ابداع روشی جدید برای بهبود کیفیت صفحه نمایش‌های OLED

دانشمندان MIT با چیدن عمودی اجزای پیکسل‌ها، رویکرد منحصر به فردی را برای بهبود صفحه نمایش های MicroLED ابداع کرده اند.

وضوح تصاویر در یک صفحه نمایش MicroLED به میزان فشرده بودن پیکسل های سازنده نمایشگر محدود می شود. حال دانشمندان MIT با چیدن عمودی اجزای پیکسل‌ها، رویکرد منحصر به فردی را برای بهبود صفحه نمایش های MicroLEDابداع کرده اند.

به گزارش تکناک، در یک تلویزیون OLED معمولی (یا صفحه نمایش رایانه)، هر پیکسل در واقع از سه زیرپیکسل OLED – یکی قرمز، یکی سبز، یکی آبی – تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته اند. با نور دادن به آن OLED های کوچک در ترکیب های مختلف، پیکسل ها قادر به تولید طیف گسترده ای از رنگ ها هستند.

در برخی از تلویزیون های جدیدتر، میکرو ال ای دی ها به جای OLED به عنوان پیکسل فرعی عمل می کنند. ادعا می شود که در چنین تلویزیون هایی MicroLED رنگ های درخشان و سیاهی عمیق صفحه های OLED را با روشنایی صفحه نمایش LCD ترکیب می کنند.

همانطور که گفته شد، پیکسل های میکرو LED نمی توانند به اندازه پیکسل های OLED فشرده شوند. در حالی که این ممکن است در صفحه تلویزیون اهمیت چندانی نداشته باشد، وضوح پایین تر در دستگاه هایی مانند هدست های VR به سرعت مشخص می شود.

اگر هر پیکسل میکرو ال ای دی(به جای سه پیکسل) تنها یک زیر پیکسل عرض داشت ، می توان سه برابر بیشتر پیکسل را در فضای صفحه نمایش جا داد و وضوح تصویر را تا حد زیادی بهبود بخشید. تیم MIT دقیقاً این کار را ، با ایجاد پیکسل هایی که در آنها میکرو ال ای دی ها به صورت عمودی روی هم چیده شده اند نه به صورت جانبی ،انجام داده است.

تیم محققان MIT در آزمایشات ، با تغییر ولتاژ اعمال شده به MicroLED در هر پیکسل، توانستند رنگین کمانی از رنگ ها را همانطور که با پیکسل های OLED ممکن است. تولید کنند.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا در این روش MicroLED آبی در بالای پشته همیشه نور بیشتر ، و میکرو LED قرمز در پایین پشته نور کمتری نخواهد داشت؟

جیهو شین یکی از نویسندگان مطالعه درباره این سوال اینگونه توضیح داد :رنگ (انرژی) نور ساطع شده توسط LED بستگی به فاصله باند LED دارد. LED های آبی دارای بیشترین فاصله باند هستند از این رو نور آبی بیشترین انرژی را دارد و LED های قرمز دارای انرژی های کمتری هستند. مواد نور (فوتون ها) را با انرژی کمتر از فاصله باند جذب نمی کنند، بنابراین نور قرمز و سبز بدون جذب از لایه LED آبی رد می شوند. به همین دلیل است که این لایه های LED را به صورت عمودی به ترتیب R (پایین)، G (وسط)، B (بالا). قرار می دهیم.

دانشمندان اکنون روی روش‌هایی کار می‌کنند  که در دستگاه‌هایی مانند هدست‌های واقعیت مجازی، تلویزیون‌ها یا صفحه‌نمایش رایانه ، میلیون‌ها پیکسل میکرو LED را به طور همزمان کنترل کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.