شرکت ایسوزو سرانجام از اولین وانت برقی خود با نام D-MAX EV با ظاهری مشابه نسخه دیزلی، اما با قلبی تمامبرقی رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این مدل جدید با بهرهگیری از سیستم دو موتوره و چهارچرخ محرک، قرار است عملکردی همتراز با نسخههای دیزلی ارائه دهد. این شرکت روز سهشنبه اعلام کرد که تولید انبوه D-MAX EV آغاز شده است و نخستین مدلهای فرمانچپ این خودرو از تایلند به اروپا صادر خواهند شد. این نسخهها در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ وارد بازار اروپا میشوند و تولید نسخههای فرمانراست نیز تا پایان سال برای بازار بریتانیا کلید خواهد خورد. فروش در بریتانیا از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.



وانت جدید با حفظ طراحی و ابعاد نسخه دیزلی، به جای پیشرانه گازوئیلی، از دو موتور الکتریکی بهره میبرد، که به صورت تماموقت محورهای جلو و عقب را به حرکت درمیآورند. این سیستم، توان خروجی ۱۴۰ کیلووات (۱۸۸ اسب بخار) و گشتاور حداکثری ۳۲۵ نیوتنمتر تولید میکند.
برد حرکتی این وانت با یک بار شارژ کامل، بر اساس استاندارد WLTP تا ۲۶۳ کیلومتر است و در رانندگی شهری میتواند تا ۳۶۱ کیلومتر پیمایش کند. این ارقام با باتری ۶۶.۹ کیلوواتساعتی محقق شدهاند.
وانت برقی ایسوزو D-MAX از نظر توان یدککشی و حمل بار نیز به خوبی انتظارات را برآورده میکند؛ این وانت توان یدککشی بیش از ۳.۵ تن و ظرفیت بارگیری بیش از ۱ تن را دارد. ارتفاع از سطح زمین ۲۱۰ میلیمتر و توان عبور از آب تا عمق ۶۰۰ میلیمتر، آن را برای مسیرهای آفرود نیز مناسب ساختهاند.
اگرچه قیمت رسمی اعلام نشده است، اما انتظار میرود D-MAX EV کمی گرانتر از نسخه دیزلی باشد، که حدود ۳۶,۵۰۰ یورو (۴۱,۶۰۰ دلار) قیمت دارد.
مشخصات فنی D-MAX EV به شرح زیر است:
- سیستم انتقال قدرت: چهارچرخ محرک دائم
- نوع باتری: لیتیوم-یون
- ظرفیت باتری: ۶۶.۹ کیلوواتساعت
- حداکثر قدرت: ۱۳۰ کیلووات (۱۷۴ اسب بخار)
- حداکثر گشتاور: ۳۲۵ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: بیش از ۱۳۰ کیلومتر در ساعت
- ظرفیت بار: بیش از ۱,۰۰۰ کیلوگرم
- ظرفیت یدککشی: ۳,۵۰۰ کیلوگرم

وانت برقی ایسوزو در بیش از ۱۰۰ کشور عرضه خواهد شد و از جمله رقبای اصلی آن میتوان به Toyota Hilux، Ford Ranger، BYD Shark، Radar R6 و Ford F-150 Lightning اشاره کرد. آیا D-MAX EV میتواند در این رقابت سخت، جایگاهی برای خود دستوپا کند؟ زمان پاسخ خواهد داد.