تاثیر بیشتر واکسن‌های کووید با کشف یک مولکول کوچک

پروتئین های مضر (اسپایک) فراوانی که روی سطح ویروس کرونا وجود دارند، به آن کمک می کند تا به سلول های انسانی متصل شود و وارد آن شود.

به گزارش تکناک، به دلیل نقش مهمی که این پروتئین های مضر در گسترش بیماری دارند، این پروتئین ها یکی از اهداف اصلی واکسن ها و درمان های بیماری COVID-19 هستند. اما زمانی که بخش‌های خاصی از این پروتئین‌ها جهش پیدا می‌کنند، این درمان‌ها به تدریج کارایی خود را از دست می‌دهند.

اکنون، محققان در موسسه  ACS Central Science گزارش داده‌اند که مولکول‌های کوچکی را کشف کرده‌اند که با موفقیت بخش‌هایی از این پروتئین های مضر را که جهش کمتری دارند، هدف قرار می‌دهند.

پروتئین های روی سطح ویروس کرونا، با حمله به سلول تغییر شکل می دهند. این پروتئین ها در ساختار “باز” ​​خود، بخشی به نام دامنه اتصال گیرنده (RBD) را در معرض دید قرار می دهند تا بتواند به پروتئین ACE2 در سلول های انسانی بچسبند. در ساختار “بسته” این پروتئین ها، بخش RBD در داخل پروتئین قرار می گیرد و نمی تواند به سلول های انسانی متصل شود. آنتی بادی‌های موجود در برخی درمان‌های COVID-19 یا تحریک شده توسط واکسن‌ها یا عفونت، دامنه RBD را هدف قرار می‌دهند تا نتواند به ACE2 متصل شود. با این حال، برخی از سویه های در حال ظهور ویروس کرونا، حاوی جهش در نقطه ی RBD هستند. این بدان معناست که واکسن‌ها و درمان‌های آنتی‌بادی که برای هدف قرار دادن آن نقطه طراحی شده‌اند، می‌توانند با جهش این ویروس، مؤثرتر شوند.

برای غلبه بر این مشکل، می‌توان به جای آن، بخش‌های کمتر مستعد جهش پروتئین مضر ویروس کرونا را مورد هدف قرار داد. یک احتمال وجود یک حفره در این پروتئین ها است که پاشنه آشیل ویروس نامیده شده است. هنگامی که این محل توسط اسیدهای چرب آزاد (FFAs) یا چند ترکیب دیگر اشغال می شود، پروتئین در پیکربندی بسته و بی ضرر خود قفل می شود. با این حال، این ترکیبات، درمان‌های مناسبی نیستند زیرا پایدار نیستند یا ضعیف به هم متصل می‌شوند. بنابراین،تعدادی محقق تصمیم گرفتند به دنبال درمان‌های بالقوه دیگری باشند که فاقد این نقص‌ها هستند.

این تیم با استفاده از مدل‌سازی رایانه ای، مجموعه ای از مولکول‌های کوچک را غربال کردند و به دنبال مولکول‌هایی بودند که بتوانند آن ها در این حفره بریزند و محکم به پروتئین سطح ویروس بچسبند و آن را در حالت بسته خود نگه دارند. سپس محققان از تشدید پلاسمون سطحی و تکنیک‌های دیگر برای ارزیابی آنالوگ‌های این مولکول‌ها ، برای بهبود اتصال و حلالیت استفاده کردند. به گفته این تیم، ترکیبات به دست آمده، که می توانند به پروتئین های ناشی از ویروس کرونا اصلی و همچنین سویه omicron BA.4 متصل شوند، می توانند به عنوان نقطه شروعی برای توسعه درمان های طیف گسترده برای COVID-19 عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.