OpenAI پساز ایندکس شدن چتهای ChatGPT در موتورهای جستوجو و نگرانیهای کاربران، این ویژگی را از سرویس خود حذف کرد.
به گزارش تکناک، ساعاتی بعداز انتشار گزارشهایی مبنیبر ایندکس شدن لینکهای اشتراکی چتهای کاربران در ChatGPT بهواسطه موتورهای جستوجویی مانند گوگل و بینگ، OpenAI اعلام کرد که این ویژگی را بهطور کامل از سرویس خود حذف کرده است.
OpenAI تأیید کرده است که این قابلیت بخشی از آزمایشی کوتاهمدت بوده و در نهایت بهدلیل ایجاد احتمالهای زیاد برای اشتراکگذاری ناخواسته اطلاعات حساس، کنار گذاشته شده است. طبق توضیحات این شرکت، چتهای کاربران بهصورت پیشفرض عمومی نیستند و تنها زمانی که کاربر دکمهی «اشتراکگذاری» و سپس «ساخت لینک» را بهصورت دستی انتخاب کند، چت آدرس اینترنتی از نوع /share دریافت میکند.
به نقل از تککرانچ، اگرچه کاربران میتوانستند تعیین کنند که لینکهای ایجادشده در موتورهای جستوجو کشفشدنی باشند یا خیر، بسیاری از آنها ممکن است متوجه این نکته نبوده باشند که لینکهای اشتراکیشان میتوانند بهصورت عمومی بهواسطه موتورهای جستوجو ایندکس شوند و اطلاعات شخصیشان را در معرض دید عموم قرار دهند. برای نمونه، یکی از چتهای ایندکسشده شامل درخواست بازنویسی رزومه یکی از کاربران برای شغلی خاص بود که ازطریق جزئیات چت، بهراحتی صفحه لینکدین وی را میشد پیدا کرد.

نمونههای دیگر شامل پرسشهایی درباره بازسازی خانه، درخواست دستور غذا، سؤالات مرتبط با فیزیک نجومی و حتی چتی طنزآمیز با دستیار هوش مصنوعی «عصبی و تندخو» بود که در نهایت، به تولید راهنمایی به نام «چگونه از مایکروویو استفاده کنیم، بدون آنکه شیطان را احضار کنیم؟» منجر شد!
OpenAI در پاسخ به این اتفاق گفت:
چتهای ChatGPT عمومی نیستند؛ مگر اینکه کاربر خودش تصمیم بگیرد آنها را به اشتراک بگذارد. روشهایی برای اشتراکگذاری آسانتر چتهای مفید آزمایش کردیم که کنترل کامل را به کاربران میدهد. این آزمایش برای نمایهسازی چتهای اشتراکی در موتورهای جستوجو اکنون به پایان رسیده است.
در مقابل، گوگل نیز در واکنش به این موضوع تأکید کرد که کنترل ایندکس شدن صفحات عمومی برعهده ناشران آنهاست و موتورهای جستوجو فقط میتوانند محتوای در دسترس عموم را ایندکس کنند.
در گذشته نیز اشتراکگذاری عمومی فایلها در سرویس گوگل درایو با تنظیمات «Anyone with the link can view» باعث ایندکس شدن آنها در موتورهای جستوجو شده بود؛ اما اسناد خصوصی که ازطریق وبسایتهای شناختهشده به اشتراک گذاشته نمیشوند، معمولاً در نتایج جستوجو ظاهر نمیشوند.
این اتفاق باردیگر نشان داد که کاربران هنگام استفاده از قابلیتهای اشتراکگذاری عمومی در ابزارهای هوش مصنوعی یا پلتفرمهای ابری، باید دقت بیشتری در حفظ حریم خصوصی خود به خرج دهند.