اینستاگرام به تازگی اعلام کرده است که کیفیت ویدیوهای کمطرفدار را کاهش میدهد.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، بر اساس اعلام آدام موسری، مدیر اجرایی متا که هدایت Instagram و Threads را بر عهده دارد، کیفیت واقعی ویدیوها بر اساس میزان محبوبیت آنها تنظیم میشود، بهطوری که ویدیوهای محبوب با کیفیت بالاتر و ویدیوهای کمتر بازدیدشده با کیفیت پایینتری نمایش داده میشوند.
موسری در ویدیویی که از طریق The Verge منتشر شده است، توضیح داد که اینستاگرام تلاش میکند «بالاترین کیفیت ویدیو که میتواند را نشان دهد»، اما در مواردی که ویدیو برای مدت طولانی تماشا نشود، کیفیت آن به تدریج کاهش مییابد. به گفته او، بیشتر بازدیدها در ابتدای انتشار ویدیو رخ میدهند و پس از آن کیفیت نمایش ممکن است تغییر کند.
این رویکرد جدید نیست و متا سال گذشته از استفاده پیکربندیهای متفاوت کدگذاری بر اساس میزان محبوبیت ویدیوها خبر داده بود. اما به تازگی ویدیویی از موسری در Threads به اشتراک گذاشته شد که بحث و انتقادات کاربران را به دنبال داشت.
برخی کاربران این رویکرد درباره ویدیوهای کمطرفدار اینستاگرام را «واقعا دیوانهوار» خواندند و از این سیستم که به سازندگان محبوبتر امکان انتشار ویدیوهایی با کیفیت بالاتر میدهد، انتقاد کردند.
موسری در پاسخ به این انتقادات توضیح داد که این تصمیمات در «سطح کلی و نه فردی» گرفته میشوند و اینگونه نیست که تعامل شخصی بیننده بر کیفیت ویدیو تاثیرگذار باشد.
او تصریح کرد که اینستاگرام برای سازندگانی که بازدید بیشتری جذب میکنند از پردازشگرهای قویتر و فضای ذخیرهسازی گرانتر استفاده میکند، اما به صورت کلی این تصمیم به تدریج اعمال میشود.
چندین کاربر نیز اشاره کردند که این شیوه، سازندگان کوچکتر را از رقابت دور میکند و سبب میشود که سازندگان محبوبتر به علت برخورداری از کیفیت بالاتر، محبوبیت بیشتری کسب کنند.
موسری در پاسخ به این نگرانی، ضمن تأیید اهمیت این مسئله، گفت: «در عمل به نظر نمیرسد تغییر زیادی ایجاد کند، چرا که میزان تعامل با ویدیوها بیشتر از کیفیت به محتوای آنها وابسته است. همچنین کیفیت برای خالق اصلی بیشتر از بینندگان اهمیت دارد.»
گفتنی است طبق اعلام متا، برای صرفهجویی در منابع محاسباتی، ویدیوهای جدید ابتدا با کمترین کیفیت و سرعت ممکن کدگذاری میشوند. این کار به این دلیل انجام میشود که ویدیوهای معدودی ترافیک بالایی را به خود اختصاص میدهند.
با افزایش تعداد بازدیدها، کیفیت کدگذاری ویدیو به تدریج بهبود مییابد و در نهایت، ویدیوهای بسیار محبوب از پیشرفتهترین و زمانبرترین روشهای کدگذاری بهرهمند میشوند. نتیجه این رویکرد آن است که خالقان محتوای محبوبتر، ویدیوهایی با کیفیت بصری بهتری ارائه میدهند.