شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، به تازگی یک نسخه تمام الکتریکی از مدل رنو R17 کلاسیک عرضه شده در سال ۱۹۷۱، رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، خودروی Renault R17 EV که با طراحی retro-futuristic بازسازی شده است، ترکیبی جذاب از ظاهر کلاسیک و فناوریهای پیشرفته الکتریکی را به نمایش میگذارد.
این خودرو، با الهام از مدلهای قدیمی، مورد توجه علاقهمندان به خودروهای الکتریکی و کلاسیک قرار گرفته است. بسیاری معتقد هستند که این مدل باید هرچه سریعتر به تولید انبوه برسد.
رنو در زمینه خودروهای الکتریکی و مدلهای جدید در صدر اخبار نیست. این خودروساز فرانسوی در حال حاضر مدلهای تمام الکتریکی میفروشد، اما به دلیل ارائه وسایل نقلیه شیک و جذاب چندان شناخته شده نیست.
این داستان در دهه ۱۹۷۰ متفاوت بود، زمانی که رنو کوپه R17 را معرفی کرد که در اروپا تولید میشد و در بازار ایالات متحده نیز وارد شد، اما تنها در تعداد کمی به فروش رسید. اگر رنو نسخه الکتریکی بازسازی شده را به تولید انبوه و بازارهای جهانی بیاورد، این اعداد فروش تغییر خواهند کرد.
از سال ۲۰۲۱، رنو تعدادی پروژه خلاقانه منحصربهفرد را توسعه داده است که با ذهنهای برجسته در طراحی همکاری میکند تا مفاهیمی را به نمایش بگذارد که به میراث ۱۲۵ ساله این خودروساز و مدلهای برجستهای که در فرهنگ خودرو تأثیرگذار بودهاند، اشاره دارند.
آخرین پروژه رنو یک نسخه الکتریکی زیبا از کوپه کلاسیک R17 است که با کمک طراح فرانسوی Ora Ïto برای دنیای مدرن بازطراحی شده است.
این کانسپت الکتریکی، خودرویی است که رنو باید بفروشد. شاید اروپاییها این روزها چندان علاقهای برای این سبک خودرو نداشته باشند، اما به نظر ما این کانسپت الکتریکی رنو یک اثر هنری است و میخواهیم بیشتر از آن ببینیم.
نسخه بازسازی شده رنو R17 کلاسیک هفته گذشته به عنوان چهارمین همکاری با Ora Ïto در چهار سال گذشته در Maison5 پاریس رونمایی شد.
همانطور که در تصویر زیر میبینید، کانسپت الکتریکی رنو ترکیبی از طراحی قدیم و جدید در یک طراحی مجسمهای زیبا است، که به اصل خود وفادار میباشد، اما تمام عناصر را به شکلی آیندهنگر و در عین حال آشنا برجسته میکند.
نسخه الکتریکی رنو R17 کلاسیک 17 سانتیمتر عریضتر میباشد و به نظر میرسد که قسمت عقب آن کمی کوتاهتر شده است تا آیرودینامیک بهتری داشته باشد.
همچنین بالها و چرخهای آن برای ظاهری مدرنتر که همچنان حالت رترو دارد، بازطراحی شدهاند.
دو چراغ جلوی اصلی به چهار ماژول مستطیلی باریکتر با گوشههای گرد تبدیل شدهاند و چراغهای عقب اکنون یک نوار واحد هستند.
زیر کاپوت، رنو و Ïto سیستم دیفرانسیل جلو و موتور طولی با تزریق سوخت R17 اصلی را با یک پیشرانه الکتریکی عقب که ۲۷۰ اسب بخار قدرت دارد، جایگزین کردهاند.
طراحی داخلی کانسپت الکتریکی رنو به گونهای انجام شده که راحتی R17 اصلی را حفظ کند، در حالی که برخی از اجزا را برای عصر تمام الکتریکی بهبود داده است.
صندلیها با حفظ ساختار اصلی گلبرگ و با روکش جدید بازطراحی شدهاند و داشبورد این خودرو اکنون دارای یک صفحه نمایش مرکزی و چهار صفحه نمایش کوچک هندسی در پشت فرمان است، که از دایرههای مدل اصلی الهام گرفته شدهاند.
Ora Ïto درباره فرایند طراحی و ایده پشت این نسخه بازطراحی شده از یک خودروی کلاسیک رنو گفت:
«ما ویژگیهای طراحی متمایز رنو R17 کلاسیک از جمله قسمت جلویی را حفظ کردیم. هدف من این بود که سبک و جریان را اضافه کنم، بدون اینکه شخصیت R17 را تغییر دهم. شما هنوز هم میتوانید R17 اصلی و ظاهر کوپه آن را ببینید. من میخواستم کدهای طراحی خودم را اضافه و برخی از ویژگیها را با لمسی آیندهنگرانه برجسته کنم تا ظاهری بیزمانتر به آنها بدهم. این همان کاری است که با چرخها انجام دادم. امضای من نیز در داخل خودرو قابل مشاهده است. ما در واقع R17 را به آینده منتقل کردیم و چند تغییر جزئی داشتیم که به آن ظاهری جدید میدهد. عبارت کلیدی ما این بود: جزئیات فقط جزئیات نیست. در این عبارت نوعی دوگانگی وجود دارد که نباید به طور کامل به معنای ظاهری آن گرفته شود. رنو هویتی قوی دارد و من این را دوست دارم. شما یک رنو را وقتی میبینید، میشناسید و این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.»
شرکت رنو اعلام کرد که این کانسپت BEV روی یک شاسی فیبر کربنی قرار دارد و رنگ بیرونی قهوهای کهکشانی آن یک سایه اصلی است، که به طور ویژه برای این خودروی الکتریکی توسعه یافته است.
رستومود R17 در غرفه رنو در نمایشگاه خودروی پاریس که از ۱۴ تا ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار میشود، به نمایش گذاشته خواهد شد.