مدل هوش مصنوعی دیپسیک دادههای گستردهای از کاربران آنلاین را جمعآوری و آنها را در سرورهای مستقر در چین ذخیره کرده و باعث نگرانیهایی درباره حریم خصوصی و امنیت دادهها شده است.
به گزارش تکناک، مدل زبانی بزرگ R1 که به تازگی توسط دیپسیک معرفی شده، پس از کاهش ارزش سهام شرکتهای هوش مصنوعی، به شهرت رسیده است. با وجود این، سیاستهای حریم خصوصی این شرکت ممکن است نگرانیهای جدیدی ایجاد کند، چرا که احتمال دارد اطلاعات کاربران تحت قوانین محلی چین پردازش و استفاده شوند.
هوش مصنوعی دیپسیک اطلاعات متعددی از کاربران خود جمعآوری میکند، که شامل دادههای ورودی در پرسشها مانند: متن و تصاویر، گذرواژهها و حتی ضربههای صفحهکلید میشود.
تامزهاردور مینویسد که طبق اعلام دیپسیک، اطلاعات شخصی از جمله تاریخ تولد، آدرس ایمیل، شماره تلفن و گذرواژه در فهرست دادههای قابل جمعآوری این شرکت قرار دارد. هرگونه محتوایی که کاربران در تعامل با مدل R1 ارائه دهند، از دستورات متنی و صوتی گرفته تا فایلهای آپلودشده، ممکن است ذخیره شود. همچنین دیپسیک در صورت ارتباط کاربران با این شرکت، امکان نگهداری مدارک هویتی از جمله گواهینامه رانندگی را مطرح کرده است.
علاوه بر این، اطلاعات سختافزاری کاربران از جمله آدرس IP، مدل دستگاه و زبان مورد استفاده نیز در فرایند جمعآوری داده قرار دارد. این شرکت حتی به «الگوهای ضربههای صفحهکلید» به عنوان بخشی از اطلاعات قابل تحلیل اشاره کرده است. همچنین کوکیها به عنوان ابزاری رایج در ردیابی کاربران، در فرایند جمعآوری دادههای دیپسیک نقش دارند.
از آنجا که مدل R1 به صورت متنباز ارائه شده، امکان اجرای آن روی سختافزارهای مختلف فراهم است. این ویژگی در حالت کلی، از جنبه حفظ حریم خصوصی سودمند به نظر میرسد، چرا که اجرای محلی این مدل روی دستگاه شخصی به احتمال زیاد باعث جمعآوری دادهها نخواهد شد.
با وجود این، دیپسیک از طریق وبسایت و اپلیکیشن موبایل خود دسترسی آنلاین به R1 را نیز فراهم کرده است، که به معنای مدیریت و ذخیره اطلاعات کاربران توسط این شرکت خواهد بود.
شرکت دیپسیک در صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی خود، به طور شفاف توضیح داده است که چه دادههایی جمعآوری میشود، در کجا ذخیره میشود و چگونه مورد استفاده قرار میگیرد، اما در عمل، طیف وسیعی از اطلاعات کاربران تحت پوشش این سیاست قرار دارد.
در حالی که بسیاری از شرکتهای فناوری دادههای کاربران را برای مقاصد تبلیغاتی به طرفهای دیگر واگذار میکنند، دیپسیک نیز احتمال چنین اقدامی را تأیید کرده است.
همچنین این شرکت اشاره کرده است که «شرکای تبلیغاتی و تحلیل داده، اطلاعات مربوط به فعالیتهای کاربران در خارج از این سرویس، از جمله بازدید از وبسایتها، اپلیکیشنها و خریدهای حضوری یا آنلاین را در اختیار ما قرار میدهند.» با این حجم از دادههای در اختیار، دیپسیک میتواند به شناخت دقیقی از کاربران خود دست یابد.
علاوه بر این، دیپسیک اعلام کرده که گروه شرکتی آن به اطلاعات جمعآوریشده دسترسی دارد تا خدماتی مانند ذخیرهسازی، تحویل محتوا، امنیت، تحقیق و توسعه، تحلیل داده، پشتیبانی فنی و نظارت بر محتوا را ارائه دهد.
بر اساس سیاست حفظ حریم خصوصی این شرکت، تمامی دادههای کاربران در سرورهای مستقر در چین ذخیره میشود. این موضوع میتواند نگرانیهایی به دنبال داشته باشد، چرا که پیشتر، ذخیره اطلاعات کاربران آمریکایی توسط شرکتهای چینی، یکی از دلایل اصلی تلاش دولت بایدن برای محدودسازی فعالیت تیکتاک بوده است. با توجه به این سابقه، امکان دارد هوش مصنوعی دیپسیک نیز تحت نظارت و بررسیهای مشابهی قرار گیرد.
دیدگاهها 1