اپل با انتشار بهروزرسانیهای نرمافزاری در سپتامبر، ابزارهای تازهای معرفی میکند که به شرکتها امکان کنترل دقیقتر بر نحوه استفاده کارکنان از هوش مصنوعی را میدهد. این تغییرات شامل قابلیت پیکربندی نسخه سازمانی ChatGPT خواهد بود.
به گزارش تک ناک؛ همزمان با گسترش استفاده از فناوری هوش مصنوعی در محیطهای سازمانی، اپل در حال ارائه ابزارهای جدیدی است که کنترل جزئیتر بر محل و نحوه استفاده کارکنان از این فناوری را برای کسبوکارها فراهم میکند. بهروزرسانیهای نرمافزاری اپل که قرار است در ماه سپتامبر عرضه شود، گزینهای تازه برای مشتریان سازمانی اضافه میکند: امکان پیکربندی استفاده از نسخه سازمانی ChatGPT متعلق به شرکت OpenAI.
طبق اعلام اپل، تقاضا برای ChatGPT سازمانی پیشتر نیز بالا بوده است؛ خدمتی که OpenAI میگوید اکنون بیش از ۵ میلیون مشتری تجاری دارد. این شرکتها از این سرویس هوش مصنوعی برای اتصال به دادههای داخلی خود هنگام استفاده از عاملهای هوش مصنوعی بهره میبرند.
نکته قابل توجه در نحوه ادغام ChatGPT با محصولات سازمانی اپل این است که این پیکربندی تنها محدود به فعال یا غیرفعال کردن ChatGPT نیست. بر اساس اسناد پشتیبانی اپل، مدیران فناوری اطلاعات میتوانند استفاده از هر ارائهدهنده «خارجی» خدمات هوش مصنوعی را محدود یا مجاز کنند، نه فقط فناوری OpenAI. این رویکرد به اپل اجازه میدهد بدون بازنویسی در سطح پروتکل، همکاریهای جدیدی با سایر شرکتهای بزرگ فعال در حوزه هوش مصنوعی سازمانی ایجاد کند.

اپل علاوه بر عرضه قابلیتهای هوش مصنوعی برای کاربران نهایی دستگاههای خود، همچون ابزارهای نوشتاری و قابلیتهای بینایی، ابزارهایی برای کنترل دسترسی به این امکانات در اختیار واحدهای فناوری اطلاعات قرار داده است.
این شرکت با تأکید بر معماری Private Cloud Compute، اذعان دارد که پذیرش تغییرات در سامانهها و دادههای حساس زمانبر است؛ به همین دلیل، تصمیمگیری درباره پردازش دادهها در فضای ابری یا روی دستگاه را به شرکتها واگذار میکند. همچنین، این تنظیمات به کسبوکارها امکان میدهد انتخاب کنند کدام قابلیتهای هوش مصنوعی فعال باشد و آیا درخواستهای کارکنان برای ChatGPT از طریق سرویس ابری این پلتفرم ارسال شود، حتی اگر قرارداد سازمانی با OpenAI نداشته باشند.
در کنار این قابلیتها، اپل سایر ویژگیهای جدید را نیز برای بزرگترین مشتریان خود ارائه خواهد کرد. این شرکت API جدیدی برای سرویس Apple Business Manager عرضه میکند که امکان ادغام عملکردهای این سرویس با ابزارهای دیگر فناوری اطلاعات، از جمله محصولات مدیریت دستگاه (MDM)، خدمات مدیریت موجودی و میزهای پشتیبانی را فراهم میکند. اپل همچنین ابزارهای تازهای برای مدیریت دستگاه ارائه میدهد تا فرآیند مهاجرت دستگاهها به سامانههای مدیریتی دیگر تسهیل شود؛ موضوعی که اغلب در جریان ادغام و تملیک شرکتها رخ میدهد.
راهکار Return to Service اپل نیز با گزینهای جدید همراه میشود که اجازه میدهد تمام برنامههای نصبشده روی دستگاه باقی بماند. این قابلیت باعث صرفهجویی در زمان و پهنای باند میشود، زیرا نیازی به نصب مجدد برنامهها برای مدیران فناوری و کاربران نخواهد بود. همچنین، این راهکار برای نخستین بار در هدست Vision Pro در دسترس قرار میگیرد.
در دستگاههای مک اشتراکی، حالت مهمان احراز هویتشده به کارکنان اجازه میدهد با استفاده از اعتبارنامههای حساب کاربری از ارائهدهنده هویت وارد شوند و پس از خروج، دادههای آنها حذف شود، در حالی که برنامهها همچنان باقی میمانند. گزینه دیگری نیز اضافه میشود که به شرکتها امکان میدهد خوانشگرهای NFC به دستگاههای مک متصل کنند تا کارکنان با لمس ساعت یا تلفن خود وارد سیستم شوند.
تمام این قابلیتها نیز همراه با بهروزرسانیهای نرمافزاری اپل برای آیفون، آیپد، مک و سایر محصولات، در ماه سپتامبر ارائه خواهد شد.