شرکت اچپی (HP) اعلام کرد که تا پایان سال مالی جاری، تولید ۹۰ درصد از محصولات خود را برای بازار آمریکای شمالی از چین به سایر کشورها منتقل خواهد کرد.
به گزارش تکناک، انریکه لورس، مدیرعامل این شرکت، این تغییر را «بسیار، بسیار بزرگ» توصیف کرد و گفت که چین همچنان یک مرکز تولید مهم برای جهان باقی خواهد ماند، اما سهم آن در تأمین محصولات اچپی برای آمریکای شمالی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.
لورس در گفتوگو با خبرنگاران پیش از اعلام رسمی گزارش مالی سهماهه، عنوان کرد:
«ما اقدامات گستردهای انجام دادهایم تا شبکه زنجیره تأمین خود را مقاومتر کنیم. تا پایان سال مالی – یعنی اکتبر – کمتر از ۱۰ درصد از محصولات عرضهشده به آمریکای شمالی از چین تأمین خواهد شد.»
این اقدام در راستای استراتژی اچپی برای کاهش وابستگی به تولید محصولات در چین و جلوگیری از تأثیرات احتمالی افزایش تعرفههای تجاری ایالات متحده انجام میشود. کارن پارکهیل، مدیر مالی این شرکت اعلام کرد که در همین راستا، اچپی سطح موجودی کالاهای خود را در این فصل افزایش داده است.
او در این باره گفت: «بهعنوان بخشی از برنامههای کاهش اثر تعرفهها، ما موجودی خود را افزایش دادیم و از فرصت خریدهای راهبردی بهره بردیم. این موضوع باعث افزایش سطح موجودی ما شده است و پرداخت و فروش این محصولات همچنان بر چرخه تبدیل نقدینگی ما در فصل آینده تأثیر خواهد داشت.»
شرکت اچپی گزارش درآمد سهماهه نخست سال مالی ۲۰۲۵ را منتشر کرد، که نشاندهنده رشد ۲.۴ درصدی درآمد خالص فصلی تا ۱۳.۵ میلیارد دلار بود.

بخش سیستمهای شخصی این شرکت، که شامل فروش رایانههای شخصی است، رشد ۵ درصدی را تجربه کرد و درآمد آن به ۹.۲ میلیارد دلار رسید. فروش تجاری ۱۰ درصد افزایش یافت، اما فروش مصرفی ۷ درصد کاهش نشان داد. همچنین تعداد کل واحدهای فروختهشده ۱ درصد افت داشت، در حالی که فروش تجاری ۶ درصد رشد کرد و فروش واحدهای مصرفی ۱۱ درصد کاهش یافت.
با وجود این رشد، ارزش سهام اچپی در معاملات پس از ساعت کاری بازار بیش از ۳ درصد کاهش یافت و به ۳۲ دلار در هر سهم رسید.
لورس در پاسخ به پرسشی درباره زمان بهروزرسانی رایانههای شخصی تأکید کرد که این فرصت هماکنون فراهم شده است.
او بیان کرد: «ما رشد قابل توجهی را به دلیل بهروزرسانی ویندوز 11 مشاهده کردهایم و با شرکای فروش خود همکاری نزدیکی داریم تا اطلاعات لازم درباره پایگاه نصبشده و فرصتهای موجود را در اختیار آها قرار دهیم. بخش رایانههای شخصی ما در این فصل ۱۰ درصد رشد داشته و بیشتر این فروش از طریق کانالهای توزیع انجام شده است، بنابراین شرکای ما همین حالا این رشد را تجربه میکنند.»
شرکت اچپی در بخش چاپ اعلام کرد که تعداد مشترکان سرویس Instant Ink از یک میلیون نفر عبور کرده است. این سرویس یکی از برنامههایی بود که این شرکت سال گذشته راهاندازی کرد. با وجود این، درآمد کلی بخش چاپ ۲ درصد کاهش یافت و به ۴.۳ میلیارد دلار رسید. درآمد بخش چاپ مصرفی ۵ درصد افزایش یافت، اما درآمد چاپ تجاری ۷ درصد افت داشت.
این شرکت اوایل این ماه، خرید Humane را به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار اعلام کرد، که یک شرکت فعال در حوزه دستگاههای هوش مصنوعی است. این شرکت که سازنده پینهای پوشیدنی بود، در ابتدا با استقبال مواجه شد، اما پس از برخی مشکلات اولیه، تقاضا برای محصول آن کاهش یافت.
لورس تأکید کرد که اچپی، این شرکت را به دلیل پینهای پوشیدنی آن خریداری نکرده است. او در این باره توضیح داد:
«در واقع، آنچه از این خرید به دست میآوریم، یک تیم بسیار بااستعداد است، که به ما در سرعتبخشی به استراتژی ادغام هوش مصنوعی در مجموعه محصولات کمک میکند تا تجربهای بهتر ارائه دهیم. همچنین برخی داراییهای کلیدی نرمافزاری را در اختیار خواهیم داشت، که به ما امکان میدهد مدلهای بیشتری را در محصولات خود ادغام کنیم. این دو عامل اصلی هستند که تیم روی آنها کار خواهد کرد.»
او در پایان تأکید کرد که اچپی قصدی برای ادامه تولید پینهای Humane ندارد و این محصول پیش از انجام خرید، متوقف شده بود.