شرکت الجی در نمایشگاه CES 2025 با معرفی عامل هوش مصنوعی Q9 و در همکاری با مایکروسافت، وارد رقابت جهانی رباتهای انساننما میشود.
به گزارش تکناک، الجی یکی از پیشگامان عرصه رباتیک، مدتها است که در زمینه تولید رباتهای خدماتی فعالیت میکند. رباتهایی مانند LG CLOi ServeBot و GuideBot که چرخدار هستند و تحرک و دقت محدودی دارند، از جمله محصولات این شرکت به حساب میآیند.
این شرکت کرهای در تازهترین اعلامیه خود در نمایشگاه CES 2025، نشان داد که قصد دارد وارد رقابت جدیتری با رقبای هموطن خود مانند: هیوندای و سامسونگ شود. این رقبای بزرگ، پیشتر سرمایهگذاریهای وسیعی در زمینه رباتهای انساننما انجام دادهاند؛ رباتهایی که هدف آنها شبیهسازی انسان و همکاری با او به منظور افزایش بهرهوری است.
فهرست مطالب
الجی و رباتهای انساننما برای آینده بشر
چو جو-وان، مدیرعامل الجی در کنفرانس مطبوعاتی خود در نمایشگاه CES 2025 در لاسوگاس با تأکید بر اهمیت رباتها در آینده بشر، گفت که رباتهای انساننما میتوانند نقش بزرگی در بهبود کیفیت زندگی و بهرهوری انسانها ایفا کنند.
وی اعلام کرد که این شرکت بر توسعه رباتهای انساننما برای استفاده در محیطهای خانگی متمرکز میباشد و در تلاش است تا در رقابت جهانی رباتیک پیشتاز باشد.
این شرکت قصد دارد عامل هوش مصنوعی جدید خود به نام Q9 را پس از گذراندن مراحل آزمایشی در ماههای فوریه و مارس 2025 عرضه کند. رباتی به همین اسم نیز (Q9) به عنوان مدل پایه برای رباتهای انساننمای آینده این شرکت عمل خواهد کرد.
در این راستا، کیم بیونگ-هون، معاون رئیس و مدیر ارشد فناوری الجی، به اهمیت تحقیق در زمینه فناوریهای حرکتی مانند: گامها و حرکات دست اشاره کرد، که در طراحی رباتهای انساننما بسیار حائز اهمیت است.
همکاری استراتژیک با مایکروسافت
در همین راستا، شرکت الجی اعلام کرد که به منظور تسریع در پیشرفتهای خود در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی، با مایکروسافت همکاری استراتژیک خود را آغاز کرده است.
این همکاری قرار است بر توسعه عوامل هوش مصنوعی، از جمله Q9 متمرکز شود و به کاربرد این رباتها در خانهها، خودروها، هتلها و دفاتر کمک کند.
افزایش رقابت در بازار رباتهای انساننما
شرکت الجی به منظور دسترسی آسانتر به عامل هوش مصنوعی Q9، برنامهریزی کرده است که آن را به صورت یک سرویس اشتراکی عرضه کند، یا آن را با پلتفرم هوشمند خانه خود یعنی LG ThinQ، یکپارچه سازد. Q9 قرار است در سپتامبر 2025 در کره جنوبی عرضه شود.
در همین حال، رقابت در بازار رباتهای انساننما روزبهروز داغتر میشود. شرکتهایی مثل تسلا نیز وارد این عرصه شدهاند. تسلا که سال گذشته نسل دوم ربات انساننمای خود به نام “Optimus” را معرفی کرد، قصد دارد آن را در سال جاری به مرحله تجاری برساند.
همچنین شرکتهای دیگر مانند: هوندا و Boston Dynamics، که متعلق به هیوندای است، نیز در حال توسعه رباتهای انساننمای خود هستند.
چشمانداز ایلان ماسک و تسلا در دنیای رباتها
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز بر تعهد خود به توسعه ربات Optimus تأکید کرده است و پیشبینی میکند که این رباتها میتوانند صنایع مختلف را متحول کنند.
شرکت تسلا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰۰۰ ربات Optimus را وارد خط تولید خود کند. همچنین ماسک پیشبینی کرده است که این رباتها میتوانند به تسلا کمک نمایند تا ارزشی بالغ بر ۲۵ تریلیون دلار پیدا کند.
شرکت الجی با ورود به عرصه رقابت رباتهای انساننما و همکاری با غولهای فناوری مانند مایکروسافت، خود را در مسیر نوآوریهای بزرگ در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی قرار داده است و در آینده نزدیک شاهد تحولات زیادی در این صنعت خواهیم بود.