شرکت AMD این هفته جدیدترین نسخه فناوری FidelityFX Super Resolution یا FSR 3.1.4 را منتشر کرد؛ بهروزرسانیای که در ظاهر یک پچ نگهداری معمولی به نظر میرسد، اما در واقع، زمینه را برای یکی از بزرگترین و جاهطلبانهترین پروژههای آینده این شرکت یعنی Redstone فراهم میکند.
به گزارش تکناک، این مجموعه قابلیتهای پیشرفته، که نخستین بار در نمایشگاه Computex 2025 معرفی شد، قرار است اواخر امسال بهعنوان ستون فقرات FSR 4 عرضه شود.
فهرست مطالب
کاهش گوستینگ و شفافیت بیشتر تصویر
تامزهاردور مینویسد که اصلیترین تغییر محسوس در FSR 3.1.4، کاهش پدیده گوستینگ در پیکسلهایی است که پیشتر خارج از دید بوده و ناگهان در معرض دید کاربر قرار میگیرند؛ مشکلی که مدتها در حرکتهای سریع دوربین و محیطهای شلوغ دیده میشد. AMD میگوید روش جدید باعث ایجاد تصاویری شفافتر و دقیقتر در زمان تغییر ناگهانی زاویه دید یا حرکت سریع اشیا میشود.
این نسخه همچنین دارای یک DLL امضا شده و قابل ارتقا است که بخشی از سیستم «FSR 4 Driver Upgrade» محسوب میشود. این تغییر به توسعهدهندگان اجازه میدهد در آینده بدون فرآیندهای پیچیده، بهروزرسانیهای جدید را روی بازیهای دارای FSR 3 پیادهسازی کنند.
Redstone؛ گامی بزرگ به سوی FSR 4
پروژه Redstone شامل چهار قابلیت کلیدی مبتنی بر هوش مصنوعی است که بهطور مستقیم با فناوری DLSS 4 انویدیا رقابت میکند:
- Neural Radiance Caching برای تسریع محاسبات نورپردازی سراسری (Global Illumination)
- ML Ray Regeneration برای بازسازی جزئیات رهگیری پرتو از دادههای نمونهبرداری شده محدود
- ML Super Resolution بهعنوان جایگزین پیشرفته و مبتنی بر یادگیری ماشین برای آپاسکیلر فعلی
- ML Frame Generation برای ایجاد فریمهای جدید بین فریمهای واقعی و افزایش نرخ فریم
برخی از این ویژگیها، مانند بازسازی پرتو، شباهت زیادی به فناوری Ray Reconstruction انویدیا دارند و میتوانند کیفیت گرافیکی و عملکرد بازیها را به شکل چشمگیری ارتقا دهند.

پشتیبانی سختافزاری و نقش جامعه کاربری
طبق اعلام AMD، نسخه رسمی Redstone ابتدا برای کارتهای گرافیک مبتنی بر معماری RDNA 4 از Radeon RX 9060 تا RX 9070 XT عرضه میشود که به توان پردازشی هوش مصنوعی بهبودیافته مجهز هستند. اگرچه پشتیبانی رسمی از نسلهای قبلی تأیید نشده، اما سابقه نشان داده که جامعه کاربری و توسعهدهندگان مستقل بهسرعت نسخههای غیررسمی آن را برای RDNA 3 نیز منتشر خواهند کرد.
AMD همچنین تأکید کرده است که FSR 4 برای اغلب بازیهای دارای FSR 3 یک ارتقای مستقیم (Drop-in Upgrade) خواهد بود و نیازی به تغییرات اساسی در کد بازی نخواهد داشت.
تسهیل کار توسعهدهندگان
برای کمک به استودیوها در آمادهسازی برای Redstone، AMD نسخه جدید افزونههای Unreal Engine 5.6 را برای FSR 3.1.4 و فناوری Radeon Anti-Lag 2 عرضه کرده است. قابلیت دوم به کاهش تأخیر ورودی در شرایط پردازش سنگین GPU کمک میکند و بهویژه هنگام استفاده از ML Frame Generation که میتواند کمی تأخیر ایجاد کند، مفید است. این ترکیب به توسعهدهندگان امکان میدهد بازیهای مجهز به FSR را همین حالا عرضه کرده و بعداً با کمترین زحمت Redstone را فعال کنند.
زمان عرضه و چشمانداز رقابت با انویدیا
هرچند AMD هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار Redstone اعلام نکرده و تنها به بازه «نیمه دوم ۲۰۲۵» اشاره کرده است، انتشار زودهنگام FSR 3.1.4 نشان میدهد این شرکت در تلاش است زیرساختهای فنی را پیش از معرفی رسمی آماده کند.
تنها دموی عمومی منتشرشده تاکنون، یک صحنه خودرویی را نشان میدهد که در آن ML Frame Generation حرکت بین فریمهای واقعی و تولیدشده را به شکلی روان و بدون لرزش نمایش میدهد. هنوز مشخص نیست که این فناوری در بازیهای واقعی چه عملکردی خواهد داشت، اما اگر AMD بتواند وعدههایش را عملی کند، Redstone میتواند فاصله این شرکت با انویدیا در زمینه رندرینگ هوش مصنوعی را به حداقل برساند و حتی در برخی حوزهها پیشی بگیرد.