شرکت XPeng AeroHT از خودروی پرنده خود رونمایی کرده است، که توانایی پرواز و حرکت در جادهها را دارد و به منظور ترکیب فناوریهای هوایی و زمینی طراحی شده است.
به گزارش تکناک، این خودروی پرنده امکان پیمایش به صورت هوایی و زمینی را به کاربران میدهد و قصد دارد تحولی در نوع تردد افراد ایجاد کند.
تخمین ما این است که هزینه کل خودرو حدود 400000 دلار برای هر دو قطعه خودرو خواهد بود، که قیمت قطعه زمینی با نام مستعار Aircraft Carrier حدود 140000 دلار است و قیمت قطعه هوایی 260000 دلار میباشد.
در فوریه (2024)، سازنده خودروهای پرنده چینی eHang قیمت پیشنهادی 410000 دلاری برای هواپیمای مسافربری بدون خلبان EH216-S eVTOL خود در بازارهای جهانی خارج از چین اعلام کرد و بدیهی است که در درازمدت این قیمت کاهش پیدا خواهد کرد.
به همین دلیل انتظار نمیرود کل هزینه هر دو قطعه خودروی پرنده XPeng بیش از 400000 دلار باشد. همچنین به دلیل وجود اوریگامی و کوچکسازی مورد نیاز برای تا کردن دو صندلی موجود در این خودروی پرنده، احتمال دارد فضای آن برای دو نفر کافی باشد.
قطعه زمینی 6X6 ممکن است برای حمل قطعه هوایی ساخته شود، اما در فروش خودرو به صورت جداگانه، این امکان وجود دارد که XPeng قصد داشته باشد قطعه زمینی را به عنوان یک SUV همه منظوره بفروشد، که میتواند به طور کامل در عرض چند دقیقه تغییر کاربری دهد.
طرح قوی این خودروی پرنده سه محوره از فرمان چرخ عقب استفاده میکند و قادر به بارگیری و حمل قطعات بسیار سنگین با همان اندازه است. همچنین دارای یک باتری بزرگ میباشد و قادر است قطعه هوایی این خودروی پرنده را چندین بار شارژ کند، یا در صورت نیاز یک فعالیت تفریحی یا تجاری متفاوت را فراهم نماید.
یک SUV حفرهدار با سیستم بارگیری رباتیک و ماژولهای جایگزین میتواند به راحتی تبدیل به یک وسیله حملونقل، غرفه غذا، آرایشگاه سیار، وسیله نقلیه برای موارد اضطراری، مطب سیار، یا هر چیز دیگری شود.
شرکت XPeng در حال توزیع خودروهای خود در سطح بینالمللی است و از این رو نمایشگاههایی در سراسر جهان خواهد داشت که در آن گزینههای جدید حملونقل هوایی خود را نشان میدهد.
تنها یک شرکت خودروسازی دیگر وجود دارد که یک خودروی پرنده تولید میکند و جالب اینجا است که این شرکت با نام Ganghzou نیز در گنگزو مستقر میباشد.
GAC (شرکت خودروسازی Ganghzou) در سال گذشته 2.5 میلیون خودرو فروخت، همچنین صادرات فراوانی داشت و اکنون یک خودروی مفهومی پرنده متفاوت در دست توسعه دارد.
دو شرکت eHang و GAC همکاری خود را برای توسعه GOVE آغاز کردهاند و GAC در مقابل آن تخصص تولید هوشمند و مجموعهای از مزایای دیگر را به eHang ارائه میدهد.
صنعت اقتصاد ارتفاع کم
شرکت GAC توسط دولت چین برای تبدیل شدن به قطبی برای صنعت نوپای اقتصاد ارتفاع کم (تا ارتفاع 3000 متر) انتخاب شده و 10 میلیارد یوان (1.4 میلیارد دلار) برای سرمایهگذاری قبل از پایان سال 2026 در نظر گرفته شده است.
صنعت اقتصاد ارتفاع کم به معنای سیستم مدیریت در سطح شهر برای وسایل نقلیه بدون سرنشین و استانداردهای صنعتی است که در چین درحال رشد میباشد.
