایکان برقی (electric Porsche Taycan) برابری کند.
این شرکت با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که پیشفروش مدلهای SU7، تنها در ۲۷ دقیقه به ۵۰,۰۰۰ دستگاه رسید. اعلام تاریخ عرضه SU7 باعث افزایش سهام شیائومی شد؛ حتی بدون اعلام قیمت.
بهنقل از بلومبرگ، شیائومی مانند اپل در ایالات متحده، فرصت ورود به بازار خودروهای برقی را در زمانی دید که خودروها در حال اضافهکردن لوازم الکترونیکی و امکانات اتصال بیشتری بودند. اپل پروژه خودرو خود را در فوریه لغو کرد؛ درحالیکه شیائومی همچنان به کارش ادامه میدهد. در هفته جاری، مدل آبیفیروزهای SU7 در فروشگاههای شیائومی در سراسر چین بهنمایش گذاشته شده است تا مشتریان نگاهی اولیه به آن بیندازند.
بازار جهانی خودروهای برقی که زمانی بخشی در حال رونق با فرصتهای عظیم یارانهای بود، به عرصهای بسیار رقابتی تبدیل شده است. تسلا و بیوایدی بر چین، بزرگترین بازار مستقل، تسلط دارند و در حال جنگ قیمتی هستند که روی بازیگران کوچکتر فشار وارد میکند.
دراینبین، شیائومی امیدوار است با عرضه SU7 که تیمی بهرهبری طراح سابق بامو، تیانیوان لی (Tianyuan Li)، آن را طراحی کرده است، مصرفکنندگان داخلی را به خود جلب کند.
با هدف جلوگیری از تأخیر در اخذ مجوزهای قانونی، شیائومی برای خودرو جدید با گروه خودروسازی دولتی پکن (بایک) همکاری کرد. این خودروها در ۵۹ فروشگاه در ۲۹ شهر چین فروخته میشوند.
لی جون، مدیرعامل شیائومی که سه سال پیش تلاش برای ساخت خودروهای برقی را آغاز کرد، آن را آخرین آزمونوخطای کارآفرینانه خود خوانده و اخیراً بیشتر توجه خود را به آن معطوف کرده است. وی در زمان رونمایی اولیه مدل SU7 در ماه دسامبر گفته بود که شیائومی آرزو دارد تا ۱۵ تا ۲۰ سال آینده به یکی از خودروسازان برتر جهان تبدیل شود.
این شرطبندی بلندپروازانه برای خودروهای برقی در زمانی صورت میگیرد که رشد خرید خودروهای برقی در چین کُند شده است. نهادهای صنعتی پیشبینی میکنند که فروش این خودروها در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۵ درصد رشد کند که درمقایسهبا ۳۶ درصد سال گذشته و ۹۶ درصد سال ۲۰۲۲ کاهشی چشمگیر را نشان میدهد.