اپلیکیشن اندروید جمنای اکنون با ابزار Deep Research گوگل میتواند تمام تحقیقات و تکالیف پژوهشی کاربران را انجام دهد.
به گزارش تکناک، گوگل با اضافهکردن ابزار Deep Research به برنامه جمنای در سیستمعامل اندروید، قابلیت جدیدی را در اختیار کاربران قرار داده است. این ابزار که پیشتر به نسخه وب محدود بود، اکنون به کاربران امکان میدهد تا گزارشهای جامع و دقیق را مستقیماً ازطریق گوشیهای هوشمند خود تهیه کنند. این اتفاق، تنها چند روز پساز آن رخ داد که OpenAI قابلیت مشابهی را معرفی کرد.
اندروید اتوریتی مینویسد که گوگل ابزار Deep Research را اواخر سال گذشته برای جمنای معرفی کرد که به کاربران کمک میکند تا تحقیقات خود را در مدتزمان کوتاهی انجام دهند. بااینحال، ویژگی مذکور فقط ازطریق نسخه وب در دسترس بود. اکنون این شرکت آن را برای نسخه موبایلی نیز عرضه کرده است. براساس گزارشها، قابلیت یادشده بهتدریج برای کاربران فعال میشود.
فهرست مطالب
نحوه عملکرد ابزار Deep Research
ابزار Deep Research در جمنای فقط برای کاربران Gemini Advanced در دسترس است. این قابلیت مشابه نسخه تحتوب عمل میکند و کاربران باید از منو کشویی، گزینه 1.5 Pro with Deep Research را انتخاب کنند. پساز ورود پرسش، سیستم فهرستی پیشنهادی از بخشهای گزارش را نمایش میدهد که کاربران میتوانند آن را ویرایش یا مستقیماً گزینه آغاز پژوهش را انتخاب کنند. در این صورت، گوگل دادههای موجود در وب را بررسی و گزارشی کامل همراه با منابع تهیه خواهد کرد.
طبق اعلام گوگل در صفحه پشتیبانی این قابلیت، تهیه گزارش معمولاً بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان میبرد؛ اما برای موضوعات پیچیدهتر ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. کاربران میتوانند از چت خارج شوند و پساز تکمیل گزارش، ازطریق اعلان برنامه جمنای از آمادهشدن آن مطلع شوند.
واکنشها به ابزار Deep Research
Mitja Rutnik، یکی از اعضای اندروید اتوریتی، این قابلیت را در زمان انتشار اولیه آزمایش کرده است. وی میگوید که تجربهاش از این ابزار متناقض بوده و دریافته است که ابزار مذکور در موضوعات عمومی مانند طراحی داخلی و چتباتهای هوش مصنوعی عملکرد مناسبی دارد؛ اما در تولید گزارشهای پیچیدهتر مانند تحلیل بازار سهام بیفایده است.
گوگل، تنها شرکتی نیست که این نوع ابزارها را توسعه داده است. OpenAI نیز اوایل این هفته قابلیت Deep Research خود را معرفی کرد. این ابزار بهواسطه مدل o3 پشتیبانی میشود و در کمتر از ۳۰ دقیقه میتواند گزارشهای جامع تولید کند.
با توجه به رقابت فزاینده در حوزه هوش مصنوعی، به نظر میرسد که این قابلیتها بهسرعت در حال گسترش هستند و شرکتها در تلاشاند تا ابزارهای پژوهشی پیشرفتهتری را در اختیار کاربران قرار دهند. باید دید که این ویژگیها میتوانند نیازهای کاربران را در انجام پژوهشهای عمیق برآورده کنند یا همچنان به بهبود و تکامل بیشتری نیاز دارند.