در نمایشگاه هوایی Farnborough، آخرین مدل مفهومی نسل ششم جت جنگنده Tempest، که توسط برنامۀ جهانی مبارزۀ هوایی (GCAP) تولید شده است با ویژگیهای پیشرفتۀ خاص معرفی شد.
به گزارش تکناک، این هواپیما توسط بریتانیا، ایتالیا و ژاپن توسعه یافته و دارای آیرودینامیک بهبود یافته، بالهای دلتای بزرگتر برای کنترل بهتر و ورودیهای هوای زاویهدار برای بهبود استتار است. موتور رولز رویس با خروجی توان الکتریکی بالا برای پشتیبانی از سلاحهای انرژی هدایتشده، از جمله لیزرها طراحی شده است. همچنین این هواپیما کابین واقعیت افزوده و سیستمهای هوش مصنوعی پیشرفتهای دارد.
این جت جنگنده که به طور رسمی در بریتانیا به عنوان Tempest شناخته میشود، تلاش مشترک بریتانیا، ایتالیا و ژاپن است که در دسامبر 2023 و زمانی که این سه کشور توافق کردند با هم متحد شوند، ساخته شد.
بیشتر بخوانید:
- رکوردشکنی هلیکوپتر پرسرعت تک روتور ایرباس
- این پهپاد کوچک با نور خورشید پرواز میکند!
- اف-۳۵ آمریکا یا جی-۲۰ چین؛ کدام جنگنده قدرتمندتر است؟
- هلی پدهای برقی در راه نمایشگاه جهانی ریاض ۲۰۳۰
- کادیلاک کانسپت جدید خودروی الکتریکی Sollei را معرفی کرد
- شایعات درباره پهپاد جاسوسی جدید آمریکا تأیید شد
- تویوتا قابلیت دریفت خودکار را به خودروهای Supra اضافه کرد .
مدل مفهومی جدیدی که در نمایشگاه هوایی Farnborough رونمایی شد، آیرودینامیک بسیار بهبود یافتۀ بدنه را نشان میدهد، که بارزترین پیشرفت آن بال دلتای اصلاحشده و بزرگ شدۀ آن برای کنترل بیشتر و انعطافپذیری مأموریت است. ورودیهای هوای این جت جنگنده برای پنهانکاری بهتر زاویهدار شدند و بخش برجستهای که جلوتر از دم v شکل آن دیده میشود، مجرای S شکل ورودیهای هوای موتور را نگه میدارد، که ردپای رادار جلویی را کاهش میدهد.
همچنین پیشنهاداتی از اگزوزهای بهبودیافته برای ردپای حرارت کمتر و ردپای رادار عقب کوچکتر وجود دارد. موتور این جت جنگنده که توسط رولز رویس ساخته شده است، 10 برابر توان الکتریکی خروجی بیشتری نسبت به هواپیماهای جنگی فعلی دارد و میتواند سلاحهای انرژی هدایت شده از جمله لیزر را تأمین کند. علاوه بر این، موتور این جت دارای یک ژنراتور استارت الکتریکی یکپارچه است، که در هستۀ موتور قرار دارد تا در کنار تأمین نیروی الکتریکی بیشتر، فضا را نیز ذخیره کند. همچنین این موتور، گیربکس مورد نیاز در پیکربندی معمولی که ژنراتور آن خارج از موتور نصب شده است را حذف می کند.
جت جنگنده Tempest به طور مشترک توسط پیمانکاران اصلی که شامل شرکتهای BAE Systems Military Air & Information، صنایع سنگین میتسوبیشی و Leonardo S.p.A میباشد، توسعه یافته و دارای ویژگیهای بسیار پیشرفته است.
در این جت یک کابین خلبان واقعیت افزوده با کنترلهای فیزیکی یا بازخوانی بسیار کم وجود دارد. در مقابل، ابزارها و کنترلهای مجازی روی سطوح توسط ویزور خلبان نمایش داده میشوند. همچنین این هواپیما به شدت به هوش مصنوعی که از خلبان خود یاد میگیرد، متکی میباشد. این نه تنها به این معنی است که وجود خلبان اختیاری خواهد بود، بلکه سیستم کامپیوتری پیشرفته میتواند با دیگر پلتفرمها ارتباط برقرار کند و بسیاری از وظایف را بر عهده بگیرد و به خلبان اجازه میدهد به عنوان فرمانده، مأموریت را هدایت کند.
همچنین رادار آن یک سیستم قدرتمند و فوقالعادۀ جدید است که میتواند 10000 برابر بیشتر از سیستمهای فعلی، داده ارائه دهد.
پس از تغییر دولت اخیر در بریتانیا، اکنون تردیدهایی وجود دارد که این پروژه ادامه یابد. انتظار میرفت که جت جنگنده Tempest در سال 2027 پرواز کند و تا سال 2035 با نیروی هوایی سلطنتی انگلستان، نیروی هوایی ژاپن و نیروی هوایی ایتالیا وارد خدمت شود.
این مدل مفهومی جدید که در نمایشگاه بینالمللی هوایی Farnborough رونمایی شد، پیشرفت قابلتوجهی را در طراحی و مفهوم جتهای جنگندۀ آینده نشان میدهد.
منبع: BAE Systems
در خوشبینانه ترین حالت با یک چهارم این خالی بندی ها حداقل بین سی تا پنجاه سال آینده عملیاتی خواهد شد.
f22 raptor شاهکار مهندسی ، هم اکنون در اختیار آمریکاست و تا 6سال دیگه رو دستش نمیاد. پس بهترش هم ساخته میشه.
ای زرشک!!!