براساس پتنت جدیدی که AMD ثبت کرده است، این شرکت در حال بررسی رویکرد جدیدی برای طراحی GPUهای آینده خود با استفاده از معماری RDNA است.
بهگزارش تکناک، اسناد پتنت جدید AMD حاکی از تمرکز این شرکت روی گزینههای طراحی چندچیپلته برای پردازندههای گرافیکی (GPU) است. این موضوع نشان میدهد که نسل بعدی معماریهای RDNA ممکن است با تغییرات گستردهای همراه باشد. درحالیکه مفهوم «ماژول چندچیپلته» (MCM) برای حوزهی گرافیک کاملاً جدید نیست، با محدودیتهای طراحیهای یکپارچه (مونولیتیک)، تمایل به استفاده از MCM در این صنعت بهطور قطع در حال افزایش است.
wccftech مینویسد AMD یکی از شرکتهایی است که درزمینهی طراحیهای چندچیپلته تجربهی فراوانی دارد؛ چراکه سری شتابدهندههای هوش مصنوعی Instinct MI200 آنها، اولین محصولاتی بودند که از طراحی MCM با چندین چیپلت روی بستهای واحد بهره میبردند. این چیپلتها شامل هستههای پردازش گرافیکی (GPC) و حافظهی رویهمانباشتهی HBM و چیپلت ورودی/خروجی (I/O) میشدند.
شرکت AMD همچنین اولین شرکتی بود که با معماری اخیر RDNA 3 و پردازندههایی مانند Navi 31، راهحل MCM را ارائه کرد. بااینحال، بهنظر میرسد تیم قرمز قصد دارد این ایدهپردازی را با پتنت جدید خود در معماریهای اصلی RDNA پیادهسازی کند.
اسناد پتنت جدید AMD جزئیات مربوط به استفاده از سه حالت مختلف برای بهرهگیری از چیپلتها را ارائه میدهد. تفاوت اصلی این حالتها در نحوهی تخصیص و مدیریت منابع نهفته است. این پتنت سه مدل مختلف را شرح میدهد:
- اولین حالت، «حالت تکپردازندهی گرافیکی» (GPU) است. این حالت بسیار شبیه به عملکرد پردازندههای گرافیکی مدرن عمل میکند. در این حالت، تمام چیپلتهای روی برد بهعنوان یک واحد پردازش یکپارچه عمل میکنند و منابع در محیطی مشترک بهاشتراک گذاشته میشوند.
- دومین حالت، «حالت مستقل» نامیده میشود. در این حالت، هر چیپلت بهصورت مستقل عمل میکند و وظایف خود را ازطریق چیپلت جلویی اختصاصی انجام میدهد که مسئولیت زمانبندی وظایف برای چیپلتهای موتور سایهزن مرتبط را برعهده دارد.
- سومین حالت، خوشبینانهترین حالت از این سه حالت است و «حالت ترکیبی» نامیده میشود. در این حالت، چیپلتها میتوانند هم بهصورت مستقل عمل و هم با یکدیگر همکاری کنند. این حالت از مزایای هر دو پردازش یکپارچه و مستقل بهره میبرد و درنتیجه، قابلیت مقیاسپذیری و استفادهی کارآمد از منابع را ارائه میدهد.
این پتنت جزئیات مربوط به رویکرد AMD در طراحی MCM را فاش نمیکند؛ بنابراین، نمیتوانیم اظهارنظر کنیم که تیم قرمز تصمیم خواهد گرفت از ایدههای ذکرشده در این پتنت استفاده کند یا خیر. بااینحال، بهطور کلی دربارهی پیکربندیهای چندچیپلته باید گفت درحالیکه آنها اهرمهای عملکرد و مقیاسپذیری را ارائه میدهند، تولیدشان کار بسیار پیچیدهتری است و به تجهیزات و فرایندهای پیشرفته نیاز دارد که درنهایت هزینهها را نیز افزایش میدهد. درادامه، نحوهی توصیف رویکرد چندچیپلته در این پتنت آمده است:
با تقسیم پردازندهی گرافیکی به چند چیپلت GPU، سیستم پردازش بهصورت انعطافپذیر و مقرونبهصرفه، مقدار منابع فیزیکی فعال پردازندهی گرافیکی را براساس یک حالت عملیاتی پیکربندی میکند.
علاوهبراین، تعداد قابلتنظیمی از چیپلتهای GPU در پردازندهی گرافیکی واحد مونتاژ میشوند؛ بهگونهای که میتوان چندین پردازندهی گرافیکی مختلف با تعداد متفاوتی از چیپلتهای GPU را با استفاده از تعداد کمی خروجی نهایی (Tape-Out) مونتاژ کرد و پردازندهی گرافیکی چندچیپلته را میتوان از چیپلتهای GPU ساخت که نسلهای مختلف فناوری را اجرا میکنند.
درحالحاضر، AMD راهحل مناسبی برای استفاده از چندین GPU روی یک چیپلت برای بخش مصرفکنندگان ارائه نمیدهد. پردازندههای گرافیکی Navi 31 همچنان از طراحی یکپارچه با GCD واحد بهره میبرند؛ اما کنترلرهای حافظه و کش Infinity به بستهی چیپلت جداگانهای منتقل شدهاند.
باتوجهبه معماریهای نسل آیندهی RDNA، میتوانیم انتظار داشته باشیم که AMD بیشتر روی بستهبندی چند چیپلت با چندین GCD تمرکز کند که هرکدام بلوکهای موتور سایهزن اختصاصی خود را دارند. تیم قرمز یکی از این پردازندههای گرافیکی را برای خطتولید RDNA 4 با کد Navi 4X/Navi 4C در نظر گرفته بود؛ اما طبق گزارشها، این پردازنده بهنفع بستههای یکپارچهی رایجتر لغو شده است. شاید بتوانیم این ایدهی چندچیپلته را با تراشههای آیندهی RDNA 5 ببینیم.
نظر به پیشرفتهای سریع فناوری و تجهیزات High-NA، استفاده از طراحیهای MCM نیز میتواند افزایش یابد. ازآنجاکه AMD قبلاً با چند چیپلت آزمایشهایی انجام داده است، کنارگذاشتن کامل طراحیهای یکپارچه در معماریهای آیندهی RDNA کاملاً دور از تصور نیست.