نیسان GT-R افسانهای قرار است به شکل یک خودروی برقی عرضه شود و به احتمال زیاد اولین نیسانی خواهد بود که از باتریهای حالت جامد استفاده میکند.
به گزارش تکناک، شرکت خودروسازی نیسان اشاره کرد که با توسعه این فناوری جدید، باتریهای حالت جامد میتوانند قدرت بیشتری به GT-R برقی بدهند.
در چند مقاله قبلی، GT-R برقی را بعد از اینکه نیسان در اکتبر گذشته از Hyper Force EV کانسپت رونمایی کرد، با این عنوان که آیا نیسان GT-R به صورت برقی باز میگردد؟ به طور کامل بررسی کردیم.
نیسان ادعا کرد که این خودروی اسپرت برقی، یک هایپر خودروی برقی بسیار نوآورانه با بیش از 1000 کیلووات (+1300 اسب بخار) قدرت است.
برای مقایسه میتوان قدرتمندترین سایبرتراک تسلا یعنی Cyberbeast را مثال زد، که میتواند تا 845 اسب بخار (621 کیلووات) تولید کند.
تمام این نیرو از یک پیشرانه الکتریکی جدید با باتریهای جامد میآید.
همچنین شرکت نیسان بدنه بیرونی را با تیم مسابقه NISMO خود برای حداکثر آیرودینامیک توسعه داد.
برای بهرهوری بهتر، نیسان از عناصر اضافه شده مانند لبه جلویی دو طبقه و دیفیوزر عقب استفاده کرده است.
ایوان اسپینوزا، معاون جهانی برنامهریزی محصول نیسان، زمانی که در مورد استفاده از باتریهای حالت جامد در خودروهای برقی سؤال شد، گفت: «میتوان به راحتی آن را در مواردی مانند خودروهای اسپرت اعمال کرد.»
او توضیح داد: «استفاده از باتریهای حالت جامد برای خودروهای اسپرت برقی منطقی هستند، چرا که میتوان به همان اندازه انرژی را در نیمی از فضا بستهبندی کرد.»
اسپینوزا اعلام کرد: «نیسان GT-R برقی آینده، خودروی برقی مناسبی برای معرفی باتریهای جدید حالت جامد خواهد بود.»
اگرچه نیسان هنوز به طور رسمی این خودروی اسپرت برقی را معرفی نکرده است، اما این کانسپت لوگوی تار “GT-R” را نشان میدهد.
همچنین کانسپت Hyper Force نیسان شامل فناوری e-4ORCE AWD است، که کنترل و هندلینگ بیشتری را در مدارها و جادههای پر پیچ و خم فراهم میکند.
با بازنشستگی نیسان R35 GT-R در ایالات متحده پس از 17 سال، آیا نیسان GT-R الکتریکی را که منتظر آن بودیم، معرفی خواهد کرد؟
احتمال دارد به این زودیها این اتفاق رخ ندهد و نیسان قصد دارد تا سال 2028 خودروهای برقی با باتریهای حالت جامد را روانه بازار کند.
در ماه آوریل، نیسان خط آزمایشی باتری خودروی برقی تمام جامد خود را به نمایش گذاشت و این فناوری را «متحول کننده» نامید.
با پتانسیل بستهبندی دو برابر چگالی انرژی باتریهای لیتیوم یونی، فناوری جدید میتواند در عین کاهش زمان شارژ، به انرژی اضافه کند.
اسپینوزا در این زمینه گفت: «در ابتدا ممکن است هزینه بالا باشد. اما با پیشرفت فناوری، هزینهها کاهش مییابد. از آنجایی که چنین باتریهایی چگالی بیشتری دارند، به مواد کمتری برای هر باتری نیاز است تا همان مقدار نیرو را تحویل دهد، بنابراین هزینه کلی به طور قطع کاهش مییابد.»
شرکت نیسان قصد دارد از باتریهای حالت جامد برای طیف گستردهای از خودروها از جمله وانت استفاده کند.