دستگاه پشه‌‌کُش با تاثیر طولانی ساخته شد

محققان دانشگاه فلوریدا دستگاهی برای ارتش آمریکا ساخته اند که از افراد برای مدت طولانی در برابر پشه ها محافظت می کند .

محققان دانشگاه فلوریدا دستگاهی برای ارتش آمریکا ساخته اند که از افراد برای مدت طولانی در برابر پشه ها محافظت می کند و به گرما، برق یا تماس پوستی نیاز ندارد.

به گزارش تکناک، این دستگاه توسط ناگاراجان راجاگوپال، کاندیدای دکترا و دکتر کریستوفر باتیچ در دپارتمان علوم و مهندسی مواد دانشگاه فلوریدا طی پروژه ای که توسط وزارت دفاع حمایت مالی شد، طراحی شده است.

اخیراً دستاورد های این تحقیق طی یک مطالعه نیمه میدانی چهار هفته ای در وزارت کشاورزی ایالات متحده در Gainesville با همکاری دکتر دانیل کلاین، دکتر جری هاگست و آدام بومن از مراکز حشره شناسی پزشکی، کشاورزی و دامپزشکی USDA آزمایش شد.

نتایج نشان داد که آزادسازی کنترل‌شده ترانس فلوترین (ماده دافع حشرات) برای محافظت در برابر  گونه‌های مختلف پشه‌ها به محل آزمایش مؤثر است. ترانس فلوترین یک حشره کش آلی است که برای انسان و حیوانات بی خطر است.

راجاگوپال گفت: دستگاه ما نیاز به استفاده از حشره‌کش‌هایی که در یک منطقه باز اسپری می‌شوند و می‌توانند گیاهان اطراف یا جریان های آبی را آلوده کرده و تأثیر منفی بر گرده‌افشان‌های مفید مانند زنبورها و پروانه‌ها داشته باشند، را از بین می برد. این دستگاه تطبیق پذیر و قابل حمل است، به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد و برای فعال شدن نیاز به برق یا گرما ندارد.

پشه ها برای پرسنل نظامی بیش از یک عامل آزاردهنده هستند، زیرا می توانند بیماری ها و ویروس های جدی مانند مالاریا، ویروس دنگی، زیکا و ویروس نیل غربی را منتشر کنند. وزارت دفاع آمریکا به طور مداوم به دنبال راه هایی برای محافظت از سربازان در برابر نیش پشه است.

دستگاه منفعل با آزاد سازی کنترل شده از پلاستیک پلی پروپیلن لوله ای شکل ساخته شده است که 2.5 سانتی متر طول دارد و دو لوله کوچکتر و پنبه حاوی ماده دافع را در خود جای می دهد. این تیم 70 دستگاه را با استفاده از نخ ماهیگیری به دهانه یک چادر نظامی بزرگ وصل کردند همچنین چادر کنترل مشابهی بود که چیزی به آن متصل نبود. راجاگوپال گفت که پشه های که برای این آزمایش در قفس نگهداری می شدند در نقاط مختلف در امتداد بیرونی چادر رها شدند و تقریباً همه در عرض 24 ساعت کشته یا دفع شدند.

او توضیح داد که در حالی که آزمایش میدانی نشان داد که نمونه اولیه این دستگاه یک فضای محافظتی از پشه‌ها را به مدت چهار هفته ایجاد کرده است، محصول نهایی که از طریق فرآیند چاپ سه بعدی ساخته می‌شود، می‌تواند این مدت را تا سه ماه افزایش دهد.

او گفت: ما دستگاه خود را انفعالی می‌دانیم زیرا برای فعال کردن آن نیازی به انجام کاری ندارید، همچنین باعث آزادسازی پایدار حشره‌کش در یک دوره طولانی می‌شود.

راجاگوپال گفت که آنها در حال ثبت اختراع برای این دستگاه هستند و دولت علاقه مند به مطالعه بیشتر است تا در نهایت بتواند برای بازار غیرنظامی تجاری شود. دانشمندان وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) معتقدند فرصت های بیشتری برای استفاده از آن توسط افرادی که از فعالیت های خارج از منزل لذت می برند وجود دارد.

کلاین، حشره شناس تحقیقاتی از USDA، گفت: در حالی که در ابتدا برای محافظت از فضای داخل چادر ساخته شده، دستگاه حفاظت شخصی در اندازه ها و پیکربندی های مختلف دارای پتانسیل برای کاربردهای دیگر از جمله برای پیاده روی و ماهیگیری است.

کلاین افزود که آنها علاوه بر ترانس فلوترین، سایر مواد فعال را برای گسترش پتانسیل آن ارزیابی خواهند کرد.

راجاگوپال گفت: این کار با پشه ها متوقف نمی شود. ما می‌خواهیم نشان دهیم که این دستگاه با سایر حشرات، به‌ویژه کنه‌ها که با ایجاد بیماری لایم تهدید مهمی هستند، نیز کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.