هیوندای و کیا با طراحی ربات پوشیدنی “X-ble Shoulder” قصد دارند تا بهرهوری صنعتی را افزایش و آسیبهای اسکلتی-عضلانی را کاهش دهند.
به گزارش تکناک، ربات پوشیدنی X-ble Shoulder با قدرت و استقامتی که ارائه میکند، به ویژه برای کمک به کارگرانی طراحی شده است که مانند مکانیکهای خودرو باید کارهایی را بالای سر خود انجام دهند. این دستگاه میتواند بار شانه را تا 60 درصد و فشار عضلات دلتوئید را تا 30 درصد کاهش دهد.
بهترین ویژگی ربات پوشیدنی این است که سیستم الکتریکی ندارد. این ربات در واقع یک ساختار سبکوزن از جنس کربن است، که تنها حدود 1.9 کیلوگرم وزن دارد و یک ساختار تولید گشتاور بدون نیروی محرکه میباشد.
این دستگاه، نیروی کمکی را از طریق سیستم ماژول جبران عضلانی تولید میکند و نیازی به شارژ ندارد. همچنین این ربات مقاوم است و انتظار میرود که در هر سال 700,000 حرکت تاشو و بازشونده تکراری را انجام دهد.
جلیقه به راحتی از اجزای مکانیکی جدا میشود، که آن را برای مدیریت و تمیز کردن آسان میکند و با لباسهای کارگران در صنایع مختلف سازگار است.
دو نسخه پایه و قابل تنظیم از X-ble Shoulder وجود دارد. نسخه پایه برای انعطافپذیری طراحی شده است و تا 6.39 پوند-نیرو (2.9 کیلوگرم-نیرو) فراهم میکند، در حالی که نسخه قابل تنظیم برای انجام کارهای تکراری طراحی شده است، که در آن کارگران حرکات مشابه را بارها انجام میدهند.
اسکلت بیرونی قابل تنظیم میتواند برای حداکثر گشتاور تنظیم شود و تا 8.16 پوند-نیرو (3.7 کیلوگرم-نیرو) فراهم میآورد، یعنی این جلیقه رباتیک قادر است کمی بیش از 8 پوند (3.7 کیلوگرم) را با حداقل تلاش بازو از سوی کارگر بلند کند.
به گفته هیوندای و کیا، ربات پوشیدنی X-ble Shoulder میتواند در صنایع مختلفی از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، هوافضا، ساخت کشتی و کشاورزی استفاده شود.
هر کاری که نیاز به قدرت و استقامت اضافی برای بازوها داشته باشد، میتواند از این ربات پوشیدنی بهرهمند شود.
دو شرکت خودروسازی هیوندای و کیا اعلام کردهاند که بازار رباتهای پوشیدنی و اسکلت بیرونی در حال حاضر حدود 2.5 میلیارد دلار ارزش دارد و پیشبینی میشود تا سال 2029 به نزدیک 10.25 میلیارد دلار برسد.
ربات پوشیدنی X-ble Shoulder در نیمه اول سال 2025 در خطوط نگهداری و تولید هیوندای و کیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سپس تا سال 2026 وارد بازارهای خارجی خواهد شد.
همچنین این دو شرکت در حال کار روی رباتهای پوشیدنی دیگری هستند. یکی از آنها به نام X-ble Waist برای کمک به بلند کردن بارهای سنگین و کاهش احتمال آسیبهای کمر و پشت است و دیگری با نام X-ble MEX، یک ربات پزشکی برای توانبخشی افرادی میباشد که مشکلات حرکتی دارند.
هیوندای و کیا اولین شرکتهای خودروسازی نیستند که این نوع فناوری را معرفی میکنند. آئودی، با کمک شرکتهای Ottobock و Skelex، پنج سال قبل اسکلتهای بیرونی مشابهی را آزمایش کرد، اما هنوز شاهد گسترده شدن این فناوری توسط این شرکت نبودهایم.
در واقع، هیوندای پنج سال قبل نسخهای اولیه از اسکلت بیرونی کمکی شانه خود را به نام VEX معرفی کرد، که از فنر برای کمک استفاده میکرد. به نظر میرسد که X-ble Shoulder جدید نسخه بهروزشدهای از آن باشد.
هیوندای حدود 34 درصد از سهام کیا را در اختیار دارد و این همکاری به آنها اجازه میدهد تا فناوریها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در عین حال به عنوان دو شرکت مجزا باقی بمانند.
تاکنون قیمت مشخصی برای این ربات اعلام نشده است.