یوتیوب آزمایش قابلیت AI Overviews را در نتایج جستوجو آغاز کرده است که با بهرهگیری از هوش مصنوعی، خلاصهای هوشمند از محتوای مرتبط با عبارت جستوشده ارائه میدهد.
به گزارش تکناک، یوتیوب اعلام کرد که آزمایش قابلیت تازهای با نام «نمای کلی هوش مصنوعی» (AI Overviews) را در نتایج جستوجو آغاز کرده است. این قابلیت که درحالحاضر فقط برای تعداد محدودی از مشترکان پریمیوم در ایالات متحده و برای برخی عبارات جستوجوی انگلیسی در دسترس قرار دارد، در قالب بخشی از آزمایشی جدید معرفی شده است.
براساس اطلاعات منتشرشده، این ویژگی از فناوری مولد هوش مصنوعی استفاده میکند تا بخشهایی از ویدئوهای موجود در پلتفرم که بیشترین ارتباط را با جستوجوی کاربر دارند، در نوار کاروسل ویدئویی نمایش دهد. هدف از این قابلیت، فراهمآوردن روشی جدید برای کشف محتواهای مرتبط با موضوعات جستوجوشده در یوتیوب است.
یوتیوب در توضیح این قابلیت اعلام کرد:
نمای کلی هوش مصنوعی، بخشهایی از ویدئوها را برجسته میکند که برای عبارت جستوجوی شما مفیدتر هستند و راهی دیگر برای کشف محتوا و موضوعات مرتبط فراهم میکند.
نئووین مینویسد که این قابلیت بهویژه در جستوجوهای مربوط به خرید محصولات یا کسب اطلاعات درباره مکانها و فعالیتها مفید خواهد بود. برای مثال، کاربرانی که عبارتهایی مانند «بهترین هدفون نویز کنسلینگ» یا «موزههای دیدنی نیویورک» را جستوجو میکنند، احتمالاً با این قابلیت مواجه خواهند شد.
معرفی قابلیت AI Overviews در یوتیوب، تقریباً یک سال پساز رونمایی رسمی آن در موتور جستوجوی گوگل در کنفرانس Google I/O 2024 اتفاق افتاده است. AI Overviews بخشی از تجربه جستوجوی مولد گوگل (SGE) به شمار میرود که با استفاده از هوش مصنوعی، به برخی از پرسوجوهای کاربران پاسخهایی همراه با خلاصهسازی از منابع مختلف ارائه میدهد.

این خلاصهها در بالای نتایج جستوجوی گوگل قرار میگیرند و شامل منابع ارجاعی و تصاویر و درصورت نیاز، ویدئوها هستند. بااینحال، این قابلیت در ماههای اخیر بهدلیل بروز اشتباهات عجیب در ارائه اطلاعات، ازجمله «پیشنهاد استفاده از چسب غیرسمی برای چسباندن پنیر روی پیتزا یا نوشیدنی خاص برای دفع سنگ کلیه»، با انتقادهای فراوانی مواجه شده است.
با وجود این، AI Overviews بهسرعت در حال گسترش است و تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور راه یافته و قابلیتهای پیشرفتهتری نظیر «حالت هوش مصنوعی» برای تحلیل عمیقتر جستوجوها به آن افزوده شده است.
یوتیوب اعلام کرده است که کاربران شرکتکننده در این آزمایش میتوانند با استفاده از منو سهنقطهای، بازخورد خود را در قالب گزینههای پسندیدن یا نپسندیدن ارائه دهند. این بازخوردها به بهینهسازی و توسعه آتی این قابلیت کمک خواهد کرد.