شرکت فولکسواگن اعلام کرد که ون تمام خودران ID. Buzz که توسط زیرمجموعه تخصصی این شرکت در حوزه جابهجایی شهری یعنی MOIA طراحی شده است، از سال ۲۰۲۶ وارد ناوگانهای حملونقل در اروپا و آمریکا خواهد شد.
به گزارش تکناک، این خودرو از پایه با هدف ارائه خدمات ناوگانی طراحی و ساخته شده و برخلاف خودروهای تغییرکاربرییافته، به طور اختصاصی برای ماموریتهای خودران شهری توسعه یافته است.
طی سالهای اخیر، نسخههای آزمایشی ID. Buzz بارها در خیابانهای هامبورگ آلمان مشاهده شدهاند. بر اساس برنامه MOIA، عرضه اولیه این ون در آلمان انجام خواهد شد و سپس در کشورهای اروپایی و ایالات متحده گسترش خواهد یافت.
این اعلامیه تنها چند روز پس از آن منتشر شد که ایلان ماسک از آغاز آزمایشهای رسمی رباتاکسی تسلا در آستین، تگزاس خبر داد. با وجود این، تفاوت اصلی میان رویکرد تسلا و فولکسواگن در نوع مخاطبان آنها است؛ در حالی که تسلا به صورت مستقیم بازار حملونقل مسافری را هدف قرار داده است، MOIA قصد دارد این ونهای خودران را در اختیار شهرداریها، اپراتورهای ناوگانی و سازمانهای حملونقل عمومی قرار دهد.

اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکسواگن در اینباره گفت:
«ما با راهکار جامع و تمامخودران خود، خدمات جابهجایی منحصربهفردی ارائه میدهیم، که شهرها، شهرداریها و اپراتورهای ناوگانی میتوانند به سادگی و با اطمینان از آن استفاده کنند. ID. Buzz بخشی از یک بسته ۳۶۰ درجه است که شامل فناوری پیشرفته، ناوگان جذاب، مدیریت هوشمند و سامانه رزرو کاربرمحور میشود، که همگی از یک منبع و در مقیاس ناوگانی قابل اجرا هستند.»

ون خودران ID. Buzz فولکسواگن به مجموعهای از ابزارها و خدمات جانبی مجهز است، که از جمله آنها میتوان به فناوری رانندگی خودران شرکت Mobileye که مطابق با مقررات ایمنی خودرو تأیید شده است، نرمافزار مدیریت ناوگان، ابزارهای کمک به مسافران، همچنین آموزش و شبیهسازی برای اپراتورها اشاره کرد.
سیستم رانندگی خودران این ون در سطح ۴ استاندارد SAE قرار دارد؛ به این معنا که خودرو قادر است در شرایط خاص، به طور کامل و بدون دخالت انسان حرکت کند. ون ID. Buzz با استفاده از ۲۷ حسگر شامل ۱۳ دوربین، ۹ واحد LiDAR و ۵ رادار، دیدی ۳۶۰ درجه برای تشخیص محیط اطراف فراهم میکند.

ون خودران ID. Buzz فولکسواگن از منظر طراحی، میانردهای میان مینیون و مینیبوس به حساب میآید و با سقف بلند، فاصلهمحوری کشیده و فضای پای فراوان، تجربهای متفاوت از Waymo و Tesla ارائه میدهد. فضای داخلی آن شامل چهار صندلی، کفپوش چوبی مصنوعی، دستگیرههای بزرگ، دکمههای کاربردی مانند Start/Stop و SOS و قابلیت سوار شدن از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند است.
شرکت فولکسواگن اعلام کرده است که در صورت دریافت مجوزهای قانونی، استقرار اولیه این خودرو میتواند از سال ۲۰۲۵ آغاز شود. شهر هامبورگ به عنوان نخستین مشتری رسمی MOIA انتخاب شده و قرار است از ID. Buzz برای تکمیل شبکه حملونقل عمومی خود استفاده کند.
از سوی دیگر، فولکسواگن در همکاری با Uber قصد دارد از سال ۲۰۲۶ این ونهای تمامخودران را در شهر لسآنجلس وارد ناوگان حملونقل اینترنتی کند و به این ترتیب، گام مهمی در ورود به بازار آمریکای شمالی بردارد.
به این ترتیب، با ورود جدی فولکسواگن و MOIA به رقابت خودروهای خودران، بازار حملونقل آینده شاهد رقابتی فشرده میان بازیگران بزرگی مانند Tesla، Waymo و Volkswagen خواهد بود.