شرکت JLR (Jaguar Land Rover) اعلام کرد که نسل جدید رنجرور Velar، سال آینده با طراحی کاملاً جدید و به صورت تمام برقی وارد بازار خواهد شد.
به گزارش تکناک، این خودرو با فاصله گرفتن از فرم سنتی SUV، ظاهری جدید و ترکیبی از ویژگیهای خودروهای سدان و شوتینگ بریک خواهد داشت.
برنامه آزمایشی بینالمللی این مدل در حال انجام است و تصاویر جاسوسی نشان میدهد که نسخه جدید رنجرور Velar در مقایسه با مدل فعلی بزرگتر شده است. این افزایش ابعاد برای ایجاد تمایز بیشتر با مدلهای Evoque و Range Rover Sport، همچنین فراهم کردن فضای احتمالی برای اضافه شدن ردیف سوم صندلیها در نظر گرفته شده است.
شرکت JLR قصد دارد رنجرور Velar جدید را به عنوان جادهایترین مدل برند 4×4 خود معرفی کند و آن را به رقیبی جدی برای Porsche Macan Electric و BMW iX تبدیل نماید. این اقدام در راستای استراتژی بلندمدت JLR برای توسعه برندهای Defender، Discovery و Range Rover به عنوان زیرمجموعههای مستقل اما تحت برند مادر Land Rover انجام میشود.
نسل جدید رنجرور Velar تا حد زیادی از پروژه متوقفشده Road Rover الهام گرفته است؛ مدلی برقی که قرار بود رقیبی برای Mercedes S-Class و BMW 7 Series باشد، اما پس از لغو تولید Jaguar XJ برقی کنار گذاشته شد. کابین رنجرور Velar جدید نیز مشابه Range Rover فولسایز طراحی خواهد شد و بر سادگی، فناوری پیشرفته و استفاده از متریال باکیفیت تمرکز خواهد داشت.



شرکت JLR تأیید کرده است که رنجرور Velar جدید اولین خودرویی خواهد بود که روی پلتفرم اختصاصی EMA با ولتاژ 800 ولت ساخته میشود؛ این پلتفرم برای SUVهای برقی طراحی شده است و در نسلهای بعدی Evoque و Defender Sport نیز استفاده خواهد شد. هر سه مدل در کارخانه Halewood بریتانیا تولید خواهند شد، که به تازگی با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون پوندی نوسازی شده است.
موتورهای برقی این خودرو توسط JLR توسعه یافته است و باتریهای آن نیز توسط کارخانه Agratas متعلق به شرکت مادر Tata در Somerset تأمین خواهد شد. در حالی که رنجرور Velar در نسخه تمام برقی عرضه میشود، احتمال ارائه نسخههای احتراقی در آینده رد نشده است.
سیستم Intelligent Torque Management جایگزین سیستم کنترل کشش سنتی شده است و با کاهش زمان انتقال گشتاور به چرخها به ۱ میلیثانیه، باعث بهبود عملکرد خودرو در مسیرهای سخت خواهد شد.
توماس مولر، مدیر مهندسی محصولات JLR، در تستهای انجامشده در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد و رطوبت ۹۰ درصد در امارات متحده عربی تأکید کرد که رنجرور Velar برقی در برخی موارد حتی عملکرد بهتری نسبت به نسخههای احتراقی دارد.
شرکت JLR در حال برنامهریزی برای معرفی نسخه برقی Range Rover Electric تا پایان سال ۲۰۲۵ است. این خودرو و نسخه Range Rover Sport Electric روی پلتفرم MLA توسعه داده میشوند، که به طور ویژه برای نصب باتری و موتورهای برقی طراحی شده است.
این خودروها در کنار Defender برقی آینده، نقش کلیدی در تحقق هدف JLR برای کاهش وابستگی به پیشرانههای بنزینی و دیزلی تا قبل از اعمال ممنوعیت فروش خودروهای احتراقی در بازارهایی مانند اتحادیه اروپا، بریتانیا و برخی ایالتهای آمریکا دارند.
شرکت JLR وعده داده است که Range Rover Electric از نظر توان کشش، عبور از آب و قابلیت آفرود بر سایر SUVهای برقی لوکس برتری خواهد داشت. همچنین سیستم شارژ ۸۰۰ ولتی آن میتواند رقیب مستقیم خودروهایی مثل Lotus Eletre با برد WLTP حدود ۳۱۵ مایل باشد.
در نهایت، نسل آینده Range Rover Evoque که بر اساس همان پلتفرم EMA ساخته خواهد شد نیز معرفی میشود. این مدل به عنوان خودروی پایه برند Range Rover باقی خواهد ماند و در بازارهای جهانی، بهویژه بریتانیا عرضه خواهد شد؛ این مدل در سال گذشته در بریتانیا با فروش ۱۳ هزار دستگاه، پرفروشترین مدل JLR بود. نسل جدید Evoque همچنان در کارخانه Halewood تولید خواهد شد و رقیبی برای مدلهایی چون BMW X1، Lexus NX، Volvo XC40 و Cupra Terramar خواهد بود.
شرکت JLR هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه نسل جدید Evoque اعلام نکرده است، اما با توجه به پایان عمر ۷ ساله مدل فعلی، پیشبینی میشود که طی یک سال آینده معرفی شود.