میوا هاریموتو، بازیکن المپیکی تنیس روی میز، مهارتهای خود را در برابر ربات پیشرفته FORPHEUS آزمایش کرد و از تواناییهای آن شگفتزده شد.
به گزارش تکناک، این ربات که توسط شرکت Omron توسعه یافته است، توجه بسیاری را در نمایشگاه Semicon Japan به خود جلب کرد، که در تاریخ ۱۳ دسامبر در توکیو برگزار شد.
ربات FORPHEUS نسل نهم از رباتهای تنیس روی میز میباشد، که به طور پیوسته در طی سالها بهبود یافته است. این ربات در طول رقابت با هاریموتو، توانست سرعت بازی را افزایش دهد و حتی در برخی موارد، هاریموتو برای هماهنگی با سرعت بازی تلاش بسیاری کرد.
طبق گفتههای شرکت Omron، نام این ربات ترکیبی از کلمه “For” و نام قهرمان یونانی اورفئوس است، که نماد خلاقیت انسانی به شمار میرود.
هاریموتو پس از پایان بازی از مهارتهای FORPHEUS شگفتزده شد و گفت: «واقعا شگفتزده شدم. این ربات هیچ اشتباهی نداشت و بازی را به طور پایدار انجام میداد. من مجبور شدم بیشتر تلاش کنم، چرا که احساس میکردم باید تمام ضربات را بازگردانم.»
فهرست مطالب
تکنولوژی پیشرفته ربات FORPHEUS
ربات FORPHEUS از سه دوربین و مجموعهای از حسگرها که روی میز تنیس نصب شدهاند، استفاده میکند. این سیستم به ربات امکان میدهد تا موقعیت توپ و حریف را در زمان واقعی شناسایی و ردیابی کند.
با استفاده از دادههای به دست آمده، مغز ربات میتواند مسیر احتمالی توپ را محاسبه کند و راکت خود را به طور خودکار برای برخورد با توپ حرکت دهد.
علاوه بر این، FORPHEUS از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) برای برقراری ارتباط با حریف خود استفاده میکند و حتی در طول رقابت به هاریموتو گفت: «به نظر میرسد شما یک بازیکن باتجربه تنیس روی میز هستید.»
اگرچه FORPHEUS به عنوان ابزاری آموزشی طراحی شده است، اما قدرت بالای آن در شبیهسازی بازی تنیس روی میز باعث شد تا بتواند با هاریموتو رقابتی جذاب داشته باشد.
در ابتدا، بازی با سرعت پایین شروع شد اما به تدریج سرعت بازی افزایش یافت تا هر دو رقیب را به چالش بکشد. در بیشتر مواقع، FORPHEUS از هاریموتو پیشی گرفت، با وجود این، در مواجهه با ضربات شتابدار از سوی این المپیکی، کمی دچار مشکل شد.
پیشرفتهای مستمر در نسلهای جدید FORPHEUS
شرکت Omron که بیشتر به دلیل محصولات بهداشتی خود مانند: دماسنجها و ترازوها شناخته شده است، خط تولیدی از دستگاههای صنعتی دارد که به خودکارسازی خطوط تولید کمک میکند.
شرکت Omron برای تبلیغ این فناوری و به عنوان یک استراتژی بازاریابی، در سال ۲۰۱۲ توسعه FORPHEUS را آغاز و اولین بار آن را در چین معرفی کرد؛ کشوری که خانه معنوی تنیس روی میز به شمار میرود.
نسلهای جدید FORPHEUS به طور سالانه یا هر دو سال یکبار منتشر میشوند و آخرین نسخه آن قادر به بازگشت ضربات با اسپین پایین است. هاریموتو نیز توصیه کرد که استفاده از ضربات با اسپین بیشتر میتواند به ربات کمک کند تا بازیکن بهتری شود.
چالشها و آینده رباتهای تنیس روی میز
با وجود پیشرفتهای چشمگیر، هنوز یک سری چالشها در عملکرد این ربات وجود دارد. هاریموتو پیشنهاد کرد که بهبود توانایی FORPHEUS در بازگشت ضربات قدرتمند انسانی میتواند نقطه قوت بعدی این ربات باشد.
شرکت Omron به احتمال زیاد، با در نظر گرفتن این بازخوردها، به بهبودهای بیشتری در نسلهای آینده FORPHEUS ادامه خواهد داد.
به نظر میرسد FORPHEUS به زودی بتواند در عرصههای آموزشی و تفریحی به ابزاری قویتر تبدیل شود، شاید روزی بتواند حتی با حرفهایترین ورزشکاران تنیس روی میز رقابت کند.