شرکت جیپ از مدل ۲۰۲۶ کامپس با طراحی کاملاً جدید رونمایی کرده که بر پایه پلتفرم STLA Medium استلانتیس، مورد استفاده در پژو ۳۰۰۸، اوپل گرندلند و سیتروئن C5 ساخته شده است.
به گزارش تکناک، این شرکت که در اصل برند آمریکایی است، در دهههای اخیر، حضور خود را فراتر از مرزهای ایالات متحده گسترش داده است و اکنون با اولویت دادن به بازار اروپا برای معرفی نسل سوم کامپس، نشان میدهد که گروه استلانتیس چگونه برای کاهش وابستگی به بازار آمریکای شمالی، روی بازارهای بینالمللی حساب باز کرده است. نسل جدید این کراساوور ابتدا در کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد و سپس به سایر نقاط جهان گسترش مییابد.

شرکت جیپ در ظاهر بیرونی کامپس ۲۰۲۶، سبک طراحی نسل قبل را به شکل تکاملی ادامه داده است، اما در باطن با خودرویی کاملاً متفاوت روبهرو هستیم. پلتفرم قدیمی فیات-کرایسلر کنار گذاشته شده و به جای آن از پلتفرم STLA Medium استفاده شده است؛ پلتفرمی که پیش از این در پژو 3008 و 5008، اوپل گرندلند و سیتروئن C5 ایرکراس جدید نیز به کار رفته بود. طول کلی کامپس جدید به ۴۵۵.۹ سانتیمتر رسیده، که ۱۵.۵ سانتیمتر بلندتر از نسل قبل است و آن را از مدلهایی مانند: Renegade و Avenger متمایز میکند.
در طراحی بدنه کامپس ۲۰۲۶، استایل جعبهای همچنان حفظ شده و با چراغهای جلوی صافتر و نسخهای جدید از جلوپنجره هشتشیاره، ظاهر تهاجمیتری به خود گرفته است. در عقب نیز چراغهای X شکل توسط نوار نوری بههم متصل شدهاند، که لوگوی نورانی Jeep را در خود جای داده است. با توجه به شیشه بزرگتر قسمت عقب، میتوان نتیجه گرفت که ابعاد کلی خودرو افزایش یافته و دید پیرامونی، بهبود یافته است.

نسخههای فولآپشن کامپس ۲۰۲۶ به سقف مشکی، چراغهای ماتریکس LED و سانروف مجهز خواهند بود. رینگهای ۲۰ اینچی دورنگ برای این مدل در نظر گرفته شده، هرچند برای آفرود بهتر است که سراغ رینگهای کوچکتر رفت. نسخههای دو دیفرانسیل، ارتفاع از سطح زمین ۲۰ سانتیمتری دارند و زاویههای ورود، شکم و خروج به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۲۶ درجه اعلام شده است. توانایی عبور از آب تا عمق ۴۷ سانتیمتر و سیستم کنترل نزول از تپه نیز برای این نسخهها به صورت استاندارد ارائه میشود.
در فضای داخلی، کابین کاملاً نوسازی شده و حتی نسخه پایه دارای نمایشگر لمسی عریض ۱۶ اینچی به همراه صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۰ اینچی است. با وجود این حجم از نمایشگر، شرکت جیپ برخی کلیدهای فیزیکی را در زیر سیستم اطلاعات-سرگرمی حفظ کرده است. کلید قرمز سیستم Selec-Terrain و دکمه ترمز پارک برقی در کنار شیفتر چرخشی دنده قرار دارند.

افزایش ابعاد خودرو باعث شده است تا فضای پای ردیف عقب ۵.۵ سانتیمتر بیشتر شود و محفظههای نگهداری داخل کابین نیز در مجموع ۴۵ لیتر فضا فراهم کنند. حجم صندوق عقب پشت صندلیهای تاشو ۴۰:۲۰:۴۰ حالا به ۵۵۰ لیتر رسیده است. نسخه برقی فاقد صندوق جلو است.
جیپ کامپس ۲۰۲۶ در اروپا با پیشرانههای هیبریدی ملایم، هیبریدی شارژی و تمام برقی عرضه میشود. مدل پایه دارای موتور بنزینی با تکنولوژی ۴۸ ولتی و قدرت ۱۴۵ اسببخار است. نسخه پلاگین هیبریدی ۱۹۵ اسببخار قدرت دارد و مدلهای برقی نیز در نسخههای مختلف با خروجی ۲۱۳ تا ۳۷۵ اسببخار در دسترس خواهند بود. نسخه دو موتوره و چهار چرخ متحرک با قدرت ۳۷۵ اسببخار از یک موتور جدید عقب بهره میبرد، که به صورت اختصاصی برای جیپ توسعه یافته و قادر است حتی در شرایط بدون چسبندگی چرخهای جلو، از شیب ۲۰ درصدی بالا برود.

برد حرکتی نسخه دو موتوره با شارژ کامل، در چرخه WLTP تا ۶۵۰ کیلومتر اعلام شده، هرچند ظرفیت باتری اعلام نشده است. نسخه تک موتوره با باتری ۷۴ کیلوواتساعتی میتواند تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کند.
طراحان برای دستیابی به این اعداد، از کف کاملاً صاف، رینگهای آیرودینامیک و دریچههای فعال در سپر جلو بهره گرفتهاند. شارژ سریع DC با توان ۱۶۰ کیلووات نیز امکان شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصد باتری را در ۳۰ دقیقه فراهم میکند.
پیشفروش مدل First Edition در اروپا آغاز شده است و تحویل خودروها از سهماهه چهارم امسال و پس از آغاز تولید در کارخانه مِلفی ایتالیا آغاز میشود. شرکت جیپ تصمیم گرفته است که مدل دیزلی این خودرو را کنار بگذارد؛ موتوری که پیشتر در اروپا بیش از نیمی از فروش این کلاس را به خود اختصاص داده بود.
در حال حاضر، نسخه مخصوص بازار آمریکا هنوز معرفی نشده است و انتظار میرود که در سال آینده به عنوان مدل ۲۰۲۷ وارد بازار شود. این نسخه قرار است در کارخانه برمپتون در ایالت انتاریوی کانادا مونتاژ شود، اما فعالیت این کارخانه از فوریه متوقف شده است تا شرکت استلانتیس درباره آینده آن تصمیمگیری کند.