نهاد ضدانحصار بریتانیا موسوم به «اداره رقابت و بازارها» (CMA) در اقدامی کمسابقه، در تلاش است گوگل را وادار کند تا گزینههایی برای انتخاب موتور جستوجو در اختیار کاربران قرار دهد.
به گزارش تکناک، این نهاد قصد دارد با الزامی کردن نمایش «صفحه انتخاب» هنگام استفاده اولیه از مرورگر کروم یا دستگاههای اندرویدی، به کاربران بریتانیایی امکان دهد تا موتور جستوجوی مورد نظر خود را انتخاب کنند.
این صفحه شامل فهرستی از ارائهدهندگان مختلف خدمات جستوجو ــ حتی گزینههایی چون دستیارهای هوش مصنوعی نظیر ChatGPT ــ خواهد بود تا کاربران بتوانند از تنظیمات پیشفرض گوگل فاصله بگیرند. این اقدام میتواند به شکل چشمگیری نحوه استفاده کاربران از محصولات گوگل را در این کشور تغییر دهد.
این پیشنهاد بخشی از برنامه جدید CMA برای اعطای عنوان «وضعیت راهبردی در بازار» به گوگل است؛ عنوانی که در صورت تصویب، اختیار قانونی بیشتری به این نهاد برای اعمال تغییرات مشخص در شیوه عملکرد شرکتهای فناوری میدهد. این اقدام در چارچوب قوانین تازه دیجیتال طراحی شده، که هدف آن مهار قدرت فزاینده شرکتهای بزرگ فناوری است. تصمیم نهایی درباره اعطای این عنوان به گوگل تا ۱۳ اکتبر اعلام خواهد شد.

نزاع بر سر پیشفرض بودن محصولات گوگل تنها به بریتانیا محدود نمیشود. شرکت گوگل در ایالات متحده با حکم قضایی بیسابقهای درگیر است، که امکان دارد این شرکت را به فروش کامل مرورگر «کروم» وادار کند. گفته میشود که شرکت OpenAI از نزدیک این موضوع را دنبال میکند و حتی اعلام کرده که در صورت اجبار گوگل به فروش کروم، به خرید آن علاقهمند است.
اما اقدامات CMA تنها به صفحه انتخاب موتور جستوجو در هنگام استفاده اولیه از مرورگر کروم گوگل یا دستگاههای اندرویدی محدود نیست. این نهاد خواهان آن است که رتبهبندی نتایج جستوجوی گوگل منصفانهتر شود و رقبای این شرکت را به طور ناعادلانه تضعیف نکند.
همچنین پیشنهاد شده است که ناشران خبری، شفافیت و کنترل بیشتری نسبت به نحوه استفاده گوگل از مطالب خود را در آموزش مدلهای هوش مصنوعی و تولید خلاصههای هوشمند در نتایج جستوجو داشته باشند.
علاوه بر این، CMA خواهان وضع قوانینی است که کاربران بتوانند بهراحتی دادههای شخصی خود از جمله تاریخچه جستوجو را به دیگر شرکتها منتقل کنند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوگل اعلام کرده است که این پیشنهادها «چالشهای روشنی» برای کسبوکار این شرکت در بریتانیا ایجاد میکنند. الیور بتل، مدیر رقابت گوگل نیز هشدار داده است که چنین مقررات سختگیرانهای ممکن است باعث تأخیر در عرضه محصولات و قابلیتهای جدید این شرکت در بازار بریتانیا شود.