بعد از 22 سال انتظار، طلسم بازی Kien، که زمانی برای کنسول Game Boy Advance برنامهریزی شده بود، شکست و سرانجام این بازی منتشر شد.
به گزارش تکناک، Kien اکنون عنوان پرتاخیرترین بازی تاریخ را از آن خود کرده است و رکورد را از Duke Nukem Forever میگیرد. بازی که داستان توسعۀ طاقتفرسا، آن را به مراتب مشهورتر از خود بازی میکند.
در سال 2002، رؤیایی در ایتالیا شکل گرفت. تیمی پنج نفره، بدون سابقهای پیشین در ساخت بازیهای ویدیویی، گرد هم آمدند تا نام خود را در تاریخ ثبت کنند و به عنوان اولین توسعهدهندگان ایتالیایی برای Game Boy Advance بازی بسازند.
لوسیو بلسانتی، طراح اصلی بازی، به همراه یارانش، کار بر روی Kien را آغاز کردند. Kien، یک بازی پلتفرمر اکشن با چالشهای عمیق و تاریک، به زودی به تجربهای منحصر به فرد تبدیل میشود.
بلسانتی در مورد بازیهایی که الهامبخش Kien بودند، گفت: «گیمپلی Castlevania، هیجان beat-em-ups دهۀ 90 و مضامین اساطیر چینی، همگی در خلق این اثر نقش دارند.
فریب ظاهر شاد و کارتونی بازی Kien و انتشار آن برای Game Boy Advance را نخورید. این بازی به همان اندازه که سازندگانش امروز آن را «روحمانند» مینامند، سرسخت و چالشبرانگیز است. امّا در این بازی با دشمنی به مراتب بزرگتر از هر روح یا اجنهای «سرمایهداری بیرحم» روبهرو خواهید شد.
توسعهدهندگان Kien برای انتشار بازی خود به دنبال ناشر میگشتند. آنها با سه شرکت همکاری کردند، امّا در نهایت با ناامیدی روبهرو شدند. در آن زمان، تولید هر کارتریج Game Boy Advance حدود 15 دلار هزینه داشت. ناشران معتقد بودند که یک بازی جدید و غیره نینتندو شانسی برای موفقیت در بازار نخواهد داشت.
این نقدهای ضعیف، هرگونه امیدی برای انتشار بازی در آینده را از بین برد و Kien برای مدتی نامعلوم به بایگانی سپرده شد.
داستان پنج دوست که به دنبال رؤیای خود رفتند، داستانی غمانگیز و در عین حال الهامبخش است. هر کدام مسیری را در پیش گرفتند، امّا سرنوشت آنها را دوباره به هم پیوند داد. بلسانتی، که به عنوان یک توسعهدهندۀ بازی به فعالیت خود ادامه داد، رؤیای خود را برای خلق Kien، بازی که 22 سال پیش آغاز شد، رها نکرد.
در حالی که کنسول Game Boy Advance به نمادی نوستالژیک برای نسلهای هزاره تبدیل شده است، برای بازیهای روی کارتریج این کنسول محبوب به طور فزایندهای در حال افزایش است. این موضوع فرصتی را برای استودیوهای جدید و ناشران «رترو» ایجاد کرده است تا با احیای عناوین کلاسیک بر روی این پلتفرم، از این موج نوستالژی بهرهمند شوند.
به عبارت دیگر، محبوبیت روزافزون Boy Advance، فرصتها برای بازیهای این کنسول را افزایش داده است. این موضوع باعث شد تا استودیو جدید و ناشران «رترو» به دنبال احیای عناوین کلاسیک بر روی این پلتفرم باشند و از این طریق، از علاقۀ نسلهای هزاره به این کنسول نوستالژیک سود ببرند.
بلسانتی که این فرصت دوباره زنده شدن Kien هیجانزده بود، با Incube8 Games، یکی از این ناشران، همکاری کرد و سرانجام پس از 22 سال انتظار، Kien بر روی یک کارتریج واقعی Game Boy Advance جان گرفت و به دست گیمرها در سراسر جهان رسید.
این داستان، قدرت رؤیاها است. هیچگاه برای دنبال کردن رؤیاهایتان دیر نیست، حتی اگر سالها گذشته باشد. Kien ثابت میکند که با تلاش و پشتکار، هر چیزی ممکن است.
در دنیای بیرحم صنعت بازیسازی، بسیاری از پروژهها پس از اولین تلاش ناموفق خود به دست فراموشی سپرده میشوند. بازی Kien نیز میتوانست به همین سرنوشت دچار شود. در ابتدا خالق آن، مارکو بلسانتی، آن را به عنوان سکوی پرتاب موفق برای دوستان خود میدید، پروژههایی که با وجود شکست، درسهای ارزشمندی همراه داشت. با وجود این، در اعماق وجودش، بلسانتی میدانست که چه چیزی فراتر از یک «شکستِ آموزنده» قرار دارد.
بلسانتی در مصاحبههای خود با Incube8، راز ماندگاری Kien را برملا کرد:
«من معتقد هستم که در هماهنگی تضادها بینظیر است. آن را خواهید دید.»
Kien پس از 22 سال، سرانجام به خانۀ اصلی خود، Game Boy Advance، بازگشته است. علاقهمندان میتوانند نسخۀ بازی را به همراه کارتریج، جعبه، جزوۀ آموزشی و مجموعه برچسبهای زیبا با قیمت 60 دلار یا نسخۀ دیجیتال را با قیمت 10 دلار از Incube8 Games تهیه کنند.
هنوز نقد و بررسیهای قدیمی برای این نسخه از Kien منتشر نشده است، امّا با توجه به محبوبیت بازیهای سولزلایک در عصر حاضر، ممکن است که آن را مجذوب خود کند و نقدهای به مراتب بهتری نسبت به سال 2003 داشته باشد.
علاوه بر این، خبر خوش برای طرفداران این است که جانشین معنوی این بازی، Astral Equilibrium، به زودی از طریق کیک استارتر معرفی خواهد شد.