در یکی از رویدادهای شاخص نشست جهانی AI for Good در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، پرترهای از شاه چارلز سوم رونمایی شد که توسط ربات انساننمای هنرمند Ai-Da نقاشی شده بود.
به گزارش تکناک، این اثر هنری که “Algorithm King” نام دارد، نخستین پرتره پادشاه بریتانیا است که به طور کامل با استفاده از هوش مصنوعی خلق شده و واکنشهای گستردهای در دنیای هنر و فناوری برانگیخته است.
این نقاشی روغنی با استفاده از دادههای بصری ثبتشده توسط دوربینهای داخلی Ai-Da آغاز شده، سپس با بهرهگیری از الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی پردازش و در نهایت توسط بازوی رباتیک این ربات روی بوم منتقل شده است. حضور این اثر در سازمان ملل، به ظاهر گامی نمادین برای نشان دادن پیوند میان هنر، فناوری و دیپلماسی فرهنگی به حساب میآید.

ربات انساننمای Ai-Da که از سوی گالریدار بریتانیایی Aidan Meller در سال ۲۰۱۹ طراحی شد، به عنوان نخستین ربات فوقواقعگرای هنرمند شناخته میشود. این ربات توانایی طراحی، نقاشی، مجسمهسازی و حتی برقراری مکالمات ابتدایی را دارد و از ترکیب دوربینهایی با وضوح بالا، الگوریتمهای یادگیری ماشین و بازوی مکانیکی نقاشیکننده بهره میبرد.
این ربات پیشتر، پرترهای از ملکه الیزابت دوم با عنوان “Algorithm Queen” را به مناسبت جشن پلاتینیوم (هفتادمین سالگرد تاجگذاری ملکه) خلق کرده بود. پروژه این ربات با هدف بررسی نقش هوش مصنوعی در دگرگونی هنر معاصر و پرسش درباره جایگاه خلاقیت در عصر دیجیتال دنبال میشود.

Aidan Meller، طراح پروژه، هدف از انتخاب شاه چارلز را به عنوان سوژه این نقاشی، علاقه دیرینه او به هنر و دغدغههای محیط زیستی عنوان کرده است. به گفته او، شاه چارلز نمادی از توازن میان سنتهای سلطنتی و نوآوریهای روز است؛ موضوعی که با مضمون اصلی آثار Ai-Da همراستا میباشد.
ربات انساننمای Ai-Da نیز در مراسم رونمایی از اثر خود، طی گفتاری از پیشبرنامهریزیشده اعلام کرد که این پرتره نمایانگر جایگاه در حال تحول هوش مصنوعی در چشمانداز فرهنگی جهان است.
همزمان با نمایش پرتره شاه چارلز، چندین اثر دیگر از جمله تابلویی با عنوان “AI God Polyptych” نیز در محل برگزاری نشست به نمایش درآمد. یکی از آثار پیشین Ai-Da در اوایل سال جاری در حراجی Sotheby’s لندن به قیمت چشمگیر یک میلیون دلار به فروش رفت. اگرچه این فروش خبرساز شد، اما سازندگان پروژه تأکید دارند که هدف اصلی، برانگیختن بحث درباره مرز میان خلاقیت انسانی و هنر تولیدشده توسط ماشین است.
Meller در ادامه سخنان خود عنوان کرد که هدف از خلق آثار توسط Ai-Da جایگزینی هنرمندان انسانی نیست، بلکه ایجاد بستری برای بازاندیشی درباره تأثیر فناوری بر بیان هنری است. او همچنین بیان کرد که این پروژه میخواهد امکان مشارکت هوش مصنوعی را در گفتمان فرهنگی و آموزشی آینده بررسی کند.
حضور ربات انساننمای Ai-Da در نشست “AI for Good” بخشی از برنامه گستردهتری بود که به کاربردهای هوش مصنوعی در حوزههایی نظیر سلامت، آموزش، محیط زیست و هنر اختصاص داشت. پرتره شاه چارلز به عنوان یکی از آثار شاخص این نشست، توجه گسترده رسانهها و بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد.
چه این اثر هنری را یک تجربه نوآورانه بدانیم و چه یک هشدار درباره آینده خلاقیت، بدون تردید حضور Ai-Da در عرصه بینالمللی گواهی است بر آنکه هوش مصنوعی به بخش جداییناپذیری از مکالمه خلاقانه انسانها تبدیل شده است. اکنون این پرسش مطرح میشود که مرز میان هنر واقعی و هنر مصنوعی تا کجا است و آیا رباتها میتوانند روح هنر را نیز درک و بازآفرینی کنند؟