آمارها نشان میدهند که بازار هدفونهای ارزان چین در حال رشد انفجاری است و این موضوع میتواند موقعیت ایرپادهای اپل را بهشدت تضعیف کند.
به گزارش تکناک، ایرپادهای نسل اول اپل نزدیک به ده سال پیش عرضه شدند و موج گستردهای از تولیدکنندگان کپیکار را بهدنبال داشتند که محصولات مشابه را با قیمتی بسیار ارزانتر روانه بازار کردند. این روند باعث شد تا سازندگان تلفنهمراه بازاری تازه برای خود ایجاد کنند؛ درحالیکه اپل همچنان سهم عمدهای از بازار هدفونهای بیسیم را در اختیار داشت. در این بین، محدودیت بودجه مصرفکنندگان و تمایل آنها به خرید لوازم جانبی ارزانقیمت موجب شده است تا بخش بزرگی از بازار بهسمت هدستهای بیسیم با قیمت ارزان حرکت کند.
طبق دادههای Runto Technology و گزارش MyDrivers، محصولات موسوم به «AI Headset» که در واقع همان ایربادها و هدفونهای بیسیم هستند، در چین بیش از نیمی از فروش را ازآنِ خود کردهاند. آمار نشان میدهد که کالاهای ارزانتر از ۵۰۰ یوان (معادل ۶۹/۷۶ دلار) با جهشی چشمگیر، ۶۰/۱ درصد از کل بازار را در دست گرفتهاند؛ درحالیکه این رقم در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تنها ۱۸/۸ درصد بود. باوجوداین، ایرپادهای اپل در این محدوده قیمتی جای نمیگیرند.

به نقل از Wccftech، اطلاعات جدید حاکی است که محصولات ۱,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰ یوانی (۱۳۹/۵۰ تا ۲۰۹/۲۵ دلاری) ۲۷ درصد از بازار چین را به دست آوردهاند. سهم هدستهای گرانتر از ۱,۵۰۰ یوان نیز تنها ۴ درصد است. در این میان، ایرپاد ۴، ارزانترین مدل در فهرست اپل، با قیمت ۹۹/۹۹ دلار در فروشگاه آمازون عرضه میشود. این مدل فاقد قابلیتهایی همچون حذف نویز فعال و سریهای سیلیکونی است و نشان میدهد که اپل برای حفظ جایگاه خود بهعنوان تولیدکننده محصولات پریمیوم، از عرضه مدلهای بسیار ارزان خودداری میکند.
کارشناسان میگویند که ورود اپل به رده ایرپادهای ارزانتر میتواند جایگاهش را در حوزه کیفیت و لوکس بودن خدشهدار کند. بنابراین، بهترین استراتژی برای کوپرتینوییها افزایش ویژگیهای جدید در محصولات موجود است. بر همین اساس، انتظار میرود ماه آینده رونمایی ایرپاد پرو ۳ آغازگر نسل تازهای از ایرپادها با قابلیتهای پیشرفتهتر باشد.