بسیاری از مشترکان خدمات پولی «متا وریفاید» (Meta Verified) میگویند که در بحرانیترین وضعیت خود هیچ کمکی از شرکت متا دریافت نکردهاند.
به گزارش تکناک، شرکت متا در سال ۲۰۲۳ با راهاندازی سرویس پولی «متا وریفاید» وعده داد که کاربران و کسبوکارها به مزایای این طرح، از جمله پشتیبانی مستقیم دسترسی خواهند داشت. اما اکنون و در شرایطی که موج گستردهای از تعلیق حسابهای کاربری فیسبوک، اینستاگرام و گروههای فیسبوکی رخ داده است، برخی از مشترکان این سرویس پولی میگویند که هیچ پشتیبانی مؤثری از سوی متا دریافت نکردهاند.
کاربرانی که با رسانه تککرانچ تماس گرفتهاند یا در شبکههای اجتماعی پست گذاشتهاند، از بیتفاوتی و ناکارآمدی نمایندگان پشتیبانی «متا وریفاید» گفتهاند. آنها معتقد هستند که پاسخهایی کلی و از پیش آماده دریافت کردهاند یا اصلاً پاسخی نگرفتهاند.
برخی از این تعلیقها که گمان میرود توسط سیستمهای هوش مصنوعی متا انجام شدهاند، هفتهها و حتی ماهها است که ادامه دارند. یک کارزار اینترنتی برای درخواست حل این مشکل، تاکنون بیش از ۲۵٬۵۰۰ امضا جمعآوری کرده و همچنان در حال رشد است. کاربران در ردیت، گرد هم آمدهاند تا راهنمایی و تجربههای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. برخی از کاربران حتی تهدید به اقدام قانونی کردهاند.
اگرچه دهها هزار کاربر ممکن است تحتتأثیر قرار گرفته باشند، اما این عدد در مقایسه با میلیاردها کاربر متا ناچیز به نظر میرسد. با وجود این، برای کسانی که برند شخصی یا کسبوکار آنها ناگهان از فیسبوک یا اینستاگرام حذف شده، این اتفاق زیانبار بوده است. حتی افرادی که صرفاً دسترسی به عکسها و تعاملات سالها پیش خود با دوستان خود را از دست دادهاند، میگویند که بهشدت آسیب دیدهاند.
شرکت متا تاکنون تنها در مورد تعلیق گروههای فیسبوک واکنش رسمی نشان داده و هفته گذشته اعلام کرده که مشغول رفع «خطای فنی» مربوط به این تعلیقها است. در صفحه پشتیبانی اینستاگرام نیز اشارهای مختصر به مشکل دسترسی کاربران شده که طبق دادههای بایگانی اینترنت، این عبارت از ماه مارس بدون تغییر باقی مانده است.

شرکت متا هنوز تأیید نکرده است که این تعلیقها ناشی از هوش مصنوعی، بدافزار یا عامل دیگری هستند.
برای کاربرانی که هفتهها یا ماهها است به حساب خود دسترسی ندارند و تلاشهای آنها برای بازگردانی بینتیجه مانده، این وضعیت بسیار فراتر از یک دردسر ساده است.
مانیا خورانا، یکی از کاربران به تککرانچ گفت: «من بین ۵ تا ۶ درخواست پشتیبانی برای حساب متا وریفاید خود ثبت کردم. نمایندگان یا بیاعتنا بودند یا چت را بستند. من از سال ۲۰۱۷ این حساب را داشتم و هیچ مشکلی نداشتم. حالا من را به دلیل نقض قوانین جامعه تعلیق کردند، در حالی که چنین کاری نکردهام. حدود ۱۲ هزار دنبالکننده داشتم و میخواستم کسبوکار کوچک خود را از این طریق راهاندازی کنم، اما نتوانستم شروع کنم. این موضوع مسیر شغلی من را تحت تأثیر قرار داده… واقعاً ناامیدکننده و دردناک بوده است.»
در ایمیلهای دیگری که کاربران برای تککرانچ فرستادهاند، مکالمههای ناکارآمد با پشتیبانانی توصیف شده است که قادر به حل مشکل تعلیق اشتباه نبودهاند.

نیکولاس آلوارز، یکی از کاربران اینستاگرام در ایمیلی نوشت: «در ماه آوریل حساب اینستاگرام من به اشتباه به دلیل ایجاد حساب در زمان تعلیق غیرفعال شد، در حالی که من اصلاً حسابی نساخته بودم و هیچوقت هم تعلیق نشده بودم. این تعلیق کاملاً اشتباه بود چون هیچوقت قوانین متا را نقض نکردهام. در تاریخ ۳ آوریل اشتراک وریفاید را خریدم و حالا بعد از سه ماه همچنان فقط در رفتوآمد بین کارکنان هستم و هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»
در مباحث کاربران در ردیت نیز، نمایندگان «متا وریفاید» با توصیفهایی مانند «کاملاً بیفایده»، «پاسخهای کلیشهای»، «بدون کمک واقعی» و حتی «ساعات طولانی انتظار» مواجه شدهاند.
برخی کاربران میگویند که هنگام ثبتنام برای سرویس متا وریفاید به امید دریافت پشتیبانی، نهتنها کمکی نگرفتند بلکه در فهرست انتظار قرار داده شدند.
طبق گفته یکی از کاربران، یکی از نمایندگان متا بیان کرده که این شرکت با مشکل گسترده بدافزار مواجه شده و حجم درخواستهای پشتیبانی از حد گذشته است؛ البته این ادعا تأیید نشده و متا نیز تاکنون اطلاعاتی در این باره ارائه نکرده است.
با وجود این، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی کاربران پس از هفتهها یا ماهها توانستهاند دوباره به حسابهای خود دسترسی پیدا کنند.
تککرانچ برای دریافت اظهارنظر با اندی استون، مدیر روابط عمومی متا تماس گرفت، اما او از ارائه هرگونه بیانیه یا بهروزرسانی درباره این مشکل خودداری کرد و کاربران همچنان در بیخبری و سردرگمی باقی ماندهاند.