شرکت BMW به طور رسمی از برنامههای خود برای تولید نسل جدید خودروی تمامبرقی i3 Neue Klasse خبر داد که قرار است به عنوان جدیترین رقیب تسلا مدل 3 وارد میدان شود.
به گزارش تکناک، تولید این سدان الکتریکی از تیرماه ۱۴۰۵ در کارخانه مونیخ آغاز خواهد شد و عرضه جهانی آن برای اوایل سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است.
برخلاف مدل قدیمی i3 که به عنوان یک هاچبک فشرده با بدنهای از فیبر کربن شناخته میشد، نسخه جدید با ظاهری کشیدهتر و ارتفاعی پایینتر، در قالب یک سدان لوکس و مدرن عرضه میشود، که به صورت مستقیم، بازار تسلا مدل 3 را هدف گرفته است.
خودروی i3 جدید با کد داخلی NA0، نخستین محصولی است که از پلتفرم الکتریکی پیشرفته Neue Klasse بهره میبرد؛ پلتفرمی که دوباره طراحی شده و نسل ششم باتریها و موتورهای برقی BMW را در خود جای داده است. این خودرو در نسخههای متنوعی عرضه خواهد شد، که از جمله آنها میتوان به i3 20، i3 40، i3 40 xDrive، i3 50، i3 50 xDrive و مدل پرچمدار i3 M60 xDrive اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، خودروی i3 Neue Klasse با قدرتی حدود ۶۳۰ اسب بخار، به صورت مستقیم Model 3 Performance تسلا را هدف قرار داده است؛ مدلی که دارای قدرتی معادل ۵۱۰ اسب بخار میباشد و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۲.۹ ثانیه اعلام شده است. شرکت BMW هنوز زمان دقیق شتاب i3 را اعلام نکرده، اما مشخص کرده است که سطح عملکرد آن دستکم در حد و اندازه تسلا خواهد بود.
مدلهای میانی نظیر i3 40 و i3 50 نیز برای رقابت با نسخههای RWD و Long Range تسلا طراحی شدهاند و تعادل خوبی میان بهرهوری روزمره و عملکرد ارائه میدهند.

یکی از شاخصترین ویژگیهای خودروی i3 Neue Klasse، برد حرکتی خیرهکننده آن است. طبق گمانهزنیها، نسخه i3 50 قادر خواهد بود تا ۹۰۰ کیلومتر (۵۶۰ مایل) را با یک بار شارژ کامل طی کند؛ رقمی که فراتر از برد ۵۸۰ کیلومتری مدل Long Range تسلا است. این افزایش برد به لطف استفاده از باتریهای استوانهای نسل ششم BMW ممکن شده است، که نسبت به سلولهای کیسهای نسل پنجم، ۲۰ درصد چگالی انرژی بیشتری دارند.
خودروهای جدید i3 از شارژرهای DC با توان ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات پشتیبانی میکنند. این فناوری به راننده اجازه میدهد در مدت ۱۰ دقیقه تا ۳۵۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه کند؛ عملکردی که از توان ۲۵۰ کیلوواتی تسلا جلوتر است، که در ۱۵ دقیقه تنها ۲۸۰ کیلومتر برد میدهد.
همچنین شرکت BMW تأیید کرده است که مدلهای بازار آمریکای شمالی به درگاه شارژ NACS مجهز خواهند بود. این یعنی محصولات جدید BMW به طور کامل با شبکه Supercharger تسلا سازگار خواهند بود؛ موضوعی که یکی از مزیتهای کلیدی تسلا را عملاً بیاثر میکند.

داخل کابین خودروی i3 Neue Klasse با طراحی مینیمال و مدرن شکل گرفته است. نمایشگر بزرگ ۱۷.۹ اینچی در مرکز داشبورد به همراه نمایشگر نوآورانه Panoramic Vision اطلاعات را به صورت سرتاسری روی پایه شیشه جلو منعکس میکند. این طراحی، نیاز به صفحه کیلومتر سنتی را حذف میکند و فضای بیشتری در داشبورد فراهم میآورد. سیستمعامل جدید iDrive X با تکیه بر تعامل صوتی، لمسی و هوش مصنوعی، تجربهای روان و هوشمند را برای راننده به ارمغان میآورد. فرمان جدید با طراحی دوپرهای نیز دید به جلو را افزایش داده و زیبایی بصری کابین را تقویت کرده است.
در سوی مقابل، تسلا نیز با حفظ فلسفه طراحی مینیمالیستی، همچنان به استفاده از یک نمایشگر افقی ۱۵.۴ اینچی برای کنترل کامل خودرو پایبند مانده است. همچنین مدل ۲۰۲۴ تسلا مجهز به نمایشگر مخصوص سرنشینان عقب، نورپردازی محیطی و صندلیهای تهویهدار شده، اما همچنان فاقد نمایشگر هدآپ یا پشتآمپر کلاسیک است.

شرکت BMW با افزودن صندوق جلو (Frunk) به i3 جدید، یکی از خواستههای رایج مشتریان را برآورده کرده است؛ ویژگی که تسلا در صنعت خودرو جا انداخت و حالا بسیاری از رقبا از آن پیروی میکنند. هرچند هنوز ابعاد دقیق فضای بار و جای پای سرنشینان عقب اعلام نشده است، اما انتظار میرود که هر دو خودرو در این زمینه، عملکردی نزدیک به هم داشته باشند.
اگرچه تسلا با مدل 3، استاندارد جدیدی در بازار خودروهای الکتریکی تعریف کرد، اما BMW با خودروی i3 Neue Klasse آمده است تا این استاندارد را بازتعریف کند. با فناوری باتری پیشرفته، برد بالا، شارژ فوقسریع، طراحی دیجیتال و کابینی آیندهنگر، نسل جدید i3 را میتوان جدیترین رقیب تسلا مدل 3 در سالهای آینده دانست.
مقایسه مشخصات i3 Neue Klasse با تسلا مدل 3
مشخصات | BMW i3 Neue Klasse (۲۰۲۷) | تسلا مدل 3 (۲۰۲۵) |
پلتفرم | Neue Klasse EV architecture | پلتفرم اختصاصی اسکیتبورد تسلا |
برد حرکتی (WLTP/EPA) | تا ۹۰۰ کیلومتر (شایعه WLTP) | تا ۵۸۰ کیلومتر WLTP / ۵۷۶ EPA |
قدرت موتور بیشینه | حدود ۶۳۰ اسب بخار (i3 M60 xDrive) | حدود ۵۱۰ اسب بخار (Performance) |
توان شارژ سریع | ۳۰۰–۴۰۰ کیلووات (۱۰ دقیقه = ۳۵۰ km) | ۲۵۰ کیلووات (۱۵ دقیقه = ۲۸۰ km) |
درگاه شارژ (آمریکا) | NACS (سازگار با شبکه تسلا) | NACS + شبکه Supercharger |
نمایشگر داخلی | ۱۷.۹ اینچ + HUD سرتاسری | ۱۵.۴ اینچ افقی |
سیستم نرمافزاری | iDrive X | Tesla OS با بهروزرسانی OTA |
قیمت (تقریبی) | هنوز اعلام نشده است | بین ۳۴,۹۹۰ تا ۴۷,۴۹۰ دلار |