فیسبوک روز سهشنبه اعلام کرد که به زودی تمام ویدیوهایی که کاربران روی این پلتفرم به اشتراک میگذارند، به صورت «ریلز» منتشر خواهد شد.
به گزارش تکناک، این تغییر بزرگ، ساختار انتشار ویدیو در فیسبوک را سادهتر میکند و محدودیتهای فعلی از جمله زمان و قالب ویدیوها را از بین میبرد.
کاربران تا پیش از این، امکان انتخاب میان پستهای ویدیویی معمولی و ریلز را داشتند. همچنین فیسبوک بیان کرد که نام زبانه «ویدیو» در این پلتفرم به «ریلز» تغییر خواهد یافت. این شرکت تأکید کرد که این تغییرات تأثیری بر ویدیوهایی نخواهد داشت که به کاربران پیشنهاد میشود.
با این تغییرات، کاربران دیگر نیازی به انتخاب میان بارگذاری ویدیو یا ریلز نخواهند داشت و همه ویدیوها به طور خودکار به عنوان ریلز منتشر میشوند. علاوه بر این، محدودیتهای فعلی برای ریلزها ــ مانند محدودیت ۹۰ ثانیهای ــ حذف خواهد شد و کاربران میتوانند ویدیوهایی با هر طول و قالبی منتشر کنند.
به گفته فیسبوک، هدف از این تغییرات، یکپارچهسازی فرایند اشتراکگذاری ویدیو در این شبکه اجتماعی است. این نخستین بار نیست که یک پلتفرم متعلق به شرکت متا چنین اقدامی انجام میدهد، چرا که اینستاگرام از سال ۲۰۲۲ انتشار خودکار پستهای ویدیویی کمتر از ۱۵ دقیقه به صورت ریلز را آغاز کرده بود.

فیسبوک در یک پست وبلاگی توضیح داد: «کاربران در گذشته برای بارگذاری ویدیو در فید یا انتشار ریلز، ناچار به استفاده از ابزارها و فرایندهای متفاوتی بودند. اکنون ما این تجربهها را در قالب یک روند انتشار سادهتر ترکیب کردهایم تا به کاربران امکان دسترسی به ابزارهای خلاقانهتری را بدهیم. همچنین کاربران میتوانند تنظیمات مخاطبان خود را کنترل کنند و مشخص نمایند که چه کسانی ریلزهای آنها را ببینند.»
البته این تغییرات ممکن است برای برخی از کاربران چالشبرانگیز باشد. برای نمونه، بارگذاری ویدیوی افقی که به اجبار در قالب عمودی ریلز منتشر میشود، میتواند آزاردهنده باشد. علاوه بر این، ادغام ویدیوهای بلندتر با ویدیوهای کوتاه در قالب ریلز ممکن است خوشایند همه کاربران نباشد.
به عنوان بخشی از این تغییرات، تنظیمات پیشفرض کاربران برای فید و ریلز یکسان خواهد شد و هنگام بارگذاری نخستین ریلز پس از این بهروزرسانی، از کاربران خواسته میشود که تنظیمات مخاطبان خود را تأیید کنند تا مشخص شود چه کسانی میتوانند ریلزهای آنها را ببینند، که شامل همه کاربران، دوستان یا گروهی خاص از افراد میشود.
فیسبوک اعلام کرد که پس از اعمال این تغییرات نیز همچنان پلتفرمی برای انتشار همه انواع محتوای ویدیویی (کوتاه، بلند یا زنده) باقی خواهد ماند. به گفته این شرکت، این تغییرات به صورت تدریجی و در ماههای آینده به طور جهانی اجرا خواهد شد.