بزرگترین پهپاد باری بدون سرنشین چین، موسوم به TB0D Scorpion D اولین پرواز موفقیتآمیز خود را انجام داد.
به گزارش تکناک، این پهپاد با توانایی حمل بارهای سنگین و استفاده در مأموریتهای بلندمدت، یکی از پیشرفتهترین پهپادهای باری جهان به شمار میرود.
این موفقیت نشاندهنده پیشرفت قابل توجه چین در فناوری پهپادهای باری است و میتواند تأثیرات گستردهای بر صنعت حمل و نقل هوایی داشته باشد.
این پهپاد خودران دو موتوره که برای حمل محموله کمی بیش از 1.5 تن طراحی شده است، اولین پرواز خود را در روز یکشنبه (11 آگوست) انجام داد.
شرکت نوآوری علمی فناوری سیچوان تنگدن این پهپاد را ساخته است و اکنون پرواز 20 دقیقهای خود را در جنوب غربی استان سیچوان تکمیل کرد. Sichuan Tengden Sci-Tech Innovation Co., Ltd یک شرکت چینی پیشرو است که متخصص در تحقیق، ساخت و استفاده از وسایل نقلیه هوایی هوشمند برای پاسخگویی به تقاضای بازار میباشد.
پهپاد AVIC HH-100 دارای طول بال 16.1 متر و ارتفاع 4.6 متر است. این ابعاد آن را کمی بزرگتر از یک سسنا 172 چهار نفره (یک هواپیمای سبک سنتی محبوب) میکند.
این پهپاد دارای ویژگیهای بارگیری و تخلیه آسان، قابلیت اطمینان و سطح ایمنی بالا و هوش پیشرفته است. انتظار میرود چین با این پهپاد در گسترش قابلیتهای حمل و نقل هوایی و ایجاد راهحلهای لجستیک هوشمند نوآورانه برای اقتصاد در ارتفاع کم پیشرفت کند.
فهرست مطالب
توسعه و گسترش ساخت پهپادهای باری
این آخرین پرواز آزمایشی پس از پرواز یک پهپاد باری دیگر که توسط شرکت دولتی صنعت هوانوردی چین (AVIC)، یک شرکت هوافضای پیشرو ساخته شد، به اجرا درآمد.
پهپاد HH-100 AVIC دارای ظرفیت حمل بار 700 کیلوگرم و حداکثر برد 520 کیلومتر است. سال آینده، AVIC قصد دارد بزرگترین پهپاد باری خود یعنی TP2000 را آزمایش کند که میتواند تا 2 تن بار را حمل کند و چهار برابر دورتر از HH-100 پرواز نماید.
تولیدکنندگان هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی چین در حال آزمایش محمولههای بزرگتر هستند، چرا که دولت چین قصد دارد اقتصاد در ارتفاع پایین را توسعه دهد. به این منظور مقامات هوانوردی چینی 2 تریلیون یوان (279 میلیارد دلار) را تا سال 2030 پیشبینی میکنند که نشاندهنده یک توسعه چهار برابری از سال 2023 است.
چین در حال حاضر تحویل پهپادهای تجاری را آغاز کرده است. به عنوان مثال، در ماه می، Phoenix Wings، یک شرکت هواپیماهای بدون سرنشین باری که متعلق به غول باربری SF Express است، تحویل میوههای تازه را از استان هاینان به جنوب گوانگدونگ با استفاده از پهپادهای Fengzhou-90 آغاز کرد.
کارشناسان داخلی صنعت چین میگویند که پهپادهای باری زمان تحویل کوتاهتر و هزینههای حمل و نقل پایینتر را وعده میدهند. همچنین تحویل به مناطقی را که فاقد امکانات حمل و نقل هوایی معمولی هستند، مانند فضاهای پشت بام در شهرهای پرجمعیت، افزایش میدهند.
در آوریل سال جاری، مقامات هوانوردی چین برای پهپادهای حامل مسافر خود، گواهی تولید را برای شرکت EHang Holdings، سازنده پهپاد مستقر در جنوب گوانگژو، صادر کردند. این اولین سند چینی برای پهپاد مسافربری خودمختار است.
اقتصاد ارتفاع کم موتور رشد جدید چین
در گزارش اخیر، دولت چین برای اولین بار اقتصاد ارتفاع کم را به عنوان موتور رشد جدید معرفی کرده است. ارتفاع کم به فضای هوایی 1 کیلومتری بالاتر از سطح زمین اشاره دارد.
اقتصاد ارتفاع کم شامل تمام فعالیتهای اقتصادی هوابرد در این حوزه میشود، که از جمله آنها هواپیماهای بدون سرنشین و ماشینهای پرنده است. تحرک عمودی به عنوان یک نیروی مولد جدید در مناطق حمل و نقل مسافر و بار در نظر گرفته میشود.
رویترز گزارش میدهد که رسانههای دولتی چین گزارش دادند که روز شنبه، یک هلیکوپتر مسافربری تجاری سرنشیندار از کونشان، شهری در استان جیانگ سو به پرواز درآمد و به سمت فرودگاه پودونگ شانگهای، حدود 100 کیلومتر حرکت کرد.
شرکت Shanghai NewSky Heli قصد دارد زمان سفر بین شهرها را از چند ساعت به 20 دقیقه با کرایههای یک طرفه تا 1800 یوان کاهش دهد. انتظار میرود این مسیر در 18 آگوست افتتاح شود و پیشبینی میشود سالانه حدود 30000 مسافر داشته باشد.
شانگهای قصد دارد مسیرهای پروازی در ارتفاع پایین را گسترش دهد تا شهرهای دیگر در دلتای رودخانه یانگ تسه را در بر بگیرد.