شرکت استون مارتین با معرفی مدل Vantage Roadster، بار دیگر استانداردهای خودروهای اسپرت لوکس را ارتقا داده است.
به گزارش تکناک، این خودرو که نسخه بدون سقف مدل موفق Vantage Coupe محسوب میشود، با طراحی بینقص و توان فنی بالا، توجه علاقهمندان به دنیای خودرو را به خود جلب کرده است.
خودرو Vantage Roadster از همان پیشرانه V-8 توئین توربوی ۴.۰ لیتری با منشأ AMG بهره میبرد که توان خروجی ۶۵۶ اسب بخار و گشتاور ۵۹۰ پوند-فوت تولید میکند. شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت این خودرو تنها ۳.۵ ثانیه بوده و با وزنی معادل ۳۹۷۹ پوند، تنها ۱۳۲ پوند سنگینتر از نسخه کوپه است. البته قیمت این مدل هنوز بهطور رسمی اعلام نشده است، اما پیشبینی میشود مانند نسخه کوپه که قیمتی بالای ۲۰۰ هزار دلار دارد، Vantage Roadster نیز در رده قیمتی بالایی قرار گیرد.

یکی از چالشهای اصلی خودروهای بدون سقف، حفظ مقاومت پیچشی و جلوگیری از ایجاد لرزشهای ناخواسته است. Simon Newton، مهندس ارشد پروژه، با بهرهگیری از ساختار آلومینیومی یکپارچه و تقویت دیواره جلویی و سیستم تعلیق عقب، موفق شده است میزان سفتی Vantage Roadster را تقریباً مشابه نسخه کوپه حفظ کند.
تغییرات جزئی مانند استفاده از پایههای گیربکس متفاوت و حفظ تنظیمات کمک فنرها، دمپرهای تطبیقی و سنسورهای Bosch 6D-IMU موجب شده است تا کیفیت سواری و واکنشهای خودرو کاملاً رضایتبخش باقی بماند. Newton این موضوع را نتیجه مستقیم طراحی پلتفرم فوقالعاده مقاوم Vantage Roadster میداند.

از دیگر ویژگیهای این خودرو میتوان به سقف پارچهای هشتلایه با مکانیزم Z-fold اشاره کرد که تنها در ۶.۸ ثانیه باز و بسته میشود. شرکت استون مارتین همچنین گرافیک صفحه کیلومتر و سیستم سرگرمی را بهروز کرده و امکان خاموش کردن تمامی سیستمهای کمک راننده را با فشردن یک دکمه فراهم کرده است.
در تستهای جادهای در مسیرهای کویری کالیفرنیا، Vantage Roadster تجربهای مشابه نسخه کوپه اما با لذت بیشتر به دلیل حذف سقف ارائه داد. کیفیت سواری در حالت اسپرت مطلوب ارزیابی شد و حتی ضربات ترکیبی نیز توسط سیستم تعلیق بهخوبی مدیریت شد. علاوه بر آن، صدای خاص اگزوز Vantage که با سایر موتورهای AMG V-8 متفاوت است، در این نسخه بدون سقف حضوری پررنگتر و گوشنوازتر دارد.



با این حال، در سرعتهای بزرگراهی و بدون بادگیر، میزان صدای باد افزایش یافته و مکالمه با سرنشین کمی دشوار شده است. اما در سرعتهای معمولی این مشکل محسوس نیست.
Vantage Roadster از نظر دینامیک کاملاً مشابه نسخه کوپه است و تمامی ویژگیهای مثبت آن نظیر چسبندگی عالی محور جلو، واکنشهای دقیق ترمز و تکانهای ملایم عقب را حفظ کرده است. تنها در عبور از شدیدترین ناهمواریهای جادهای، لرزش جزئی و کوتاهمدتی در بدنه احساس میشود که بر عملکرد خودرو تأثیری ندارد.

این خودرو را میتوان نمونهای بینقص از یک رودستر لوکس و اسپرت دانست که علاوه بر کیفیت ساخت فوقالعاده، هیجان رانندگی در فضای آزاد را نیز به ارمغان میآورد. حتی میتوان گفت بررسی نسخه کوپه بهطور کامل بر Vantage Roadster نیز صدق میکند، با این تفاوت که تجربه لذتبخش رانندگی بدون سقف به آن اضافه شده است.