شرکت انویدیا در آستانه نمایشگاه Gamescom 2025 از بزرگترین ارتقای تاریخ سرویس بازی ابری GeForce NOW پرده برداشت.
به گزارش تکناک، این ارتقا که بر پایه معماری جدید Blackwell بنا شده است و پیشتر در کارتهای گرافیک سری GeForce RTX 50 معرفی شده بود، تجربه بازی ابری را به سطحی نزدیک به بازی محلی میرساند.
در این بهروزرسانی، سطح Ultimate به سختافزار مجهز به پردازندههای گرافیکی همرده RTX 5080 و پردازندههای AMD Zen 5 ارتقا مییابد. سختافزار جدید سرورها توان پردازشی معادل ۶۲ ترافلاپس و حافظه فریم ۴۸ گیگابایتی ارائه میدهد و نسبت به نسل پیشین تا ۲.۸ برابر عملکرد بهتری خواهد داشت؛ بخشی از این بهبود به لطف فناوری NVIDIA DLSS 4 Multi Frame Generation حاصل شده است.
ارتقای سختافزاری تنها بخشی از تغییرات GeForce NOW است. شرکت انویدیا در رویداد اختصاصی خود در Gamescom 2025، قابلیت جدیدی با نام «استریمینگ با کیفیت سینمایی» (CQS) معرفی کرد. این مجموعه شامل ویژگیهایی مانند نمونهبرداری رنگی YUV 4:4:4، پشتیبانی از HDR دهبیتی، فرمت AV1 همراه با فناوری RPR، فیلترهای هوشمند برای وضوح بیشتر رابط کاربری بازی و تشخیص دقیق DPI است. این قابلیتها مشکل وضوح پایین در برخی دستگاهها، بهویژه لپتاپها را برطرف میکند و وضوح تصویر را بهطور چشمگیری افزایش میدهد.
این شرکت تأکید کرد که تأثیر این ویژگیها بهویژه در بازیهایی با جزئیات بالا مانند Black Myth: Wukong کاملاً محسوس است. این قابلیتها باعث کاهش یکی از چالشهای همیشگی بازی ابری در مقایسه با بازی محلی، یعنی فشردهسازی تصویر میشوند. هرچند بهترین نتیجه روی نمایشگرهای بزرگ 4K قابل مشاهده است.
در ادامه، انویدیا قدرت سرویس جدید خود را با قدرتمندترین کنسول بازار، یعنی پلیاستیشن ۵ پرو مقایسه کرد. در این آزمایش، بازی Cyberpunk 2077 با قابلیت رهگیری پرتو و استریم 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه روی GeForce NOW اجرا شد، در حالی که نسخه پلیاستیشن ۵ پرو با حالت Ray Tracing به ۴۰ فریم محدود بود و کیفیت بصری پایینتری داشت. شرکت انویدیا اعلام کرد که سختافزار جدید سه برابر قویتر از پلیاستیشن ۵ پرو است و بهترین تجربه مشابه کنسول را از طریق سرویس ابری فراهم میکند.
همچنین این شرکت برای کاهش تأخیر، از فناوری Rivermax برای زمانبندی بستههای داده استفاده کرده است، که انتقال مستقیم دادهها بین GPU و شبکه را ممکن میسازد و تأخیر را به حداقل میرساند. علاوه بر این، انویدیا با همکاری اپراتورها در حال پیادهسازی پروتکل L4S برای کاهش تأخیر شبکه است. تاکنون شرکتهایی مانند Comcast، T-Mobile و BT Group این فناوری را پذیرفتهاند، اما گسترش آن به سایر کشورها و نیاز به روترهای سازگار همچنان چالشبرانگیز است.
در سمت کاربر، قابلیتهای جدید شامل پشتیبانی از استریم ۹۰ فریم در برنامه Steam Deck و ۱۲۰ فریم در دستگاه Lenovo Legion Go S، استریم 4K با نرخ ۱۲۰ فریم در تلویزیونهای LG، رزولوشن 5K با ۱۲۰ فریم در مانیتورهای OLED و حتی استریم ۳۶۰ فریم در وضوح 1080p میشود. انویدیا اعلام کرده است که در حالت ۳۶۰ فریم، تأخیر کلی به کمتر از ۳۰ میلیثانیه و حتی در برخی مواقع به ۱۵ تا ۱۷ میلیثانیه میرسد؛ رقمی که امکان تجربه بازیهای رقابتی را به صورت ابری فراهم میکند.
علاوه بر این، پشتیبانی از تجهیزات جدید مانند فرمانهای بازی و افزودن بیش از ۲۲۰۰ عنوان از طریق قابلیت نصب مستقیم به سرویس اضافه خواهد شد. همچنین امکان استریم بازی Fortnite از طریق دیسکورد به صورت آزمایشی فراهم شده است.
ارتقای GeForce NOW از ماه آینده با پشتیبانی از ۲۰ بازی آغاز میشود و بهتدریج گسترش خواهد یافت. به گفته انویدیا، با این تغییرات، تجربه بازی ابری بیش از هر زمان دیگری به بازی محلی نزدیک میشود.