شرکت گوگل در گزارشی تازه از پروژه آزمایشی “AI Works” که بر کار کمتر و بازدهی بیشتر تمرکز دارد، چشمانداز روشنی از نقش هوش مصنوعی در تحولات اقتصادی آینده ارائه داد.
به گزارش تکناک، این شرکت در تازهترین گزارش خود اعلام کرد که استفاده از هوش مصنوعی میتواند سالانه تا ۱۲۲ ساعت بهرهوری نیروی کار را افزایش دهد، که فراتر از برآورد اولیه ۱۰۰ ساعت در سال بوده است.
در این طرح آزمایشی، گوگل با همکاری اتحادیههای کارگری، کسبوکارهای کوچک و معلمان دوازده مدرسه در بریتانیا، شیوههای مختلف آموزش کار با هوش مصنوعی را بررسی کرد. یافتهها نشان دادند که افراد میتوانند تنها با چند ساعت آموزش، میزان استفاده روزانه خود را از هوش مصنوعی دو برابر کنند و این روند حتی ماهها پس از پایان آموزش نیز ادامه داشته است.
شرکت گوگل پیشبینی کرده بود که نوآوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند تا سال ۲۰۳۰ رشدی ۴۰۰ میلیارد پوندی در اقتصاد بریتانیا ایجاد کنند. با وجود این، نیمی از این رشد پیشبینیشده منوط به پذیرش و استفاده گسترده از ابزارهای هوش مصنوعی در محیط کار است.
با وجود این، حدود ۶۶ درصد از کارکنان – به ویژه زنان بالای ۵۵ سال و افرادی از طبقات اقتصادی پایینتر – تاکنون در محیط کار از هوش مصنوعی مولد استفاده نکردهاند. طبق آمار، زنان بالای ۵۵ سال چهار برابر کمتر از مردان زیر ۳۵ سال به سراغ این فناوری میروند و کسبوکارهای کوچک نیز نسبت به شرکتهای بزرگ، عقبتر هستند.

پیش از شروع دورههای آموزشی، تنها ۱۷ درصد از زنان بالای ۵۵ سال به صورت هفتگی و ۹ درصد به صورت روزانه از هوش مصنوعی استفاده میکردند. این میزان پس از سه ماه به ترتیب به ۵۶ درصد برای استفاده هفتگی و ۲۹ درصد برای استفاده روزانه افزایش یافت.
همچنین گزارش گوگل درباره پروژه کار کمتر، بازدهی بیشتر، بر موانعی که سر راه استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد تأکید کرد، که از جمله نیاز کارکنان به «اجازه برای استفاده از هوش مصنوعی» بود. کارکنان باید مطمئن باشند که استفاده از این ابزارها مجاز، منصفانه و قابل مقایسه با استفاده از اینترنت یا موتورهای جستوجو است.
بر اساس این گزارش، شکلگیری عادتهای جدید میتواند فرایند آموزش را تسهیل کند و به کشف کاربردهای جدید بینجامد. پس از سه ماه آموزش، بسیاری از افراد به صورت خودجوش به دنبال منابع بیشتری مانند: ویدیوها و مقالات آموزشی برای ارتقای مهارتهای خود در کار با هوش مصنوعی رفتند.
شرکت گوگل که برای رقابت با شرکت OpenAI به شدت در حوزه هوش مصنوعی فعال شده، پروژههای خلاقانهای مانند بازآفرینی فیلم برای نمایشگر عظیم ۱۶۰ هزار فوت مربعی در لاسوگاس را نیز با کمک مدلهای هوش مصنوعی خود انجام داده است و قصد دارد پروژههای کوتاهمدت هنری درباره ارتباط انسان و هوش مصنوعی را حمایت مالی کند.
با وجود این، استفاده روزمره از ابزارهای هوش مصنوعی همچنان با احتیاط همراه است، چرا که این فناوریها هنوز عاری از خطا نیستند. افکار عمومی درباره آینده هوش مصنوعی همچنان ترکیبی از امید و نگرانی است؛ به ویژه با ترسی که درباره جایگزینی مشاغل توسط هوش مصنوعی وجود دارد.