شرکت مزدا بهتازگی از شاسیبلند برقی جدید خود با نام EZ-60 رونمایی کرده است که نهتنها در طراحی، بلکه در ساختار فنی نیز با دیگر محصولات مزدا تفاوت دارد.
به گزارش تکناک، برخلاف آنچه از ظاهر این خودرو انتظار میرود، مزدا EZ-60 محصولی کاملاً مستقل از خود مزدا نیست، بلکه نتیجه همکاری این برند ژاپنی با شریک چینیاش، شرکت چانگان (Changan)، در قالب یک پلتفرم مشترک با خودروی Deepal S07 است.
این خودرو که رقیب مستقیم Tesla Model Y بهشمار میآید، بهزودی وارد بازار چین و برخی بازارهای جهانی خواهد شد.
فهرست مطالب
موتور بنزینی بدون فناوری دورانی

یکی از مهمترین ویژگیهای مزدا EZ-60 استفاده از موتور درونسوز بهعنوان ژنراتور شارژ باتری است. این ساختار پیش از این در مدل MX-30 e-Skyactiv R-EV مزدا دیده شده بود که از موتور دورانی ۸۳۰ سیسی بهره میبرد. اما در EZ-60 خبری از موتور دورانی نیست.
در عوض، مهندسان از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده کردهاند که به چرخها نیرویی وارد نمیکند و تنها وظیفه دارد باتری ۳۱.۷ کیلوواتساعتی خودرو را شارژ کند. این باتری طبق استاندارد چینی CLTC قادر است تا ۱۶۰ کیلومتر (۸۸ مایل) برد خالص الکتریکی را فراهم کند.

برد کلی خودرو با احتساب عملکرد موتور افزایشدهنده برد هنوز بهطور رسمی اعلام نشده است، اما با در نظر گرفتن تجربه مدل EZ-6 سدان که با ساختاری مشابه تا ۱۳۰۰ کیلومتر (۸۰۸ مایل) پیمایش دارد، میتوان انتظار داشت که EZ-60 نیز به محدودهای مشابه دست یابد؛ عددی که حتی از بسیاری از شاسیبلندهای دیزلی اروپایی نیز بیشتر است.
پیشرانه الکتریکی و ساختار محرک عقب


موتور اصلی مزدا EZ-60 از نوع الکتریکی و با قدرت ۲۵۵ اسب بخار است که روی محور عقب نصب شده و محرک چرخهای عقب است. موتور بنزینی نیز توان ۹۷ اسب بخار تولید میکند، اما همانطور که اشاره شد، صرفاً وظیفه تولید برق برای شارژ باتری را دارد.
بر اساس اسناد رسمی منتشرشده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، وزن خالص EZ-60 برابر با ۱۹۹۲ کیلوگرم (۴۳۹۱ پوند) است. یک نسخه کاملاً برقی از این خودرو نیز در دست توسعه است، اما اطلاعات فنی آن هنوز فاش نشده. با این حال، با توجه به نیاز به باتری بزرگتر، انتظار میرود وزن بیشتری داشته باشد.
عرضه جهانی؛ از چین تا اروپا

با اینکه مزدا و چانگان این خودرو را ابتدا برای بازار چین طراحی کردهاند، اما آن را محدود به این کشور نخواهند کرد. سدان EZ-6 که ساختاری مشابه دارد، قبلاً با نام جدید مزدا 6e برای بازار اروپا بازطراحی و معرفی شده و پیشبینی میشود نسخه شاسیبلند مزدا EZ-60 نیز با نامی مانند CX-6e وارد بازارهای جهانی شود. با این حال، عرضه در بازار ایالات متحده بسیار بعید است؛ بهویژه با توجه به تشدید تنشهای تجاری میان آمریکا و چین و سیاستهای حمایتی ایالات متحده از تولید داخل.
شراکت چینی، پلتفرم اختصاصی ژاپنی

مزدا با همکاری نزدیک با شرکت چانگان در مسیر سرعتبخشی به عرضه خودروهای برقی قرار گرفته، اما این به معنای چشمپوشی از توسعه فناوریهای اختصاصی خود نیست. این شرکت ژاپنی برنامه دارد تا نخستین خودروی کاملاً برقی خود را در سال ۲۰۲۷ روی پلتفرم اختصاصی خود معرفی کند. همچنین، بر اساس نقشه راه اعلامشده، تا پایان دهه جاری، مدلهای بیشتری نیز بر پایه این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد.
در نهایت، مزدا با EZ-60 تلاش کرده تا با استفاده از ساختار اقتصادی و مهندسی شریک چینیاش، محصولی رقابتی در بازار پرتلاطم خودروهای برقی معرفی کند؛ خودرویی که با ترکیب برد قابل توجه، طراحی مدرن، و فناوری افزایشدهنده برد میتواند در بازارهایی که به خودروهای چندمنظوره با برد طولانی نیاز دارند، به گزینهای جدی تبدیل شود.