تسلا قصد دارد تا ماه ژوئن ناوگانی از تاکسیهای خودران Cybercab ساخت این شرکت را در آستین، تگزاس راهاندازی کند.
به گزارش تکناک ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرده است که این وسایل نقلیه بدون راننده خواهند بود و بهعنوان تاکسیهای کاملاً خودکار در سطح شهر فعالیت خواهند کرد. این وعده جدید در حالی مطرح میشود که ماسک پیش از این نیز در سال ۲۰۱۹ ادعایی مشابه را مطرح کرده بود، اما تاکنون چنین پروژهای به مرحله اجرا نرسیده است.
ماسک نخستین بار در رویداد Autonomy Day در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که تاکسیهای خودران Cybercab تسلا تا سال ۲۰۲۰ وارد خیابانها خواهند شد، اما این هدف هرگز محقق نشد. اکنون، پس از گذشت حدود شش سال، او بار دیگر ادعای مشابهی را مطرح کرده و از راهاندازی این خودروها تا ژوئن امسال خبر داده است.
این وعده در جریان ارائه گزارش مالی تسلا برای سهماهه چهارم سال ۲۰۲۴ بیان شد. این شرکت در گزارش خود از کاهش چشمگیر سود سالانه خبر داد که از ۷.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۲.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است. با این حال، تسلا تأکید کرد که قصد دارد با توسعه خدمات جدید، از جمله سرویس تاکسیهای خودران اختصاصی، جایگاه خود را در بازار تثبیت کند.
برخلاف وعدههای قبلی ماسک که در آن کاربران میتوانستند خودروهای شخصی خود را در ساعات غیرضروری برای خدمات تاکسی خودران در اختیار تسلا قرار دهند، این شرکت اعلام کرده است که ناوگانی اختصاصی برای این سرویس در نظر گرفته شده است. این ناوگان تنها شامل خودروهای تسلا خواهد بود و کاربران نمیتوانند خودروهای شخصی خود را در آن به اشتراک بگذارند.
برنامهریزی شده است که این ناوگان ابتدا در آستین، تگزاس راهاندازی شود؛ شهری که تسلا در دسامبر ۲۰۲۱ مقر اصلی خود را از کالیفرنیا به آن منتقل کرد.
در اکتبر گذشته، تسلا طی مراسمی که در استودیوی Warner Bros. در لسآنجلس برگزار شد، از Cybercab، تاکسی خودران جدید خود، و همچنین خودروی Cybervan برای جابجایی مسافران رونمایی کرد. در این رویداد، نمونهای از Cybercab بهطور آزمایشی در محوطه استودیو حرکت کرد و مسافران را جابجا کرد، اما این نمایش محدود بود و تاکنون هیچ آزمایشی در محیط شهری انجام نشده است.
تسلا در گزارش مالی خود اعلام کرد:
«Cybercab ،تاکسی خودران اختصاصی ما همچنان بر مبنای استراتژی تولید انقلابی ‘غیرمحصور’ توسعه مییابد و تولید انبوه آن از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.»
استراتژی تولید غیر محصور(unboxed) معمولاً به روشهای تولیدی اشاره دارد که در آنها انعطافپذیری، کاهش وابستگی به فرآیندهای سنتی مونتاژ داخل خطوط تولید محصور (مانند کارخانههای سنتی)، و استفاده از شیوههای توزیعشده یا ماژولار مدنظر قرار میگیرد.
در حالی که تسلا هنوز در مرحله برنامهریزی برای تولید تاکسیهای خودران قرار دارد، رقیب اصلی این شرکت در این حوزه یعنی Waymo، که تحت مالکیت Alphabet قرار دارد، بهسرعت در حال توسعه خدمات خود است. Waymo از نوامبر ۲۰۲۴ تاکسیهای خودران خود را بهصورت عمومی در لسآنجلس راهاندازی کرده است.
این شرکت همچنین اخیراً دامنه فعالیت خود را به آزادراههای این شهر گسترش داده و قصد دارد تا پایان سال سرویس خود را در آتلانتا و آستین نیز ارائه کند. افزون بر این، Waymo برنامهریزی کرده است که در سال ۲۰۲۵ خدمات آزمایشی خود را در ۱۰ شهر دیگر آغاز کند.
با توجه به سابقه ایلان ماسک در ارائه زمانبندیهای خوشبینانه که اغلب با تأخیر همراه بودهاند، مشخص نیست که آیا تاکسیهای خودران تسلا در ماه ژوئن واقعاً در آستین آغاز به کار خواهند کرد یا این پروژه نیز به سرنوشت وعدههای پیشین دچار خواهد شد. با این حال، رقابت در حوزه وسایل نقلیه خودران در حال شدت گرفتن است و شرکتهایی مانند Waymo با پیشرفتهای سریع خود فشار بیشتری بر تسلا وارد میکنند.