شرکت فولکسواگن با رونمایی از خودروی ID. EVERY1، یک هاچبک برقی اقتصادی، قصد دارد بازار خودروهای برقی را متحول کند.
به گزارش تکناک، این خودرو با قیمت ۲۰ هزار یورو قرار است در سال ۲۰۲۷ به بازار اروپا عرضه شود. با وجود این، هنوز مشخص نیست که این مدل به بازار آمریکای شمالی راه پیدا خواهد کرد یا خیر.
شرکت فولکسواگن که در سالهای اخیر با چالشهای اقتصادی متعددی روبهرو شده، از ID. EVERY1 بهعنوان یک مدل اقتصادی برای جذب مشتریان جدید و رقابت با خودروهای برقی ارزانقیمت چینی بهره خواهد برد. در حالی که شرکتهایی مانند تسلا همچنان وعده ارائه یک خودروی برقی مقرونبهصرفه را میدهند، اما تاکنون موفق به عرضه آن نشدهاند، فولکسواگن با معرفی سری جدید خودروهای برقی اقتصادی قصد دارد تغییرات اساسی در بازار ایجاد کند.
خودروی ID. EVERY1 فولکسواگن در ردهای پایینتر از مدل ID. 2all قرار میگیرد، که در سال ۲۰۲۳ معرفی شده بود و قیمت آن ۲۵ هزار یورو اعلام شد. هر دو مدل در حال حاضر فقط برای بازار اروپا در نظر گرفته شدهاند. ID. 2all از سال ۲۰۲۶ و ID. EVERY1 از سال ۲۰۲۷ وارد خط تولید خواهند شد. با وجود این، ممکن است نام این مدلها تا زمان عرضه رسمی تغییر کند.
این خودروی برقی اقتصادی هاچبک کوچک فولکسواگن از نرمافزار جدید و ویژگیهای مدرنی مانند کنسول مرکزی ماژولار بهره میبرد. این قابلیتها با مدل ID. 2all مشترک است و هر دو مدل بخشی از سری جدید Electric Urban Car Family به حساب میآیند. این خودروها بر پایه نسخههای دیفرانسیل جلو از پلتفرم ماژولار برقی فولکسواگن توسعه یافتهاند و تحت مدیریت گروه Core در مجموعه فولکسواگن طراحی شدهاند.
نسخههای تولیدی ID. EVERY1 و ID. 2all بر پایه نسل دوم پلتفرم ماژولار MEB فولکسواگن ساخته خواهند شد. نسخه فعلی این پلتفرم در مدلهایی مانند کراساوور ID.4، مینیون ID Buzz و چندین خودروی دیگر از برندهای آئودی، اشکودا و سایر زیرمجموعهها مورد استفاده قرار گرفته است.




البته با توجه به قیمت پایین، نباید انتظار عملکرد فنی قدرتمندی از این خودرو داشت. فولکسواگن اعلام کرده است که مدل مفهومی ID. EVERY1 به سرعت نهایی ۸۱ مایل بر ساعت میرسد و از یک موتور برقی جدید با توان ۹۴ اسب بخار (۷۰ کیلووات) بهره میبرد. این شرکت ظرفیت باتری را اعلام نکرده است، اما با توجه به بُرد تخمینی ۱۵۵ مایل (۲۵۰ کیلومتر)، به احتمال زیاد باتری آن حدود ۳۵ کیلوواتساعتی خواهد بود.
ID. EVERY1 خودرویی جمعوجور محسوب میشود و با طول ۱۵۲.۸ اینچ، حدود ۲۷ اینچ کوتاهتر از ID.4 است. این هاچبک میتواند چهار سرنشین را در خود جای دهد و دارای ۱۰.۸ فوت مکعب فضای صندوق عقب است.
شرکت فولکسواگن اعلام کرده است که ID. EVERY1 اولین خودروی این شرکت خواهد بود که از معماری نرمافزاری قدرتمند جدید بهره میبرد و از بهروزرسانیهای بیسیم (OTA) پشتیبانی میکند. البته نرمافزار همواره یکی از چالشهای فولکسواگن بوده و سری ID در سالهای اخیر با مشکلات نرمافزاری و بهروزرسانیهای نامنظم روبهرو بوده است.
خودروی برقی ID. EVERY1 اقتصادی فولکسواگن از نظر طراحی، چهرهای جمعوجور و دوستداشتنی دارد و برخی از ویژگیهای شاسیبلندهای کوچک و خودروهای متوقفشده فولکسواگن مانند Up و Polo را به ارث برده است. همچنین طراحی این مدل تحت تأثیر کانسپت ID. Life از سال ۲۰۲۱ قرار دارد.




شرکت فولکسواگن میگوید زبان طراحی جدید این مدلها بر مینیمالیسم، جذابیت و ویژگیهایی مانند «مفهوم سقف معلق» تأکید دارد، که در آن سطح سقف در قسمت میانی کمی پایینتر است، اما بدون اینکه فضای سر داخل کابین کاهش یابد.
برخی از ویژگیهای ماژولار مدل ID Buzz نیز به این خودرو اضافه شده است. کنسول مرکزی این خودرو قابل جابهجایی است و میتوان آن را به بخش عقب منتقل کرد. داشبورد دارای ریل مخصوص برای نصب لوازم جانبی مانند: تبلت، قفسه یا میز است. همچنین بین صندلیهای جلو یک اسپیکر بلوتوثی کوچک و قابل جابهجایی قرار گرفته، که طراحی آن یادآور خودروهای سری R1 ریویان است.
شرکت فولکسواگن تنها بر کاهش هزینههای خودروهای برقی تمرکز نکرده، بلکه با کاهش هزینههای عملیاتی نیز به دنبال افزایش بهرهوری است. این شرکت پس از اعتصاب کارگری در آلمان، با اتحادیه به توافق رسید، که باعث کاهش ۳۵ هزار نیروی کار و صرفهجویی میلیاردها یورو در سال خواهد شد.

ورود خودروهای برقی اقتصادی به بازار جهانی بهشدت در حال افزایش است. با رقابت روزافزون از سوی چین، شرکتهای هیوندای و کیا نیز وعده عرضه مدلهای اقتصادی بیشتری را دادهاند. تسلا نیز اعلام کرده است که در سال جاری از یک خودروی برقی اقتصادی جدید رونمایی خواهد کرد. حتی فورد نیز اعلام کرده است که بهمحض یافتن راهکاری برای سودآوری خودروهای اقتصادی، مدلهای ارزانقیمت خود را به بازار عرضه خواهد کرد.
شرکت فولکسواگن با معرفی خودروی ID. EVERY1، در تلاش است تا جایگاهی در بازار خودروهای برقی اقتصادی برای خود ایجاد کند. این خودرو با قیمتی پایینتر از بسیاری از رقبا، طراحی مدرن و امکانات نرمافزاری بهروز، میتواند انتخابی مناسب برای خریداران اروپایی باشد. با وجود این، آینده حضور این مدل در بازار آمریکای شمالی همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد.