ارتش آمریکا پس از بررسیهای متعدد، در روز جمعه تصمیمگیری برای تأیید ورود به فاز نهایی توسعه جنگنده تهاجمی FLRAA را اعلام کرد.
به گزارش تکناک، این تصمیم پس از بررسی موفقیتآمیز طراحی اولیه جنگنده FLRAA در ماه آوریل و جلسه شورای بررسی اکتساب سیستمهای ارتش در ماه ژوئن گرفته شد.
پس از بررسی مقرون بهصرفه بودن جنگنده تهاجمی FLRAA، دوام فناوری، پیشبینی تهدید و خطرات امنیتی، مهندسی، ساخت، پایداری و هزینه، ASARC تأیید کرد که تمام منابع ریسک برنامه را به اندازه کافی اعلام میکنند و میتوان این جنگنده را توسعه داد.
فهرست مطالب
ارزش تخمینی حدود 70 میلیارد دلار
به گزارش دیفنس نیوز، برنامه جنگنده تهاجمی دوربرد آینده (FLRAA) با ارزشی حدود 70 میلیارد دلار، از جمله فروش نظامی خارجی، برای جایگزینی حدود 2000 هلیکوپتر کاربردی بلک هاوک طراحی شده است.
جنگنده تهاجمی FLRAA که توسط شرکت Textron Bell طراحی شده است، به عنوان یک جایگزین برای جنگندههای موجود عمل نمیکند، اما انتظار میرود که نقش بلک هاوک را در حدود سال 2030 بر عهده بگیرد.
این سرویس اکنون میتواند با ورود FLRAA به فاز توسعه مهندسی و ساخت، یک گزینه قرارداد برای Bell صادر کند که در کنار مراحل تولید با نرخ پایین، ممکن است حدود 7 میلیارد دلار باشد.
واحد اولیه با اعتراضات لاکهید مارتین به تأخیر افتاد
شرکت Textron Bell قرارداد ارتش را برای توسعه جنگنده تهاجمی FLRAA در اواخر سال 2022 پس از یک فرایند رقابتی در برابر تیم سیکورسکی-بوئینگ منعقد کرد. هر دو تیم چندین سال با نمایشگرهای فناوری پرواز کردند تا قابلیتهای جنگنده را ارزیابی نمایند و خطرات را برای برنامههای رکورد آینده کاهش دهند.
واحد اولیه برنامه FLRAA به دلیل اعتراضات لاکهید مارتین که شرکت اصلی سیکورسکی است، نسبت به انتخاب طرح tiltrotor پیشرفته شرکت Textron Bell توسط ارتش، یک سال به تعویق افتاد. طراحی رقیب سیکورسکی و بوئینگ دارای تیغههای روتور کواکسیال بود.
ارتش ایالات متحده قصد دارد اولین واحد را با این قابلیت تا سال 2031 تجهیز کند و یک آزمایش کاربر محدود بین 27 و 28 سال آینده پیشبینی شده است.
ورود به فاز توسعه مهندسی و تولید، نقطه عطفی برای برنامه FLRAA است، که تعهد ارتش به اولویت اصلی نوسازی هوانوردی را برجسته میکند. جنگنده FLRAA قابلیتهای حمله پیشرفته و MEDEVAC را برای ارتش آینده ارائه میکند و سرعت، برد و استقامت را به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد.
هدف بعدی این است که جنگنده FLRAA به برد تقریبی 2440 مایل دریایی (2810 مایل) بدون سوختگیری دست یابد و در عین حال به اندازه کافی چابک باشد تا نیروها را در مناطق پرخطر مستقر کند.
احتمال پرواز نمونه اولیه FLRAA در سال 2026
بر اساس گزارشها، نمونه اولیه جنگنده تهاجمی FLRAA در سال 2026 پرواز خواهد کرد. اگر همه چیز درست پیش برود، این سرویس قصد دارد تولید اولیه با نرخ پایین را در سال 2028 آغاز کند و اولین هلیکوپترها را تا سال 2030 برای سربازان مستقر نماید.
سرلشکر مایکل مک کوری، رئیس شعبه هوانوردی ارتش ایالات متحده، اعلام کرد که میدانهای نبرد آینده به مانور، پایداری و قابلیتهای فرماندهی بیشتری نیاز دارند و برد و سرعت افزایش یافته جنگنده FLRAA به طور قابلتوجهی کارایی رزمی را برای نیروهای متعارف و نیروهای عملیات ویژه بهبود میبخشد.