چین اکنون در حال تعریف و در دست گرفتن مالکیت اقتصاد در ارتفاع کم است و یک نهاد حاکم قدرتمند وجود دارد که فعالانه از رشد آن حمایت میکند. پیامدهای جهانی این رویکرد به احتمال زیاد گسترده خواهد بود.
ایالات متحده فضای نظارتی بسیار متفاوتی را در این زمینه برای چین ارائه میدهد.
با توجه به اینکه دولت چین اکنون راه را باز کرده است، از مزیت بزرگی در اقتصاد در ارتفاع کم جهانی و منابع مالی برای تحقق آن برخوردار خواهد بود.
هدف چین از این رویکرد، تجاریسازی هواپیماهای غیرنظامی و خودمختار است و 1.4 میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت در سطح شهر برای وسایل نقلیه پرنده، با بیش از 100 نقطه برخاست و فرود در گوانگژو (یک فرودگاه بزرگ هوانوردی عمومی و ناوگان هوابرد) هزینه خواهد شد.
چین با تبدیل شدن به اولین شهر در جهان که سیستم حمل و نقل خود را به ابعاد جدیدی میبرد، قوانین و استانداردهای حمل و نقل در ارتفاع پایین او نیز تغییر خواهند کرد.
شرکتهای چینی که مایل هستند بخشی از اقتصاد ارتفاع کم باشند، خود را برای استفاده تجاری گسترده از هواپیماهای ارتفاع پایین آماده میکنند. این طرح بزرگ هلیکوپترها و خودروهای پرنده را به کار میگیرد تا رفتوآمدهای هوایی، سفرهای کاری، شاتلهای هوایی، پروازهای برون مرزی و افتتاح یک مسیر هوایی در ارتفاع کم بین استانهای گوانگدونگ و هاینان را ایجاد کند.
تعهد بیکران چین به ایجاد یک اقتصاد در ارتفاع کم نشان میدهد که آیندهنگری که گویا در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد، باعث خواهد شد که شهر گوانگژو به ویترین و مرکز یک روش جدید زندگی در شهرها تبدیل شود.
همچنین این شهر به یک مرکز تولید و تخصص جهانی تبدیل میشود که میتوان انتظار داشت پاداشهای قابل توجهی به دست میآورد، چرا که نقشههای لازم را برای دیگر شهرها و کشورها در راستای راهاندازی به بعد سوم فراهم میکند.
شرکت XPeng در سال 2014 توسط شیا هنگ (هنری شیا) و هی تائو، مدیران ارشد سابق گروه GAC با تخصص در فناوری خودرو و تحقیق و توسعه، تأسیس شد.
شرکت XPeng اولین خودروی خود را در اواخر سال 2018 فروخت، سپس 16000 دستگاه در سال 2019، 27000 دستگاه در سال 2020، 100000 دستگاه در سال 2021، 121000 دستگاه در سال 2022 و 141000 دستگاه در سال 2023 به فروش رساند.
با شروع فروش جهانی خودروهای XPeng در نمایشگاهها، محصولات تولید شده توسط شرکتهای تابعه XPeng یک ویترین آماده خواهند داشت.
همچنین شرکت رباتیک XPeng نیز وجود دارد که در حال بررسی پروژههای بسیار قابل توجهی مانند رباتهای چهارپا برای کودکان است.
در اواخر سال 2022، XPeng AeroHT قرارداد همکاری استراتژیک را با چهار بانک پیشرو چینی (بانک کشاورزی چین، بانک ساختمانی چین، بانک CITIC چین و بانک توسعه پودونگ) امضا کرد که این قرارداد به شرکت اعتبار بانکی 6 میلیارد یوان برای تسهیل تحقیق، توسعه و ساخت خودروهای پرنده اعطا کرد.
در دنیایی که زمان، تنها کالایی است که نمیتوان آن را خرید، ویژگی کلیدی این صنعت جدید، کاهش زمان از دست رفته خواهد بود.
پیشسفارش این خودروی پرنده جدید در نمایشگاه خودروی گوانگژو (15 تا 24 نوامبر 2024) باز خواهد شد و انتظار میرود در سهماهه چهارم سال 2025 این خودروی پرنده به مشتریان تحویل شود.