Sphere از ۱۵۰ کارت گرافیک RTX A6000 انویدیا برای تأمین نیروی صفحهنمایشهای LED خارجی ۱/۲ میلیون تایی و صفحهنمایشهای داخلی 16K چندلایه خود استفاده میکند.
بهگزارش تکناک، Sphere در لاسوگاس یکی از دستاوردهای نمادین معماری دههی گذشته است. این ساختمان از یک سو بهدلیل مقیاس انقلابی و توانایی نمایش خود تحسینبرانگیز است و از سوی دیگر بهدلیل تبدیلشدن به تابلو تبلیغاتی شبیه تایمز اسکوئر، با انتقادات فراوانی مواجه است. اخیراً انویدیا اطلاعات جدیدی از نحوهی تأمین انرژی داخلی و خارجی Sphere بهواسطهی کارتهای گرافیک RTX خود را بهاشتراک گذاشته است.
تامزهاردور مینویسد که صفحهنمایشهای داخلی و خارجی Sphere با رزولوشن باورنکردنی 16K نمایش داده میشوند. برای درک بهتر، این همان تراکم پیکسلی است که چهار نمایشگر 4K در آرایهای ۲ در ۲ دارند و ۱۶ برابر تراکم پیکسلی یک نمایشگر 4K را فراهم میکند؛ زیرا تراکم پیکسلی بهصورت نمایی افزایش مییابد، نه خطی.
رزولوشن 16K رزولوشنی بسیار نادر است و حتی نمایشگرهای 8K هنوزهم بهندرت دیده میشوند. بااینحال، این تراکم پیکسلی روی نمایشگری داخلی که ۱۶۰,۰۰۰ فوتمربع امتداد دارد و نمایشگری خارجی که در اطراف ۵۸۰,۰۰۰ فوتمربع گسترش یافته است، اهمیت دارد.
دراینمیان، موضوع جدیدتر توصیف انویدیا از نمایشگر بهعنوان 16 در 16K است. وبلاگ انویدیا صفحهنمایش داخلی را بهعنوان نمایشگری سهلایه توصیف میکند که احتمالاً بدینمعنی است که سه LED به هر پیکسل صفحهنمایش نیرو میدهند.
اخیراً این مورد را در لوازم الکترونیکی مصرفی مانند نمایشگر Tandem OLED جدید الجی یا نمایشگر Tandem OLED اپل در آیپد پرو M4 شاهد بودهایم. چنین نمایشگرهای لایهداری روشنایی پیکسل را افزایش میدهند و درعینحال انرژی را بهمیزان درخورتوجهی حفظ میکنند که نیازی مهم برای صفحهنمایش تقریباً چهار هکتاری است. این صفحهنمایش هیولای سهلایهی 16K میتواند همهی این کارها را با حداکثر ۶۰ فریمبرثانیه و تاخیر ۵ میلیثانیه یا کمتر انجام دهد.
۱۵۰ کارت گرافیک RTX A6000 انویدیا که در کامپیوترهای سرور نصب شدهاند، به این نمایشگرهای وسیع نیرو میبخشند. هیتاچی وانتارا، بخش پردازش دادههای هیتاچی، زیرساخت و نرمافزار این سرورها را فراهم میکند. ۲۷ گره در سراسر Sphere حاوی ۴ پتابایت (1 PB = 1000 TB) حافظهی فلش با سرعت انتقال ۴۰۰ گیگابیتبرثانیه هستند که تصاویر را به صفحهنمایشها نیز منتقل میکنند.
انویدیا و هیتاچی وانتارا مسئولیت اتصال شبکهی گرههای نمایش Sphere و تأسیسات و اتصال Sphere به استودیوهای Sphere در بربانک (Burbank) کالیفرنیا را برعهده دارند. احتمالاً از ترکیبی از سختافزار و نرمافزار انویدیا و هیتاچی برای اطمینان از خروجی تصاویر Sphere بهعنوان کل منسجم استفاده شده است.
فضای داخلی استودیوهای Sphere در بربانک یکچهارم مقیاس Sphere برای اهداف آزمایش هستند؛ جایی که تمام محتوای Sphere، از فیلمهای معتبر تا تصاویر کنسرت U2، ساخته میشود. ناگفته نماند انرژی این استودیوها را نیز انویدیا تأمین میکنند.
برای بهدستآوردن تصاویر واضح مناسب برای نمایشگر 16K، استودیوهای Sphere با دینان داسیلوا، مدیر ارشد فناوری سابق رد دیجیتال سینما، بهمنظور ایجاد سیستم دوربین Big Sky همکاری کردند. این دوربینی تکلنز است که تصاویر بدون فشردهسازی 18K را با سرعت ۱۲۰ فریمبرثانیه با سنسور ۷۷/۵ در ۷۵/۶ میلیمتری و لنز چشمماهی سفارشی ضبط میکند.
دوربین Big Sky کارت حافظهی ۳۲ ترابایتی را در ۱۷ دقیقه با سرعت ۶۰ فریمبرثانیه پر میکند و به کار سفارشی بیشتری برای رسیدن سیستم دوربین به سرعت انتقال ۶۰ گیگابیتبرثانیه برای تخلیهی تصاویر به راهحلهای ذخیرهسازی خارجی نیاز دارد.