شرکت انویدیا سرانجام فناوری RTX Neural Texture Compression (NTC) را در یک پردازش سهبعدی واقعی مورد آزمایش قرار داد که باعث کاهش مصرف حافظه گرافیکی بیش از 95 درصد شد.
به گزارش تکناک، بنچمارکهای انجامشده توسط Compusemble روی کارت گرافیک RTX 4090 در دو رزولوشن ۱۴۴۰p و ۴K، کاهش چشمگیر ۹۶ درصدی در حجم بافتهای گرافیکی را در مقایسه با روشهای سنتی فشردهسازی نشان میدهد.
این فناوری در دو حالت “NTC transcoded to BCn” و “Inference on Sample” بررسی شد. در حالت نخست، بافتها در هنگام بارگذاری به فرمت BCn تبدیل میشوند، در حالی که در حالت دوم، تنها texelهای مورد نیاز برای نمایش صحنه خاص از حالت فشرده خارج میشوند، که کاهش چشمگیر حافظه مورد استفاده را به دنبال دارد.
در رزولوشن ۱۴۴۰p و با فعال بودن DLSS upscaling، حالت “NTC transcoded to BCn” مصرف حجم حافظه گرافیکی مورد نیاز بافتها را ۶۴ درصد کاهش داد و از ۲۷۲ مگابایت به ۹۸ مگابایت رساند. اما حالت “NTC inference on sample” این مقدار را به ۱۱.۳۷ مگابایت کاهش داد، که نشاندهنده ۹۵.۸ درصد کاهش مصرف حافظه در مقایسه با روشهای سنتی فشردهسازی و ۸۸ درصد کاهش در مقایسه با نسخه قبلی فشردهسازی عصبی است.
فعالسازی RTX Neural Texture Compression تأثیر اندکی بر عملکرد کارت گرافیک دارد. البته این بنچمارک روی RTX 4090 انجام شده و ممکن است روی نسل جدید RTX 5090 کاهش عملکرد، کمتر هم باشد.
![فناوری جدید انویدیا و کاهش مصرف حافظه گرافیکی تا ۹۶ درصد](https://technoc.ir/wp-content/smush-webp/2025/02/nvidia-1-1024x576.jpg.webp)
در حالت “NTC transcoded to BCn” افت میانگین نرخ فریم (FPS) در مقایسه با غیرفعال بودن NTC بسیار ناچیز بود، اما نرخ ۱ درصد پایینترین FPS نسبت به فشردهسازی استاندارد، بهبود داشت.
در مقابل، حالت “NTC inference on sample” بیشترین افت را ثبت کرد و میانگین نرخ فریم از ۱۶۰۰ FPS به ۱۵۰۰ FPS کاهش یافت، در حالی که ۱ درصد پایینترین FPS به ۸۴۰ FPS رسید.
با جایگزینی TAA anti-aliasing بهجای DLSS upscaling در رزولوشن ۱۴۴۰p، میزان کاهش مصرف حافظه گرافیکی مشابه بود، اما عملکرد پردازنده گرافیکی تغییر کرد. در این حالت، هر سه روش به نرخ فریم نزدیک به ۲۰۰۰ FPS دست یافتند و نرخ ۱ درصد پایینترین FPS در حالت “NTC inference on sample” به ۱۳۰۰ FPS افزایش یافت، که جهشی قابل توجه نسبت به ۸۴۰ FPS بود.
افزایش رزولوشن به ۴K باعث افت محسوس عملکرد شد. در این حالت با DLSS upscaling، میانگین نرخ فریم در حالت “NTC transcoded to BCn” حدود ۱۱۰۰ FPS و در حالت “NTC inference on sample” کمتر از ۱۰۰۰ FPS بود، در حالی که نرخ ۱ درصد پایینترین FPS در هر دو حالت حدود ۵۰۰ FPS ثبت شد.
زمانی که DLSS غیرفعال گردید و از وضوح Native همراه با TAA anti-aliasing استفاده شد، میانگین نرخ فریم در حالت “NTC transcoded to BCn” به ۱۷۰۰ FPS و در حالت “NTC inference on sample” به ۱۵۰۰ FPS افزایش یافت. نرخ ۱ درصد پایینترین FPS در حالت نخست کمی کمتر از ۱۱۰۰ FPS و در حالت دوم کمتر از ۸۰۰ FPS بود.