شرکت نیسان به تازگی در یک مراسم خصوصی در لسآنجلس از نسل جدید خودروی الکتریکی لیف رونمایی کرده است.
به گزارش تکناک، این خودرو به باور بسیاری از کارشناسان، آخرین شانس نیسان برای بازیابی جایگاه ازدسترفته خود در بازار خودروهای برقی است.
این خودروی جدید که با طراحی مدرن، قیمت اقتصادی و ویژگیهای سطح بالا همراه شده، قرار است تعریفی جدید از خودروهای الکتریکی مقرونبهصرفه ارائه دهد.
خودروی لیف ۲۰۲۶ با بهرهگیری از زبان طراحی جدید نیسان، حال و هوایی مدرن دارد که البته افراطی نیست. در طراحی این خودرو، از المانهایی مانند: دستگیرههای جمعشونده، چراغهای سهبعدی الهامگرفته از مدل کلاسیک 300ZX و بدنهای کاملاً آیرودینامیک استفاده شده است. همچنین طراحان نیسان با استفاده از بازی خلاقانهای با تلفظ ژاپنی نام «نیسان» – که شبیه اعداد ۲ و ۳ در زبان ژاپنی است – الگوهایی به شکل دو و سه خط را در بخشهایی از بدنه، چراغها، درگاه شارژ و حتی کابین خودرو جای دادهاند. این جزئیات کوچک، نمایانگر توجه دقیق نیسان به طراحی و کیفیت محصول نهایی است.

شرکت نیسان یکی از نخستین خودروسازانی بود که وارد بازار خودروهای الکتریکی شد. اما پس از عرضه نسل نخست لیف، به دلیل نبود نوآوری و عدم گسترش سبد محصولات، جایگاه خود را در برابر رقبایی مانند هیوندای، کیا و تسلا از دست داد. اکنون، نیسان با عرضه نسل جدید خودروی الکتریکی لیف میکوشد تا در بازاری رقابتی با قیمت زیر ۴۰ هزار دلار، دوباره سهم قابل توجهی کسب کند. بازاری که هنوز هیچ برند خودروسازی به صورت کامل در آن سلطه ندارد و به عنوان «فضای سفید» در بازار EV شناخته میشود.

بر اساس اعلام مدیران نیسان، نسل جدید خودروی الکتریکی لیف با ضریب درگ ۰.۲۶، یکی از آیرودینامیکترین خودروهای الکتریکی بازار خواهد بود. این عدد در مقایسه با رقبایی همچون Hyundai Kona Electric (با ضریب ۰.۲۷) و Volkswagen ID.4 (با ضریب ۰.۲۸) عملکرد بهتری را نشان میدهد. طراحی شیشهها، دستگیرههای همسطح، شیب شیشه عقب، جلوپنجره هموار و زیر بدنه صاف از جمله مواردی هستند که در کاهش مقاومت هوا نقش داشتهاند.
هدف نیسان از این طراحیها، افزایش بهرهوری انرژی و کاهش نیاز به باتری بزرگتر است، چرا که هرچه مقاومت هوا کمتر باشد، مصرف انرژی پایینتر خواهد بود و امکان استفاده از باتری سبکتر فراهم میشود و در نهایت وزن کلی خودرو کاهش مییابد. این موضوع به کاهش قیمت نهایی و نزدیکتر شدن به خودروی بنزینی از نظر قیمت و وزن کمک میکند.
طراحان نیسان در نسل جدید لیف، تلاش کردهاند تا ترکیبی از طراحی مینیمال، الهامگرفته از گذشته و نگاه به آینده را ارائه دهند. طراحی بیرونی خودرو با خطوط ساده اما جذاب، دستگیرههای توکار و چراغهای عقب سهبعدی، یادآور مدل افسانهای 300ZX است. این عناصر، در کنار پنلهای هموار بدنه و ضریب درگ بسیار پایین ۰.۲۶، نشان میدهند که آیرودینامیک و زیباییشناسی به صورت توأمان مدنظر بودهاند.

یکی از نکات جالب طراحی، استفاده از تم «۲-۳» در بدنه و کابین است. این الگو برگرفته از تلفظ کلمه «نیسان» در زبان ژاپنی است، که همانند عددهای ۲ و ۳ شنیده میشود. نیسان با الهام از این ویژگی زبانی، الگوهای گرافیکی خاصی را در بخشهایی مانند: چراغها، پورتهای شارژ و تریم داخلی به کار برده است؛ اقدامی هوشمندانه که حس اصالت ژاپنی برند را به طور نامحسوسی القا میکند.
این خودرو نهتنها باید نیازهای مشتریان اقتصادی را پاسخ دهد، بلکه باید اعتماد ازدسترفته برند نیسان را نیز بازسازی کند؛ مأموریتی که ساده نخواهد بود، اما لیف جدید بهنظر میرسد آماده این چالش باشد.