بخش تمامالکتریکی هارلی-دیویدسون به نام LiveWire با شرکت تایوانی KYMCO برای ساخت اسکوترهای برقی بزرگ و پرقدرت همکاری میکند.
به گزارش تکناک، حضور زیرمجموعه هارلی-دیویدسون در غرفه KYMCO در نمایشگاه EICMA امسال که این اعلامیه در آنجا اعلام شد، کمی تعجببرانگیز بود. شرکت KYMCO یکی از سرمایهگذاران اولیه در برند LiveWire بود و این دو شرکت از آن زمان همکاری طولانیمدتی با یکدیگر داشتهاند.
پس از این خبر، LiveWire تعدادی طراحی و رندر از دو اسکوتر برقی مدرن منتشر کرد. یکی از آنها لاستیکهای آفرود و رکاب باربری دارد، در حالی که دومی سادهتر و برای استفاده در جاده است، اما با یک پنل جلوی زاویهدار که شبیه طراحی موتورسیکلتهای آکیرا به نظر میرسد.
این اسکوترهای برقی قرار است در سال ۲۰۲۶ وارد بازار شوند و از موتور S2 Arrow LiveWire بهره ببرند.
پلتفرم S2 Arrow که به عنوان پایه این اسکوترها استفاده میشود، ابتدا برای موتورسیکلت LiveWire S2 Del Mar معرفی شد. پلتفرم S2 Arrow شامل موتور الکتریکی، باتری و قطعات کنترلی است.
علاوه بر مدل Del Mar، این پلتفرم در موتورسیکلت S2 Mulholland که بیشتر شبیه یک کروزر میباشد هم به کار رفته است.
گفته میشود اسکوترهای ماکسی جدید KYMCO با عملکرد و برد پلتفرم S2 Arrow هماهنگ هستند. بنابراین میتوان انتظار داشت که برد سواری ترکیبی آنها حدود ۱۳۸ کیلومتر باشد، همچنین در صورتی که شارژرهای سریع سطح ۲ موجود باشند، میتوانند از ۲۰ تا ۸۰ درصد در کمتر از ۸۰ دقیقه شارژ شوند.
سیستم فعلی S2 Arrow میتواند حداکثر ۸۴ اسب بخار (۶۳ کیلووات) قدرت در لحظات کوتاه ارائه دهد و به طور پیوسته ۴۰ اسب بخار (۳۰ کیلووات) قدرت تولید کند، بدون اینکه داغ شود.
گشتاور این سیستم ۲۶۳ نیوتنمتر است و میتواند با سرعت حداکثر ۱۶۳ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این سیستم قادر است در ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.
مشخصات قدرت و گشتاور موتورسیکلتهای LiveWire در خیابانها بسیار خوب به نظر میرسد، اما آنها قرار است وارد بازار ماکسیاسکوترها شوند. در حال حاضر، هوندا Forza 750 با ۵۸ اسب بخار (۴۳ کیلووات) و ۶۹ نیوتنمتر قدرت، رهبر این بازار است. اما این KYMCOهای جدید قرار است با قدرت خود، حتی موتورسیکلتها و خودروهای گرانقیمت را در ترافیک کنار بزنند.
کاریم دونز، مدیرعامل LiveWire گفت: «ما همیشه به این باور داشتیم که میتوانیم با استفاده از پیشرانه S2 Arrow خود، یک ماکسیاسکوتر برتر بسازیم. همکاری با KYMCO این باور را به واقعیت تبدیل کرده است و ما از آغاز این پروژه با یک شریک جهانی معتبر در این حوزه بسیار هیجانزده هستیم.»
این دو شرکت قصد دارند یک برنامه تبادل کارکنان راهاندازی کنند تا همکاری خود را گسترش دهند و آن را سادهتر و هماهنگتر نمایند.
ماکسیاسکوترها برای سفرهای طولانیتر و سریعتر نسبت به اسکوترهای کوچکتر (۵۰-۱۷۵ سیسی) مناسبتر هستند. موتورهای بزرگتر و قدرتمندتر با سیستمهای پیشرفتهتر و ویژگیهای راحتی، همچنین حفاظت بیشتر در برابر شرایط جوی، این اسکوترها را برای استفاده در سرعتهای بزرگراهی راحتتر و مناسبتر میکند.
اسکوترهای برقی در بزرگراهها با محدودیتهای باتری روبهرو هستند، اما اینجا بحث در مورد سفرهای طولانی نیست، بلکه بیشتر سفرهای کوتاهتر مثل رفت و آمد به حومه شهر مد نظر است. برای بیشتر استفادههای روزمره، محدوده باتری این اسکوترهای الکتریکی باید کافی باشد.
شرکت KYMCO به اندازهای به پلتفرم S2 Arrow علاقه دارد که تصمیم گرفته است از آن برای بازسازی کامل موتورسیکلت الکتریکی RevoNEX خود استفاده کند. این موتورسیکلت با طراحی جذاب و ترکیب سبکهای کلاسیک و مدرن قرار است حدود سال ۲۰۲۶ وارد بازار شود.
موتور LiveWire نتوانست نظر طرفداران اصلی Harley-Davidson را جلب کند. بسیاری از آنها از حرکت به سمت موتورسیکلتهای بیصدا ناراحت شده بودند. تصمیم به جدا کردن برندها تصمیم خوبی بود، هرچند کمی دیر گرفته شد.
حالا که LiveWire به یک برند جداگانه تبدیل شده است، افزودن اسکوترهای جدید به محصولات، نشان میدهد که این شرکت جوان میخواهد از سایه Harley-Davidson بیرون بیاید و روی علایق خود تمرکز کند.
این تصمیم به معنای توجه به یک گروه جدید از مشتریان است، بهویژه رفت و آمد شهری جوانان با نیازها و سلیقههای خاص را دنبال میکند.
هنوز جزئیاتی درباره نام مدلها یا قیمت آنها منتشر نشده است، اما شرکت قصد دارد این اسکوترهای برقی را تا نیمه اول سال ۲۰۲۶ روانه بازار کند و آنها را در سراسر جهان توزیع نماید.